تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,013 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,478 |
سیاست، جنسیت، بازنمایی (تحلیل انتقادی دیدمان جنسیت در دورهی ناصری) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 39-48 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.256037.665918 | ||
نویسندگان | ||
حسن زین الصالحین1؛ حسن بلخاری قهی* 2 | ||
1مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد تمام و مدیر گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
جنسیت نه دادهای طبیعی بلکه یک پیآمد اجتماعی-فرهنگی و یک تأثیر پدیداری پیرامون جنس است. موضوعی که باید در بافت تاریخی ایران و در دورههای مختلف مورد تأمل قرار گیرد. از سوی دیگر نوع نگرش افراد و جامعه به این موضوع همیشه تحت قید و بندهای معرفتی و روانشناختی بوده است. بازنمایی جنسیت در تصاویر عکاسی میتواند شاهدی برای عینیت بخشیدن به چنین محدودیتهایی باشد. بنابراین میتوان پرسید، چه رابطهای بین بازنمایی عکاسانهی جنسیت و هنجارهای اجتماعی و روانشناختی موجود در خودآگاه و ناخودآگاه جمعی ایرانیان وجود داشته است. به بیان دیگر، از طریق چه دیدمانی و چگونه بازنمایی جنسیت در دورهی ناصری شکلگرفته و نقش قدرت در این بازنمایی چگونه بوده است؟ بدین منظور، نظریات میشل فوکو در کنار آراء روانشناختی زیگموند فروید و ژاک لاکان، چهارچوب مفهومی و روششناختی متفاوتی را برای فهم دیگرگون مسئله فراهم میآورند. اهمیت نظری این نوشته به جهت پرکردن شکاف تحقیقاتیای است که در این حیطه وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که جنسیت در دیدمانی سیاسی مورد بازنمایی عکاسانه قرار گرفته است و روابط قدرت مردسالار، نظم جنسی خاصی را به همراه داشته است؛ روابط قدرت و نظم جنسیای که میتواند در ساحت خیالی و نمادین جامعه مورد واکاوی قرار گیرند | ||
کلیدواژهها | ||
عکس؛ دیدمان؛ جنسیت؛ سیاست؛ بازنمایی؛ تاریخ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Politics, sexuality, representation (Critical Analysis of Visuality of Sexuality in Naseri`s period) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Zeinolsalehin1؛ Hasan Bolkhari Ghehi2 | ||
1Art studies, fine art, university of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Professor and Head of Department/ Art Studies, Fine Art, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Sexuality is not a natural given, rather is a socio-cultural issue and a phenomenal effect on the sex which must be studied in its historical context and in the different periods. On the other hand, the type of the attitude toward this subject has undergone the epistemic and psychological limitations in every society. In the other words, sexuality is that kind of atmosphere which surrounds bodies and minds through the field of sex and forms and constructs them. Representation of sexuality, in the photographic frames, can objectify these limitations, and this objectification can re-frame the sexuality and construct the subject. This interaction redoubles the significance of this issue. In this paper, we are facing photo as a text for studying sexuality and author is using other sources and written documents just in the photo’s attachment. Therefore, it may be questioned what was the correlation between the photographic representation of sexuality and epistemic system of Iranians in Naseri`s period; in addition, what socio- psychological norms determined the type of the attitude toward the sexuality, and consequently its representation. In other words, the aim of this study is to know through which visuality the representation of sexuality was formed and how it was limited and finally how the power relation controlled it. Visuality is parallel with discourse, not in the field of speech and writing which is discussed in the Critical Discourse Analysis, but in the field of vision and image. Therefore, we can regard Visuality as a visionary synonym for Discourse. To achieve above goals, Michel Foucault`s notions about subject and power besides Sigmund Freud`s and Jacques Lacan`s ideas concerning subject`s mind and psych can provide a suitable theoretical framework and methodology in order to find out more about this issue. What is different is the subject in this paper is not individual subject as Lacan and Freud considered but it is collective one in Iran society. In author`s opinion, different methodologies can support different points of view, and consequently, lead to different analytic results. The significance of this study is due to a research gap that there is in this field; therefore, it must be filled accordingly. Actually there is a few qualitative and critical researches in field of sexuality in history of Iranian`s photography so paying attention to it is necessitated. The results suggest that the sexuality was articulated and represented in a “Political Visuality”. However, the politics was considered in its traditional meaning. Power and sexuality, in their traditional meaning and in the traditional society, were symbolically engaged with each other and the camera was not only as a representational instrument of this engagement but also as a passage in order to fix this kind of engagement or even more important, to change it. The engagement was due to a “symbolic order”. This symbolic order was constituted in the traditional society. The power relations and the sexual order can be considered in symbolic and imaginary order of the Iranian society`s collective unconscious. Two orders which Lacan discussed psychoanalytically. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Photograph, Visuality, Sexuality, politics, Representation, history | ||
