تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,673 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,881 |
فراترکیب پژوهشهای انجام شده در زمینۀ سیاست اخلاقی مدیران از منظر آموزههای اسلامی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 3، مهر 1397، صفحه 725-749 اصل مقاله (790.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2018.218302.1007009 | ||
نویسندگان | ||
قدرت الله محمدی1؛ قاسم سلیمی* 2؛ مهدی محمدی3 | ||
1دکترای مدیریت آموزشی، ادارة کل آموزش و پرورش استان فارس، شیراز، ایران | ||
2استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از پژوهش حاضر فراترکیب پژوهشهای انجامشده در زمینة سیاست اخلاقی مدیران از منظر آموزههای اسلامی است. ابزار پژوهش سیاهة مطالعات و اسناد و مدارک گذشته در زمینة سیاست اخلاقی مدیران است که جمعاً بیست پژوهش را شامل میشود. شیوة تحلیل دادهها نیز کُدگذاری است. در این زمینه، با اتخاذ رویکرد کیفی در پژوهش و با بهرهگیری از روش فراترکیب، متون مربوطه شناسایی و، پس از ارزیابی، تعدادی از آنها برای استفاده در این پژوهش انتخاب و تحلیل شد. در گام بعد، متون انتخابی با هدف استخراج مصداقهای سیاست اخلاقی بررسی شد و 143 کُد شناساییشده در زمینة سیاست اخلاقی مدیران بر مبنای آموزههای اسلامی در 52 مفهوم و 5 مقوله، شامل مقولة مدیریتی- رهبری، ارتباطی- تعاملی، شخصیتی- رفتاری، ارزشی- اعتقادی، و دانشی- تحلیلی بررسی شد. یافتههای مطالعاتی میتواند هم در سیاستگذاری و انتخاب مدیران آموزش عالیِ آتی و هم به عنوان راهنمای عمل مدیران کنونی مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزه های اسلامی؛ سیاست اخلاقی؛ فراترکیب؛ مدیریت آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meta-Synthesis Studies on Managers' Ethical Policy with the Perspective of the Islamic lessons | ||
نویسندگان [English] | ||
Ghodratollah Mohammadi1؛ Ghasem Salimi2؛ Mahdi Mohammadi3 | ||
1Ph.D. in Educational Administration, Education Organization of Fars province, Shiraz, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Shiraz, Iran | ||
3Associate Professor, Faculty of Education and Psychology University of Shiraz, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study was to conduct meta-synthesis on the studies in the field of ethics policy managers from the perspective of Islamic lessons. The research tools included the inventory studies and documents about managers' ethical policy that were 20 studies. By adopting a qualitative approach to research and using the meta-synthesis method, the data analysis and coding practices were conducted. In this regard, the relevant texts were identified and after evaluation, some of them were selected and analyzed. In the next step, the texts were studied with the aim of extracting examples of ethical policy. The study explored and founded 143 codes of ethical management policy, based on Islamic lessons that covered 5 main categories with 52 sub-categories. The main categories were managerial-leadership, interactive-communicational, behavioral-characteristic, and knowledgeable-analytical. The results of the study can be used for both policymakers and higher education administrator's in the current and future conditions. Furthermore, the findings of this study may be considered as some practical guidelines for managers of higher education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethical Policy, Islamic Lessons, Meta-synthesis, Higher Education Administration | ||
مراجع | ||
القرآن الکریم
11. رضایی، حسین و سبزیکاران، اسماعیل (1390). بررسی اثر فرهنگ اسلامی بر رفتار شهروندی سازمانی: موردکاوی دفاتر پلیس+ 10 شهر تهران، فصلنامة پژوهشنامة نظم و امنیت انتظامی، ش15.
13. رفیعی، مجتبی، علی احمدی، علیرضا، موسوی، محمد و کرمانی، محمد (1392). رهبری اخلاقمدار، ثمرة پارادایم مدیریت اسلامی، پژوهشنامة اخلاق،۶(۲۰): 49ـ76. 14. سلطانمحمدی، حسین و سلطانمحمدی، فاطمه (1391). تبیین مؤلفههای سیاست اخلاقی امام علی(ع) پس از رسیدن به امامت و حکومت، پژوهشنامة علوی، ۳(۱): 91ـ116.
16. شالباف، عذرا (1388). نگاهی به معضلات و الگوی راهبردی ترویج اخلاق در سازمانهای آموزشی، فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، ۴(۱ و ۲): 93ـ103.
30. هانری، شارل و کور، دوفوشر (1377). اخلاقیات: مفاهیم اخلاقی در ادبیات فارسی از سدة سوم تا سدة هفتم هجری، ترجمة محمدعلی امیرمعزی و عبدالمحمد روحبخشان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
32. Adhikari, D.R. (2010). Knowledge management in academic institutions, International Journal of Educational Management, 24(2): 94-104. 33. Ayer, A.J. (2002). Language, Truth & Logic, First Edition, London: Penguin Books. 34. Beck, C. (2002). Mothering Multiples: A Meta-Synthesis of the Qualitative Research, MCN, The American Journal of Maternal /Child Nursing, 28(2): 93-99. 35. Bench, S. and Day, T. (2010). The user experience of critical care discharges: a meta-synthesis of qualitative research, International journal of nursing studies, 47(4): 487-499. 36. Brown, M.E. and Trevino, L.K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions, The Leadership Quarterly (17): 595-616. 37. Fisher, J. and Bonn, I. (2007). International Strategies and ethics: exploring the tension between head office and subsidiaries, Management Decision, 45(10): 1560-1572. 38. Grojean, M.W. et al. (2004). Leaders, Values, and Organizational Climate: Examining and Leadership strategies for Establishing an Organizational Climate Regarding Ethics, Journal of Business Ethics, 55(3): 223-241. 39. International Congress of Ethics in Education. (2012). Medical University of Tehran, (In Persian), Available at: http://icee. tums. ac. ir. Accessed :9 June, 2012. 40. Janati, A., Dadgar, E., Tabrizi J.S., Asghari Jafarabadi, M. and GHolamzade Nikjoo, R. (2012). Health system professionals, attitude towards necessary criteria for hospitals managers, performance assessment, 14(3): 91-101. 41. Sandelowski, M. and Barros, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research, Springer publishing company Inc. 42. Sangari, N. and Mirzaeian, R. (2012). Staff moral values of Islam are based on a qualitative content analysis technique, Life Science Journal, 9(4): 3544-3552. 43. Zimmer, L. (2006). Qualitative meta−synthesis: a question of dialoguing with text, Journal of Advanced Nursing, 53(3): 311-318. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 524 |