
مسیر توسعۀ اندیشه: خوارزمی، ابن هیثم، فارابی و سهروردی | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies | ||
Article 3, Volume 1, Issue 2, July 1398, Pages 245-260 PDF (756.32 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
Author | ||
نادیا مفتونی* | ||
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران | ||
Abstract | ||
تاریخ اندیشه بشری، مرهون دانشمندان و فیلسوفان متعددی است که در دوران طلایی تمدن اسلامی ظهور یافتند. روشهای متنوع اندیشهورزی، فرهنگ و تمدن جوامع مسلمان را از جهات گوناگون شکوفا نمود. نقش رشد ریاضیات و ابزارهای آن، در این شکوفایی قابل چشمپوشی نیست. خوارزمی از مهمترین ریاضیدانان آن دوره، سنگ بنای متد علمی را استوار کرد. ابنهیثم به مثابه شخصیت پیشگام متد علمی، پایه علوم و تکنولوژی را بنا نهاد. فارابی، فیلسوف سیاسی- اجتماعی، به این مسأله توجه کرد که باید معقولات را تجسمی نمود و دستاوردهای خرد و عقل را از طریق هنر در سطح جامعه انتشار داد و هنرمندان مدینه فاضله باید نقش حاملان دین را بر عهده داشته باشند. سهروردی از یکسو، تجربه عرفانی و شهود را در کنار عقل و روش استدلالی قرار داد و از دیگر سو، هنرمند مدینه فاضله فارابی را تمثل بخشید. به دیگر سخن، رسالههای رمزی عرفانی شیخ اشراق، رمزنگاری و تجسمبخشی سعادت معقول و حقایق نطقی به شمار میآیند. هر یک از این روشهای تفکر، سهمی در تمدن بشری به خود اختصاص دادهاند که بقا و توسعه تمدن بدون آنها متصور نیست. نکته اساسی، حفظ اعتدال در پرداختن به هر یک از وجوه اندیشهورزی است. | ||
Keywords | ||
ریاضیات; روش علمی; استدلال; تجربه عرفانی; رویکرد هنر فلسفه | ||
References | ||
Corona, Brezina (2006), Al-Khwārizmī the Inventor of Algebra, New York, Rosen Publishing Group. Fārābī, Abu Naṣr (2003), Ara’ Ahl al-Madīnah al-Fāzilah wa Muzddatiha, ed. Alī Bumilham, Beirut, Dār wa Maktab al-Hilāl. id. (1961), Fūsūl al-Madanī; aphorisms of the statesman, trans. and notes D. M. Dunlop, London, Cambridge University Press. id. (2004), Fūsūl Muntaza‛ah, ed. H. Malikshāhī, Tehran, Sūrūsh. id. (2002), Iḥṣā’al-Ulūm, trans. H. Khadīwjam, Tehran, Ilmī Farhangī. id. (1998), Kitāb al-Mūsīqī al-Kabīr, trans. Ādhartāsh Ādharnūsh, Tehran, Pazhūhishgāh ‘Ulūm Insānī wa Muṭāli’āt Farhangī. id. (1987), Al-Manṭiqīyāt, vol. 1, ed. M. T. Dānishpazhūh, Qom, Āyatullāh Mar‘ashī Library. id. (1991), Al-Millah wa Nusus Ukhrā, ed, M. Mahdī, Beirut, Dār al-Mashriq. id. (1984), Risalah fī al-‘Aql, ed. M. Bouyges, Beirut, Imprimerie Catholique. id. (1997), Al-Siyasah al-Madaniyah, ed. H. Malikshāhī, Tehran, Sūrūsh. Freedman, Paul (2007), Food: The History of Taste, Berkley, University of California Press. Grünzweig, Walter (ed.), (2012), The Sciartist: Carl Djerassi’s Science-in-Literature Transatlantic and Interdisciplinary Context, Berlin, LIT Verlag. Guimaraes, Fernando, (2011), Research Anyone Can Do It, Mainz, Pedia Press. Hobson, John M. (2004), The Eastern Origins of Western Civilization, Cambridge University Press. Ibn Sīnā (Avicenna), Abu Alī (1953), Dānishnāmih-ye ‘Alayi, Tehran, Society of National Works. id. (1997), Ishārāt wa Tanbīhāt, vol. 2, Nāṣir al-Dīin Tūsī (commentaries),Qom, Nashr al-Balaqāh. id. (1986), Nijāt, Tehran, University of Tehran. id. (1983), Shifā, Qom, Āyatullāh Mar‘ashī Library. id. (1937), The Treatise on Psychology, Tehran, Khayyām Library. Al-Khalīlī, Jim (2010), Pathfinders: The Golden Age of Arabic Science, London, Penguin Books. Labīb, Ṣubḥī Y. (1969), “Capitalism in Medieval Islam”, The Journal of Economic History, 29 (1), pp. 79-96. Lindberg, David C., (1976), Theories of Vision from al-Kindī to Kepler, Chicago, University of Chicago Press. Maftūnī, Nādiyā, (2015), Fārābīand the Philosophy of Religious Arts, Tehran, Sūrūsh. Masūd, Iḥsān, (2009), Science and Islam: A History, London, Icon Books. Pickett, Joseph P. (ed.), (2011), “Empirical”, The American Heritage Dictionary of the English Language, Boston, Houghton Mifflin (5th ed.). Plott, John C., (2000), Global History of Philosophy, Vol. 4: Study of Period of Scholasticism (Pt. 1) (800-1150 A.D.), Delhi, Motilal Banarsidass. Rāshid, Rushdī (2007), “The Celestial Kinematics of Ibn al-Haitham”, Arabic Sciences and Philosophy, Cambridge, Cambridge University Press, 17, pp. 7-55. Sambursky, Shmuel, (1974), Physical Thought from the Pre-Socratic to the Quantum Physicists, Paris, Hutchinson. Sarton, George, (1927), Introduction to the History of Science, vol. 1, Baltimore, Williams and Wilkins Co. Selin, Helaine (ed.), (2008), “M”, Encyclopaedia of the History of Science, Technology, and Medicine in Non-Western Cultures, vol.1, Berlin, Springer. Shiḥādih, Ayman, (2013), “A Post-Ghazālian Critic of Avicenna: Ibn Ghailan al-Balkhī on the Materia Medica of the Canon of Medicine”, Journal of Islamic Studies, 24 (2), pp. 135-174. Suhrawardī, Shahāb al-Dīn, (2002), Majmū'i-ye Muṣannafāt-e Shaykh-e Ishrāq, 4 vols., Tehran, Pazhūhishgāh ‘Ulūm Insānī wa Muṭāli’āt Farhangī. id. (1999), The Philosophical Allegories and Mystical Treatises, W. M. Thackston (ed. and trans.), Costa Mesa, Mazda Publishers. UNESCO, (1976), Impact of Science on Society, vols. 26-27. | ||
Statistics Article View: 478 PDF Download: 476 |