تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,529 |
تعداد مقالات | 70,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,015,858 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,129,529 |
بررسی سبک های غالب یادگیری ادراکی میان دانشجویان زبان انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2، دی 1397، صفحه 337-368 اصل مقاله (377.88 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2018.246746.426 | ||
نویسندگان | ||
اسحق اکبریان* 1؛ جواد قاسمی2 | ||
1دانشگاه قم | ||
2گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
شیوه متفاوت درک، سازماندهی، و نگهداری اطلاعات زبانآموزان، سبک یادگیری نامیده میشود. استفاده بیشتر و کمتر از سبک خاصی، به ترتیب اولویت اصلی و فرعی تلقی میگردد. پاسخ 235 دانشجوی زبان انگلیسی به پرسشنامهی سبکهای غالب یادگیری ادراکی رید (1984) نشان داد که سبکهای یادگیری شنیداری، دیداری، لامسهای، و حرکتی، اولویت اصلی بوده، ولی یادگیری فردی و گروهی، اولویت فرعی است. متغیرهایی مانند جنسیت، سن، ترم و مقطع تحصیلی، سطح بسندگی، و رشته تحصیلی نقش به سزا و متفاوتی در سبک یادگیری دانشجویان دارد. شیوهی یادگیری شنیداری، اولویت فرعی دانشجویان پسر و اولویت اصلی دانشجویان دختر است. همچنین، متغیر سن و سبک لامسه، و مقطع تحصیلی و سبکهای لامسه و بصری، رابطهی معناداری را نمایان میسازد. متغیر ترم تحصیلی و سطح بسندگی با سبک خاصی، تفاوت معنادار ندارد ولی بین رشته تحصیلی و سبک یادگیری لمسی، تفاونی معنادار دیده میشود. یافتههای نشان میدهد که معلمان زبان باید توجه خاص و زیادی به روشهای گوناگون تدریس و مواد آموزشی متنوع، برای واکنش به سبکهای یادگیری متفاوت در هنگام تدریس داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفاوتهای فردی؛ سبکهای یادگیری؛ سبکهای غالب یادگیری ادراکی؛ جنسیت؛ سن؛ مقطع تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Surveying perceptual learning style preferences of Iranian tertiary EFL learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Is'haaq Akbarian1؛ Javad Ghasemi2 | ||
1Department of English Language and Literature, University of Qom, Iran | ||
2Department of English Language and Literature, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Learners vary in understanding, organizing, and retaining information or experience, called preferred learning style. We administered Reid’s (1984) Perceptual Learning Style Preference Questionnaire to 235 Iranian EFL learners to determine their styles and the role of some variables in their preference. Kinesthetic, auditory, visual, and tactile learning styles came out as major category while individual and group learning styles appeared as minor type. Furthermore, females, not males, prefer auditory learning. Also, age makes a significant difference in preferring only tactile learning style. However, graduate students differed significantly in tactile and visual learning styles from undergraduate students, due possibly to the low number of graduate participants. Yet, participants differed across disciplines of English literature, translation, and TEFL in only tactile learning style. Post-hoc comparisons indicated more preference of tactile style for TEFL students. Other variables investigated showed no significant difference. Thus, Iranian language teachers should be considerate and provide various teaching methods and materials selectively to respond to the diverse learning styles of the learners with different age, gender, and discipline. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
perceptual learning style preference, tertiary EFL learners, age, discipline, and gender | ||
مراجع | ||
فاطمی حسینی، آذر و پیشقدم، رضا (1387). تاثیر فرهنگ در سبک های غالب یادگیری ادراکی. جستارهای نوین ادبی، سال 41 شماره 161، 59-73. DeCapua, A., & Wintergerst, A. (2005). Assessing and validating a learning styles instrument. System, 33(1), 1-16. doi: org/10.1016/j. system.2004.1 0.003
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Dybvig, T. (2004). Learning styles. Retrieved May 16, 2008, from http://www.teresadybvig.com/learnsty.htm.
Earley, C., & Ang, S. (2003). Cultural intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.
Ehrman, M. E. (1996). Understanding second language difficulties. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications. doi: org/10.4135/9781452243436
Ehrman, M. E. (1999). Ego boundaries and tolerance of ambiguity in second language learning. In: Arnold, J. (Ed.), Affect in Language Learning (pp. 68-86). New York, NY: Cambridge University Press.