مراجع | ||
آبراهامیان، یرواند (1384)، ایران بین دو انقلاب، ترجمهی احمد گل محمدی و محمد ابراهیم فتاحی، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران. استاوراکاکیس، یانیس (1394)، لاکان و امر سیاسی، ترجمهی محمد علی جعفری، انتشارات ققنوس، تهران. احمدی، بابک (1377)، مدرنیته و اندیشه انتقادی، نشر مرکز، تهران. امانت، عباس (1393)، قبلهی عالم، ترجمهی حسن کامشاد، چاپ پنچم، نشر کارنامه، تهران. ایگلتون، تری (1392)، پیشدرآمدی بر نظریهی ادبی، ترجمهی عباس مخبر، ویراست دوم، چاپ هفتم، نشر مرکز، تهران. بارت، رولان (1388)، اتاق روشن، ترجمهی نیلوفر معترف، نشر چشمه، تهران. بکر، هاوارد (1387)، عکاسی و جامعهشناسی، ترجمهی گلاره حقیقی، مجلهی بیناب، شمارهی 12، آبان ماه، صص 100-133. بنیامین، والتر (1387)، اثر هنری در عصر بازتولید مکانیکی، در کتاب اکران اندیشه، ترجمهی پیام یزدانجو، چاپ دوم، نشر مرکز، تهران. پاکباز، روئین (1388)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، چاپ هشتم، انتشارات زرین و سیمین، تهران. تاجیک، محمدرضا (1384)، روایت هویت و غیریت در میان ایرانیان، چاپ اول، انتشارات فرهنگ گفتمان، تهران. ترابی، نسرین (1384)، سالشمار عکاسی ایران در دورهی قاجار، فصلنامهی حرفهی هنرمند، شمارهی 13، صفحات 86 – 70. سهیلی خوانساری، احمد (1368)، کمال هنر: احوال و آثار محمد غفاری کمالالملک، چاپ اول، انتشارات محمدعلی علمی و انتشارات سروش، تهران. دادبه، آریاسپ (1384)، روح زمان و روح هنر قاجار، فصلنامهی حرفهی هنرمند، شمارهی 13، صفحات 105 – 92. زرینکوب، عبدالحسین (1394)، روزگاران، تاریخ ایران از اغاز تا سقوط رژیم پهلوی، چاپ پانززدهم، نشر سخن، تهران. ذکاء، یحیی (1384)، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، چاپ دوم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. زنگیآبادی، نازنین (1390)، بازتاب عکاسی در روزنامهها و مجلات عصر قاجار (با تأکید بر دورهی ناصری)، پایاننامهی کارشناسی ارشد عکاسی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. ژیژک، اسلاوی (1392)، لاکان به روایت ژیژک، ترجمهی فتاح محمدی، چاپ دوم، نشر هزارهی سوم، زنجان. شهری، جعفر (1378)، تاریخ اجتماعی ایران در قرن 13: زندگی و کسبوکار، جلد اول و سوم، چاپ سوم،: مؤسسهی خدمات فرهنگی رسا، تهران. شیخ، رضا (1384)، ظهور شهروند شاهوار، ترجمهی فرهاد صادقی. فصلنامهی عکسنامه، سال پنجم، شمارهی 19، صفحات 27 – 4. صادقی، فاطمه (1392)، بازخوانی یک مداخلهی مدرن: کشف حجاب، نشر نگاه معاصر، تهران. صادقی، فاطمه (1394)، جنسیت در آراء اخلاقی، از قرن سوم پیش از اسلام تا قرن چهارم هجری، نشر نگاه معاصر. تهران. ضیمران، محمد (1395)، عکاسی: ضربهی چهارم، روزنامهی اطلاعات حکمت و معرفت، مصاحبهی منیره پنجتنی، 19 اردیبهشت. (قابل دسترسی در سایت روزنامه اطلاعات، بازنگری در 20 مهر 1395) به آدرس: http://www.ettelaat.com/etiran/?p=201185. طهماسبپور، محمدرضا (1387)، ناصرالدینشاه عکاس، چاپ دوم، انتشارات تاریخ ایران، تهران. فروید، زیگموند (1393)، روانشناسی تودهای و تحلیل اگو، ترجمهی سایرا رفیعی، نشر نی، تهران. فروید، زیگموند (1394)، توتم و تابو، ترجمهی حمیدرضا غیوری، نشر راستین، تهران. فوکو، میشل (1389)، نظم اشیاء: دیرینهشناسی علوم انسانی، ترجمهی یحیی امامی، چاپ اول، پژوهشکدهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران. کلرو، ژان پیر (1394)، واژگان لاکان، ترجمهی کرامت موللی، نشر نی، تهران. لاکان، ژاک (1394)، مرحلهی آیینهای به مثابه آن چه کارکرد من را آن گونه که در تجربهی روانکاوانه آشکار میشود شکل میبخشد، در از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، بوسیلهی لارنس کهون، ویراستهی عبدالکریم رشیدیان، چاپ یازدهم، نشر نی، تهران. لاکان، ژاک (1393)، تلویزیون، ترجمهی انجمن روانپژوهان فارسی زبان فرانسه، رخداد نو، تهران. موللی، کرامت (1395)، مبانی روانکاوی فروید و لاکان، نشر نی، تهران. هومر، شون (1394)، ژاک لاکان، ترجمهی محمدعلی جعفری و سید ابراهیم طاهایی، نشر ققنوس، تهران. یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1391)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمهی هادی جلیلی، چاپ دوم، نشر نی، تهران. هیندس، باری (1390)، گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمهی مصطفی یونسی، چاپ اول، پردیس دانش تهران. Burgin, Victor (1986), The end of Art Theory (Criticism and postmodernity), Re-Reading the Camera Lucida, MCMILLAN, London. Foster, Hal. Ed (1988), Vision and Visuality, Seattle, Bay Press, WA.
Foucault, Michel (1978), the history of sexuality, Volume I: An Introduction, translated from the French by Robert Hurley, Vintage books, New York.
Foucault, Michel (1981), the order of discourse, In the Untying the Text: A Post-Structuralist Reader by Robert Young, Routledge & Kegan Paul, Boston, London.
Hall, Stuart (1992). Formation of Modernity, Introduction to sociology, Polity Press. London,
Mirzoeff, Nicholas (2006), On visuality, in Journal of visual culture, Vol 5(1), 53–79. London, Thousand Oaks, CA and New Delhi.
McLuhan, Marshall (1964), Understanding Media, Routledge, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 679 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,040 |