تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,319 |
زن بهمثابۀ شخص آندروژن در دو فیلم از سینمای ایران: بررسی فیلمهای روسری آبی و کافهترانزیت | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 3، مهر 1397، صفحه 311-331 اصل مقاله (299.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.246677.981 | ||
نویسندگان | ||
بهروز محمودی بختیاری* 1؛ انیس ناصری2 | ||
1دانشیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد سینما، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هویت جنسی که در فرهنگ هر جامعهای تبلور مییابد سرچشمۀ بسیاری از نابرابریهای جنسیتی اجتماعی است. زن یا مرد ناچار است، با حفظ حدی از ارزشها و عرف جامعه، برای تطابق خود با محیط و انجامشدن کارهایش، برخی از خصلتهای جنس مخالفش را وام گیرد و همچون نقاب بر چهرۀ خود زند و چهبسا تحمیلهای جامعه خصلتهای جنس مخالف را در او درونی کند و روند سنخیابی جنسی (sex typing) فرد را تغییر دهد. آنجا که نقابها به بیان همزمان روان مردانه و روان زنانه کمک میکند، تمهید آندروژنی شکل میگیرد. مسئلۀ این پژوهش آن است که شخصیتهای فیلم در چه موقعیتهایی و به چه دلایلی از تمهید آندروژنی بهمثابۀ یک نقاب بهره میگیرند یا اینکه اصلاً چگونه به شخصیتهای آندروژنس تبدیل میشوند. به این منظور، با بهرهگیری از نظریات ساندرا بم (psychological androgyny)، دو فیلم روسری آبی(1373) و کافهترانزیت (1383)، به روش توصیفی تحلیلی بررسی شدهاند؛ تا نقش جامعه در ایجاد آندروژنی روانشناختی در جنسیت زن تبیین شود. یافتهها نشان میدهد که زنان برای احقاق حقوق پایمالشده یا گذران زندگیشان به استفاده از نقاب آندروژنی مجبور و رفتهرفته در روند جامعهپذیری به انسانهای آندروژنس تبدیل میشوند؛ درحالیکه زنپوشی یا برگرفتن خصلتهای زنانه برای مردان یا از سوی دیگران برای تحقیر و اهانت مردان بهکار گرفته شده است یا از سوی خودشان برای فرار از موقعیتهای دشوار. | ||
کلیدواژهها | ||
آندروژنی؛ روسری آبی؛ سینمای ایران؛ کافهترانزیت؛ نقاب؛ هویت جنسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Function of Androgyny as a Mask in the Characterization of the Female Characters in the Iranian Cinema: A Study of the Movies of "The Blue Scarf" and "Transit Café" | ||
نویسندگان [English] | ||
Behrooz Mahmoodi Bakhtiari1؛ Aniss Naseri2 | ||
1Associate Professor, Department of Performing Arts, University of Tehran | ||
2MA Student of Cinema, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Sexual identity, as a culture based issue, can be regarded as a founding stone for many social inequalities. People (no matter men or women) have to borrow some features of the opposite sex in order to get along with some imposed situations of its surroundings, and wear the mask of another sex in order to solve some of its problems. This, however, may establish those features in the mind of the person, and change its sex typing in the long run. Androgyny takes place when such masks represent the male and female essence at the same time. This article aims to find out when the (female) characters of films tend to make use of Androgyny as a mask, and how they turn to androgenic characters. This article has made use of the theoretical framework of Sandra Bem named Psychological Androgyny, together with Goffman's Dramaturgical Analysis. We have also attempted to study two films named "The Blue Scarf" (1994) and "Transit Cafe" (2004), to show the impacts of the society in forming a psychological androgyny in the sexuality of female characters in these films. The results show that these women have resorted making use of the androgenic mask in order to get their basic social rights, and have gradually turned to androgenic characters. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
iranian cinema, sexual identity, androgyny, mask | ||
مراجع | ||
[1] جمعدار، الهام (1373). «تحلیل سیمای زن در سینمای پس از انقلاب»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. [2] راودراد، اعظم (1380). «تغییرات نقش زن در جامعه و تلویزیون»، فصلنامة پژوهش زنان، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، ش 1. [3] راودراد، اعظم؛ صدیقی خویدکی، ملکه (1385). «تصویر زن در آثار سینمایی رخشان بنیاعتماد»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش6. [4] راودراد، اعظم (1385). «تغییرات نقش زن در سینمای ایران»، مجلة جهانی رسانه، پاییز و زمستان، ش 2، ص 45. [5] سلطانی، مهدی (1383). «زنان در سینمای ایران»، نشریة هنرهای زیبا، ش18، ص91ـ95. [6] علیپور انوریان، سولماز (1385). «بررسی تغییرات نقش زن در سینمای بعد از انقلاب؛ مقایسة دو دهة 1360 و 1370»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا. [7] صدر، حمیدرضا (1381). درآمدی بر تاریخ سینمای سیاسی ایران، تهران: نی. [8] همتی، هلن (1379). بازنمایی مشاغل در سینمای ایران، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران. [9] یوسفیان کناری، محمدجعفر؛ مشکواتی، سیمین (1394). «کارکردهای استفاده از نقاب و تمهید آندروژنی در پرداخت شخصیت در نمایشنامههای معاصر ایران»، نامة هنرهای نمایشی و موسیقی، ش 11، پاییز و زمستان. [10] Bem, Sandra Lipsitz (1981). Bem Sex-Role Inventory: Professional Manual, Palo Alto: Consulting Psychologists Press. [11] ---------- (1993). Lens of Gender: Transforming the Debate on Sexual, New Haven: Yale University Press. [12] Calvo-Salguero, Antonia & J. Garcia-Martinez & A. Monteoliva (2008). "Differences Between and Within Genders in Gender Role Orientation According to Age and Level of Education", Sex Roles, vol. 58: PP 535-548. [13] Cook, Ellen Piel (1985). "A Framework for Sex Role Counseling", Journal of Counseling and Development, vol. 64: 253-258. [14] Colley, Ann & Matthew Gale & Teri Harris (1994). "Effects of Gender Role Identity and Experience on Computer Attitude Components", Educational Computing Research, vol. 10: PP 129-137. [15] ---------- (1997). The Goffman Reader, edited by Charles Lemert & Ann Branaman, New Jersy: Wiley Blackwell. [16] Setmire, Elisa (2007). Women and Self-Efficacy: A Comparison of Lesbian, Heterosexual, Androgynous, and Feminine Typed Women, California: Humboldt State University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,141 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 424 |