Ehrman, M. E., & Oxford, R. L. (1995). Cognition plus: Correlates of language learning success. The Modern Language Journal, 79(1), 67-89. doi: 10.2307/329394
Guild, P. B., & Garger, S. (1985). Marching to different drummers. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Hyland, K. (1993). Culture and learning: A study of the learning style preferences of Japanese students. RELC Journal, 24(2), 69-91. doi: 10.1177/003368829302400204
Isemonger, I., & Sheppard, C. (2003). Learning styles. RELC Journal, 34(2), 195-222. doi:10.1177/003368820303400205
Isemonger, I., & Sheppard, C. (2007). A construct-related validity study on a Korean version of the perceptual learning styles preference questionnaire. Educational and Psychological Measurement, 67(2), 357-368. doi: 10.1177/0013164406292073
Itzen, R. (1995). The dimensionality of learning structures in the Reid perceptual learning style preference questionnaire. Unpublished Doctoral dissertation, University of Illinois, Chicago.
Joy, S., & Kolb, D. A. (2009). Are there cultural differences in learning style? International Journal of Intercultural Relations, 33(1), 69-85. doi: org/10.10 16/j.ijintrel.2008.11.002
Kroonenberg, N. (1995). Meeting language learners’ sensory-learning-style preferences. In Reid, J. M. (Ed.), Learning Styles in the ESL/EFL Classroom (pp. 74-86). Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers.
Liversidge, G. (1996). Learning styles: an attempt at a quantitative assessment. Otsuma Women’s University Bulletin 28, 93-114.
Melton, C. (1990). Bridging the cultural gap: A study of Chinese students' learning style preferences. RELC Journal, 21(1), 29-51. doi: 10.1177/003368829002100103
Montgomery, S. M. (1995). Addressing diverse learning styles through the use of multimedia. Retrieved April 22, 2008, from http://fie.engrng.pitt.edu/fie95/3a2 /3a22.htm
Naserieh, F., & Anani Sarab, M. R. (2013). Perceptual learning style preferences among Iranian graduate students. System, 41(1), 122-133. doi:10.1016/j. system.2013.01.018
Oxford, R. L. (1989). The role of styles and strategies in second language learning. ERIC Digest. (ERIC Document Reproduction Services No. ED317087).
Oxford, R. L. (1995). Gender differences in language learning styles: What do they mean? In J. M. Reid (Ed.), Learning styles in the ESL/EFL classroom (pp. 34-46). Boston, MA: Heinle & Heinle Publishers.
Park, C. C. (2002). Crosscultural differences in learning styles of secondary English learners. Bilingual Research Journal, 26(2), 213-229. doi: org/10.1080/15235882.2002.10668720
Peacock, M. (2001). Match or mismatch? Learning styles and teaching styles in EFL. International Journal of Applied Linguistics, 11(1), 38-58. doi: 10.1111/1473- 4192.00001
Reid, J. M. (1984). Perceptual Learning Style Preference Questionnaire. University of Wyoming, Department of English, Laramie.
Reid, J. M. (1987). The perceptual learning style preferences of ESL students. TESOL Quarterly, 21(1), 87-111. doi: 10.2307/3586356
Reid, J. M. (1995). Learning styles in the ESL/EFL Classroom. Boston, MA: Heinle & Heinle.
Reynolds, M. (1997) Learning Styles: A critique. Management Learning, 28(2), 115-133. doi: 10.1177/1350507697282002
Riazi, A., & Mansoorian, M. A. (2008). Learning style preferences among Iranian male and female EFL students. The Iranian EFL Journal, 2, 88-100.
Rossi-Le, L. (1989). Perceptual learning style preferences and their relationship to language learning strategies in adult students of English as a second language. Unpublished doctoral dissertation, Drake University, Des Moines.
Rossi-Le, L. (1995). Learning styles and strategies in adult immigrant ESL students. In Reid, J. M. (Ed.), Learning Styles in the ESL/EFL Classroom (pp. 118-125). Boston, MA: Heinle & Heinle.
Sternberg, R., & Grigorenko, E. (1997). Are cognitive styles still in style? American Psychologist, 52(7), 700–712.
Sternberg, R., & Grigorenko, E. (1997). Are cognitive styles still in style? American Psychologist, 52(7), 700–712.
Thelen, H. (1954). Dynamics of groups at work. Chicago, IL: University of Chicago Library.
Uhrig, K. (2015). Learning styles and strategies for language use in the context of academic reading tasks. System, 50, 21-31. doi:org/10.1016/j.system.2015.02.002
Wintergerst. A. C., DeCapua, A., & Itzen, R. C. (2001). The construct validity of one learning styles instrument. System, 29(3), 385-403. doi: 10.1016/S0346-251X(01)00027-6
Yamashita, S. (1995). The learning style preferences of Japanese returnee students. ICU Language Research Bulletin 10, 59-75. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 675 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 501 |