درباره حدوث و ازلیت جهان دو دیدگاه مختلف (ازلیت و غیرازلیت) بین متألهان مطرح شده است. نویسنده در این مجال بعد از تبیین مسئلۀ بحث و مفهومشناسی، با توضیح سه رویکرد عقلی (حصر وجود مجرد به خدا، حدوث لازمه اصل اختیار و اراده، استحالۀ اضافه بر بینهایت، نفس حدوث حادث دلیل بر توقف و انقضای گذشتۀ ازلی، ورود مبدأ بر حوادث گذشته مستلزم وجود مبدأ بر کل) و قرآنی و روایی موافقان حدوث، به تحلیل و ارزیابی ادلۀ آنان میپردازد و در دلالت آنها بر نظریۀ حدوث، جرح وارد میکند.
Theologians' Viewpoints toward the Origination of the World and Criticisms about Them
نویسندگان [English]
Mohammad Hassan Qadrdan Qarmaleki
Associate Professor of Islamic Thought and Culture, Islamic Research Institute for Culture and Thought
چکیده [English]
There are two different viewpoints among theologians about the origination and eternality of the world, i.e. eternality and non-eternality. The author of the present article first states the problem and presents the related discussions and concepts, and then goes on to explain five intellectual approaches (limiting the abstract being to God, considering the origination as a requirement for the principle of volition and will, transformation of anything other than the eternal, the origination of the created as being a reason for the pause and expiration of the eternal past, and the introduction of a startpoint for the previous creations requiring the existence of a startpoint for the whole) along with the qur’ānic and narrative evidences of the proponents of origination. Finally, the author analyzes and assesses their reasons and rejects their argument for the origination theory.
کلیدواژهها [English]
Universe, Origination, Eternity, Eternality, time, Theologians
مراجع
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1358). قواعد کلی فلسفی، تهران: انجمن فلسفۀ ایران.