تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,376 |
اسطورهسنجی در پنج نمایشنامۀ منتخب از نغمه ثمینی براساس روش ژیلبر دوران | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 3، مهر 1397، صفحه 381-398 اصل مقاله (275.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2018.252762.1036 | ||
نویسندگان | ||
مریم حسینی* 1؛ مریم نوری2 | ||
1استاد تمام دانشکدة ادبیات دانشگاه الزهرا | ||
2کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی پنج نمایشنامۀ منتخب از میان آثار مشهور نغمه ثمینی براساس اسطورهسنجی ژیلبر دوران میپردازد. این روش حدود سالهای 1370 برای نخستینبار از سوی دوران ارائه و وارد عرصة نقدهای نو شد. در این نظریه و روش بهطور همزمان متن و فرامتنهایی مانند زندگینامۀ نویسنده و محیط اجتماعی او اهمیت مییابند. اسطورهسنجی نقدی بینارشتهای است و فرایند و روش آن را میتوان به سه مرحلة: نمادسنجی، روانسنجی و اسطورهسنجی تقسیم کرد. از دیدگاه ژیلبر دوران، بین همة آثار تألیفی یک نویسنده رابطهای وجود دارد که با بررسی آنها میتوان به اسطورۀ شخصی ذهن پدیدآورندۀ اثر دست یافت. نغمه ثمینی نمایشنامهنویس معاصر ایرانی است که نمایشنامههایش به سبب علاقۀ او به اسطوره، کهنالگو و تاریخ شایستگی بررسی و نقد از منظر فرایند اسطورهسنجی دوران را دارد. در این تحقیق، پنج نمایشنامه و دو کتاب پژوهشی ثمینی انتخاب، مطالعه و تحلیل شده است. در مرحلۀ نخست، یعنی مرحلۀ نمادسنجی که بر متن تکیه دارد، ابتدا آثارِ منتخب مطالعه شده سپس نمادها، شخصیتها و کنشهای کهنالگویی نقد و تحلیل شدهاند تا نخستین مرحلۀ اسطورهسنجیِ دوران انجام پذیرد. سپس با بررسی زندگینامۀ نویسنده به وسیلۀ طرح پرسشهایی از او و محیط اجتماعی که در آن زاده و بزرگ شده است مرحلۀ دوم، یعنی روانسنجی که بر فرامتن تکیه دارد، انجام میپذیرد. در پایان نیز، با تحلیل کلی دربارة مراحل قبلی و جمعبندی نتایج بهدستآمده مرحلۀ نهایی، یعنی اسطورهسنجی آثار، انجام میشود تا اسطورۀ شخصی ذهن نویسنده و سپس اسطورۀ جمعی اندیشۀ او بهدست آید. این پژوهش از طریق مطالعۀ کتابخانهای و با شیوۀ تحلیلیـ توصیفی آثار را بررسی میکند. نتیجه نشان میدهد دغدغههای ذهنی نغمه ثمینی بیشتر شامل مسائلی مربوط به زنان و جنگ است. اسطورة شخصی ایشان هم شهرزاد و روایتگری او برای نجاتبخشی است که در نگاهی جمعی به اسطورهسازی از دیگر زنان گسترش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات نمایشی؛ اسطورهسنجی؛ ژیلبر دوران؛ کهنالگو؛ نغمه ثمینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mythocrituque Survey in Five Plays by Naghmeh Samini based on Gilbert Doran's Technique | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Hoseini1؛ Maryam Nouri2 | ||
1Professor of Faculty of Literature at al- Zahra University | ||
2MD. In Persian Literature,al- Zahra University | ||
چکیده [English] | ||
The research analyzes Naghme Samini's dramas based on Durant Gilbert's mythocriticque. The theory and method of myth-analysis were initially introduced by Gilbert Durand. In this theory and method, the texts and hypertexts, such as author’s life, are simultaneously important. Myth-analysis is an interdisciplinary criticism, and its process and method can be divided into three stages: symbol-analysis, psychometric and myth-analysis. According to Durand, there is a relationship among all works of an author; personal myth of the author’s mind can be understood through examining them. Based on the original and primary myths, he deeply analyses a work of an author and focuses on the primitive original myths in the last stage of analysis. He states that although a text and work of art plays a main role, this text is not apart from the author and his living environment. Naghme Samini is a contemporary Iranian playwright; due to her interest in myths, archetypes and history, her playwrights deserve analysis from the viewpoint of Gilbert Durand’s mythology. In this research, five plays and two research books written by Naghme Samini have been selected and examined. In the first stage, namely symbol-analysis stage which relies on the text, the selected works were firstly studied. They were then criticized and analyzed through examining symbols, characters and archetypal acts using valid books; this was the first stage of Durand’s mythology. As the second stage, psychometric, which relies on hypertext, was completed through examining the author’s autobiography as well as asking questions from the author himself. Finally, with a general analysis of the previous stages and combination of the results, the final stage, the mythology of the works was fulfilled in order to achieve the personal myth of author’s mind and then the collective myth of her thought. The data were collected using library studies and valid sources and books, and the research method was analytical-descriptive. The research results show that mental concerns of Naghme Samini mostly include the issues related to war and women. Her most important personal myth is Shahrzad, and her narration is to rescue a part that expands on other women through a collective perspective on myth-building. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
myth-analysis, Archetype, Gilbert Durand, Naghme Samini, dramatic literature | ||
مراجع | ||
[1] افلاطون (1389). ضیافت، ترجمۀ محمدابراهیم امینیفرد، چ 4، تهران: جامی. [2] اِلیاده، میرچا (1394). رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، چ 5، تهران: سروش. [3] بولن، جینشینودا (1394). نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان، ترجمۀ آذر یوسفی، چ 7، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. [4] ــــــــــ (1395). نمادهای اسطورهای و روانشناسی مردان، ترجمۀ مینو پرنیانی، چ 5، تهران: آشیان. [5] ثمینی، نغمه (1385). شکلک، تهران: نی. [6] ـــــــــــ (1391). اسبهای آسمان خاکستر میبارند، چ 2، تهران: نی. [7] ـــــــــــ (1393). تماشاخانۀ اساطیر، چ 3، تهران: نی. [8] ـــــــــــ (1393). خانه، تهران: نی. [9] ـــــــــــ (1393). خواب در فنجان خالی، چ 2، تهران: نی. [10] ـــــــــــ (1393). هیولاخوانی،تهران: افراز. [11] سرلو، خوان ادواردو (1392). فرهنگ نمادها، ترجمۀ دکتر مهرانگیز اوحدی، چ 2، تهران: دستان. [12] شاهمیری، آزاده (1389). «خانهام ویران است»، روزنامة شرق، 27 خرداد. [13] شوالیه، ژان (1385). فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: جیحون. [14] عوضپور و نامورمطلق (1393). «ژیلبردوران و نقد اسطورهای»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س10، ش 37. [15] گورین، ویلفرد (1394). راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمۀ زهرا مهینخواه، چ 5، تهران: اطلاعات [16] نامورمطلق، بهمن (1392). درآمدی بر اسطورهشناسی، تهران: سخن. [17] مورنو، آنتونیو (1392). خدایان و انسان مدرن، ترجمة داریوش مهرجویی، چ 7، تهران: مرکز. [18] یونگ، کارل گوستاو (1392). انسان و سمبولهایش،ترجمۀ دکتر محمود سلطانیه، چ 9، تهران: جامی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 629 |