تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,508 |
تحلیل نشانهشناختی روایت اقلیت دوچندان در هنر لورنا سیمپسون | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 3، مهر 1397، صفحه 333-350 اصل مقاله (1006.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.252891.1038 | ||
نویسنده | ||
صدرالدین طاهری* | ||
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
تأثیرگذارترین دیدگاه در زمینة فمنیسم سیاه، که جنسیتگرایی و نژادپرستی را همپیوند میداند، نظریة نقطة اشتراک است. اقلیت دوچندان به شهروندانی گفته میشود که قربانی کاستیهای برآمده از نقطة اشتراکاند. آثار تحلیلشده در این مقاله به برشی چهارساله از فعالیت هنری لورنا سیمپسون، یکی از روایتگران مهم هنری اقلیت دوچندان، تعلق دارند. این پژوهش یک موردکاوی نشانهشناختی با رویکرد تحلیلیـ تفسیری و با هدف توسعهای است که دادههای کیفی آن بهشیوة اسنادی دادهاندوزی شدهاند. نظام/ رمزگان در این نوشتار هنر فمنیستی است و گفتاری که درون این نظام شکل گرفته سبک شخصی سیمپسون. بافت در این مقاله جریان فمنیسم سیاه است و آثار سیمپسون متنهایی آفریدهشده درون این بافت. در آثار سیمپسون رمزگانهای زبانی و تصویری همنشینی دارند. مهمترین نشانه در آثار او شخصیتهای بیچهرهایاند که نمایندة همة زنان رنگینپوست بهشمار میروند. سیمپسون حمله به جنسیت و نژاد را همبسته با یکدیگر میداند و گستاخی بخشی از جامعه در تعیین هویت برای دیگران را نمایش مینهد و همزمان ریشههای نیاکانی شهروندان رنگینپوست را بدانها یادآوری میکند. سیمپسون تلاش دارد تصویر کلیشهای برساختهشده از بانوی رنگینپوست درون نظم نمادین بصری جامعهاش را نشانهشکنی و سپس این نشانه را بازتعریف کند و بدان معنا و کارکردی تازه ببخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اقلیت دوچندان؛ فمنیسم سیاه؛ لورنا سیمپسون؛ نقطة اشتراک؛ هنر فمنیستی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Narrative of Double Minority in the Art of Lorna Simpson, A Semiotic Analysis | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadreddin Taheri | ||
Dean of Faculty of Research Excellence in Art and Entrepreneurship, Department of Art Studies, Art University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
Feminist campaigns have been a main force behind major historical and societal changes for women rights. Black Feminism is a school of thought stating that sexism, gender identity, racism and class oppressions are inextricably bound together. The way these concepts relate to each other is called intersectionality, a term coined by Crenshaw. Double minority refers to a person with two devalued identities. Feminist art tends to change the women’s image in art world positively, in hope to lead to equality. This research has attempted to analyzethe symbols and semiotic concepts in artworks and style of Lorna Simpson, a female artist who was born in 1960. The main purpose of this survey is to characterize her personal parole, as a narrator of double minority,in the langue of Feminist art and context of Black Feminism. The selected works of art belong to a four years period of her professional life (1988 - 1991), which coincides with the third wave Feminism. Re-examining photography as a conceptual medium, Simpson’s works remind us of historical ooppressions in the field of gender and race. Textual and visual codes are linked together in her works. Using young African American women as her instant photos’ models, Simpson creates tableaux that utilize repetition and pictorial framing to challenge prejudices and assumptions of gender and race, culturally and historically. Her figures are shown mostly from behind or in fragments, which draws attention to the historical depersonalization and sexualization of coloured women. By combining irritating words with faceless portraits, Simpson calls our attention to the unconscious ways in which people are classified based on physical and cultural attributes. She conveys political messages to destroy the fabricated stereotype of black women and rrestore their identity and position in contemporary society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Feminist art, Lorna Simpson, Double minority, Black Feminism, intersectionality | ||
