تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,759 |
اثربخشیِ سبکهایِ هُنریِ پس از سدهیِ بیستم بر معماریِ تندیسوارِ معاصر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 19-28 اصل مقاله (407.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.267399.666052 | ||
نویسندگان | ||
محمد حبیبیِ سوادکوهی* 1؛ حسین بحرینی2؛ ایرج اعتصام3 | ||
1دانشجویِ دکترایِ معماریِ دانشگاهِ تهران | ||
2استادِ دانشکدهیِ شهرسازی، پردیسِ هنرهایِ زیبا، دانشگاهِ تهران، تهران، ایران | ||
3استادِ دانشکدهیِ معماری، پردیسِ هنرهایِ زیبا، دانشگاهِ تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با اندکی باریکبینی، تعاملِ تاموتمامِ معماری با هر سه عرصهیِ معارفِ آدمی، اعم از علومِ انسانی، علومِ طبیعی، و هنر، بهچشم میآید. این شاخههایِ شناخت، بهناچار، با یکدیگر سازگاری مییابند و گشادوبستهایی را از سر میگذرانند. اینسان، سرمشقهایِ فنی و هُنریای که زمانی بر صدر بودند و قَدر میدیدند، در هنگامهای دِگَر، زیرِ تازیانههایِ تفکراتِ تازه درد کشیدند و طرد شدند. روزگارِ پیش از جنگِ دومِ جهانی را "عصرِ مجسمهسازی" در تاریخِ معماری نام نهادهاند. این مهم، در نتیجهیِ ابداعاتِ انقلابیِ برخاسته از فناوریهایِ پیشرفته و مصالحِ جدید در صنعتِ ساختوساز بهظهور رسید. معماریِ تندیسوار، که ساختمان را چونان مجسمهای دُرسا، بهقصدِ نمایش در معرضِ دیدِ عموم میگذارَد، در درجهیِ نخست، به خصایصِ ظاهریِ بنا شاملِ فرم، سازه، و مقیاس، وابسته است. بدینترتیب، میبایستی که ردِپایِ مصادیقِ آغازینِ آن را در ابنیهیِ دورانِ باستان جست. با نگاهی انضمامی بر اولین زمینه، یعنی فرم، جستارِ حاضر تلاش دارد تا با کاربستِ راهبردِ کِیفی و تدابیرِ استدلالِ منطقی و بررسیِ موردی، نشان دهد که برخی از خیزشهایِ هُنریِ مدرنیستی مانندِ آر نُوو، اکسپرسیونیسم، نِئو بروتالیسم، کوبیسم، فوتوریسم، و کانستراکتیویسم، الهامبخشِ معماری-تندیسگریِ معاصر شدهاند، که خود، در بسیاری از سبکهایِ معماریِ پسامدرنیستی نظیرِ های-تِک، دیکانستراکتیویسم، فولدینگ، پارامِتریسیسم، زیستریختشناسی، و بایودیجیتال، تجلیِ چشمگیری یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری-تندیسگری؛ اصالتِ فرم؛ هنرِ مدرنیستی؛ مکتبهایِ پسامدرن؛ دیکانستراکتیویسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Influence of Modernist and Postmodernist Styles in Visual Arts on Contemporary Sculptural Architecture | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Habibi Savadkoohi1؛ Hossein Bahrainy2؛ Iraj Etessam3 | ||
1PhD candidate of architecture at the University of Tehran | ||
2Professor at the School of Urban Planning, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Professor at the School of Architecture, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the universe inherited no transcendental meaning, and consistently exhibits the scared subjectivity existed beyond the idea of the ‘will to power’, art similar to love, is divulgence of the one that could not be revealed; a secret which consigns, even if only for a moment, earthling’s eternal anguishes to oblivion, not simplistic, but with the regeneration of reality. Controversies concerning the essence of some phenomena such as art and beauty had prevailed the field of philosophy from preceding times, but until the nineteenth century, the debate has not been so outspread. Being a considerable aspect in cultural identity, art is imperative for social life and would shadow like a safe, placid shelter the today’s alienated individuals in virtue of adjusting the perennial tension between mental creativity and visual culture. Therefore, referring its attributes to entities is of tremendous relevance. Nevertheless, it should be declared that formulating an objective definition of art based on metaphysical idealistic essentialism would not lead to any prosperous perspective. Erstwhile approaches, at least as illustrated in contemporary argumentations, encompass three distinct viewpoints including Representationalism, Expression Theory, and Formalism, along with their subsidiaries. Recent scopes of explicating the features of artworks embrace Aesthetic Theory, Neo-Wittgensteinianism, Institutional Theory, Historical Definition, and Historical Narration. Each of the stated strategies has some kind of preferences over others, but due to the inability to comprise all instances, fails to reach