تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,663 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,326 |
رابطه بین سواد اطلاعاتی و مدیریت زمان با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده اردبیل | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 3، دوره 52، شماره 1، خرداد 1397، صفحه 57-82 اصل مقاله (951.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2019.213459.1119 | ||
نویسندگان | ||
عادل زاهد بابلان* 1؛ علی خالق خواه1؛ مهدی حسنی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2;دانش اموخته کارشناسی ارشد تحقیقات اموزشی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی با اضطراب پژوهش در معلمان پژوهنده شهرستان اردبیل می باشد. پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی است. جامعهی آماری شامل 344 نفر معلم پژوهنده شهر اردبیل درسال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی مدیریت زمان هاشمی زاده و همکاران (1385)، پرسشنامهی سواد اطلاعاتی دوئل ( 1994) و پرسشنامه-ی اضطراب پژوهش هیگینز و کوترلیک (2006) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تأیید اساتید و صاحبنظران رسید. همچنین میزان پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، برای پرسشنامهی مدیریت زمان (83/. )، برای پرسشنامهی سواد اطلاعاتی (89/.) و برای پرسشنامهی اضطراب پژوهش (35/.) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمونt تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی معلمان پژوهنده از حد متوسط بهگونهای معنیدار بالاتر و میزان اضطراب پژوهش آنها از حد متوسط بهگونهای معنیدار پایین تر است و روابط منفی معناداری بین مدیریت زمان، سواد اطلاعاتی و ابعاد آنها با اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدیریت زمان و سواد اطلاعاتی پیش بینی کننده معکوس معنی دار اضطراب پژوهش است. و از میان هفت بعد سواد اطلاعاتی، تفسیر،ترکیب و استفاده از اطلاعات رابطهی پیشبینی کنندهی معکوس معنی دار اضطراب پژوهش معلمان پژوهنده می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ سواد اطلاعاتی؛ اضطراب پژوهش و معلمان پژوهنده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between informational literacy and time management with research anxiety in reseacher teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Adel Zahed Babelan1؛ mehdi hasani2؛ | ||
1Faculty member of University of Mohaghegh Ardabili | ||
2Department of Education Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to investigate the relationship among time management and information literacy and anxiety of research in researcher teachers of Ardabil Town. This descriptive study is of correlational kind. It population includes 344 persons of Ardabil City in academic year 93-94 which among them 181 persons were selected as sample by the stratified random sampling method and according to Kerejsi and Morgan table. To collect data, questionnaire of time management Hashemizade et al. (1385), questionnaire of information literacy of Duel (1994) and questionnaire of anxiety of research of Higins and Kutrlic (2006) were used. Validity of the questionnaires was confirmed by professors and experts. Also, in the present research, using Cronbach’s Alpha Coefficient, reliability amount was obtained for time management questionnaire (0.83), information literacy questionnaire (0.89) and anxiety of research questionnaire (0.35). to analyze data, one sample t-test, Pearson’s correlation coefficient and multiple regressions were used. Obtained results indicate that amount of time management and information literacy of researcher teachers meaningfully are higher than medium level and amount of their anxiety of research meaningfully is lower than medium and there are meaningfully negative relationship among time management, information literacy, their dimensions and anxiety of research of researcher teachers. Results of analyzing multiple regressions indicate that seven dimensions of informational literacy, there is a meaningful and predictor among information literacy, interpretation, combination, using information and anxiety of research of researcher teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
time management, Information literacy, anxiety of research, researcher teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 505 |