مراجع | ||
[1] اسکات، آلن (1388). فرهنگ سیاسی و جنبشهای اجتماعی، ترجمة رامین کریمیان، تهران: آگه. [2] طاهری، صدرالدین (1396). نشانهشناسی کهنالگوها در هنر ایران باستان و سرزمینهای همجوار، تهران: شورآفرین. [3] فریدمن، جین (1381). فمنیسم، ترجمة فیروزه مهاجر، تهران: آشیان. [4] کرسمیر، کارولین (1390). فمنیسم و زیباشناسی: زن در تحلیلها و دیدگاههای زیباییشناختی، ترجمة افشنگ مقصودی، تهران: گلآذین. [5] مکدانل، دیان (1380). مقدمهای بر نظریههای گفتمان، ترجمة حسینعلی نوذری، تهران: فرهنگ گفتمان. [6] Beasley, Chris (1999). What is Feminism?, New York: Sage. [7] Chiang, S.Y., T. Fleming, M. Lucassen, J. Fenaughty, T. Clark, and S. Denny (2017). “Mental Health Status of Double Minority Adolescents: Findings from National Cross-Sectional Health Surveys”, Journal of Immigrant and Minority Health, 19 (3), PP 499-510. [8] Collins, Patricia Hill (2000). Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness, and the Politics of Empowerment, New York: Routledge. [9] ------- (2015). “Intersectionality's definitional dilemmas”, Annual Review of Sociology, 41: PP 1-20. [10] Crenshaw, Kimberlé (1991). “Mapping the margins: intersectionality, identity politics, and violence against women of color”, Stanford Law Review, 43 (6), PP 1241-1299. [11] Davis, Angela Y. (1982). Women, Race, & Class, New York: Random House. [12] Devereaux, Mary (1995). “Oppressive Texts, Resisting Readers, and the Gendered Spectator: The "New" Aesthetics”, in: Feminism and tradition in aesthetics, Pennsylvania: Penn State University Press. [13] Enwezor, Okwui (2006). “Repetition and Differentiation - Lorna Simpson’s Iconography of the Racial Sublime”, in: Lorna Simpson, New York: Abrams. [14] Foucault, M., (1978). The History of Sexuality, transl. by: R. Hurley, London: Penguin Books. [15] Gonzales, P. M., Blanton, H., and Williams, K. J. (2002). “The effects of stereotype threat and double-minority status on the test performance of Latino women”, Personality and Social Psychology Bulletin, 28 (5), PP 659-670. [16] Halliday, Michael Alexander Kirkwood, and Ruqaiya Hasan (1985). Language Context and Text: Aspects of Language in a Social Semiotic Perspective, Victoria: Deakin University Press. [17] Hooks, Bell (1981). Ain't I a Woman: Black Women and Feminism, New York: South End Press. [18] Krolokke, Charlotte, and Anne Scott Sorensen (2005). “Three Waves of Feminism: From Suffragettes to Grrls”, in: Gender Communication Theories and Analyses: From Silence to Performance, New York: Sage. [19] Lamm, Kimberly (2008). “Portraits of the Past, Imagined Now”, in: Unmaking Race, Remaking Soul: Transformative Aesthetics and the Practice of Freedom, New York: SUNY Press, PP 103-139. [20] Mulvey, Laura (1975). “Visual pleasure and narrative cinema”, Screen, Oxford Journals, 16 (3): PP 6-18. [21] Mason, V.C., Meyer, A.V., and Klicka, M.V. (1982). Summary of Operational Rations, Natick: U.S. Army Natick Research & Development Laboratory Technical Report. [22] Nochlin, L. (1971). “Why have there been no great woman artists?”, in: Woman in Sexist Society: Studies in Power and Powerlessness, New York: Basic Books. [23] Saussure, Ferdinand (1916). Cours de linguistique générale, Paris: Payot. [24] www.artsy.net. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 476 |