the desired destination. In the meantime, modern art derived from the segregation of preceding Epistemology and Aesthetics, in consideration of enunciating the perpetual sufferings intrinsically established in the existence, comprehensively exploits strange, novel models, and every time contributes to a renovated and problematic conundrum for contemplating intellectuals. Achieving the objectives of this paper, we propose some questions written in the following: - What underlying thoughts and perspectives are dominating the modernist art? - From which theories the postmodern architecture as a non-classic phenomenon is derived, and in practice, to what extent has it been able to enrich those ideas? - What are the origins of contemporary archi-sculpture, and what styles have been influenced by it? After the emergence of modern movements of art in the banquet of architecture, the meeting does not remain unchanged and unavoidably plenty of alterations initiate; one of which is proliferating attention to sculptural architecture. Dating back to antique eras, form, structure, and scale, as features of the outer appearance of buildings, illustrate an impressive statue as an architectural expression. By means of portraying a remarkable line of emphasis under the first stated feature, meaning the form, it would be specified that some of the tendencies in modernist art like Art Nouveau, Expressionism, Neo-Brutalism, Cubism, Futurism, and Constructivism inspire the recent archi-sculpture, which itself affects numerous postmodernist styles, such as High-Tech, Deconstructivism, Folding, Parametricism, Biomorphism, and Biodigital. The authors exert themselves untiringly to depict the association of sculpturesque manner in architecture to art movements appeared and developed after the twentieth century through a qualitative method in virtue of some techniques, including rigorous describing of case studies, and also logical reasoning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Archi-Sculpture, formalism, Modernist Art, Postmodernist Styles, Deconstructivism | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (۱۳۷۲)، نگرشِ فلسفیِ پستمدرن، فصلنامهی شهرسازی و معماری آبادی، سالِ سوم، شمارهی ۱۰، صص ۳۴-۴۱. احمدی، بابک (۱۳۹۰)، حقیقت و زیبایی: درسهای فلسفهی هنر، نشرِ مرکز، تهران. Arnason, H. Harvard & Elizabeth C. Mansfield (2013), History of Modern Art: Painting, Sculpture, Architecture, Photography, Pearson, Amsterdam.
Chilvers, Jan; Harold Osborne & Dennis Farr (1994), The Oxford Dictionary of Art, Oxford University Press, Oxford.
Deleuze, Gilles & Félix Guattari (2005), A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia, translated with a foreword by Brian Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Fontana-Giusti, Gordana (2013), Foucault for Architects, Routledge, London.
Gardner, Helen (2014), Gardner’s Art through the Ages: A Concise Western History, edited by Fred S. Kleiner, Wadsworth Cengage Learning, Boston.
Janson, Horst W (2011), Janson’s History of Art: The Western Tradition, edited by Penelope Davis, Walter Denny, Frima Hofrichter, Joseph Jacobs, Ann Roberts and David Simon, Prentice Hall, London.
Jencks, Charles (1997), The Architecture of Jumping Universe, Academy Editions, London.
Le Corbusier (1986), Towards a New Architecture, translated by Frederick Etchells, Dover Publications, New York.
Mallgrave, Harry Francis & David Goodman (2011), An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present, Blackwell Publishing Ltd, Oxford.
Norberg-Schulz, Christian (1975), Meaning in Western Architecture, Praeger Publishers, New York.
Spencer, Douglas (2011), Architectural Deleuzism: Neoliberal Space, Control and ‘Univer-City’, Radical Philosophy, series 1, issue 168, pp. 9-21.
Tatarkiewicz, Władysław (1980), A History of Six Ideas: An Essay in Aesthetics, Polish Scientific Publishers, Boston.
Venturi, Robert (2002), Complexity and Contradiction in Architecture, The Museum of Modern Art, New York.
Watkin, David (2005), A History of Western Architecture, Laurenc | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 899 |