تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,604 |
فرآیند شیء گونگی در طراحی محصول در جامعه معاصربا رویکردی به نظریه صنعت فرهنگ بررسی موردی تلفن همراه | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 12، دوره 24، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 125-134 اصل مقاله (800.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.240583.665724 | ||
نویسندگان | ||
فروغ عموئیان* 1؛ فتانه محمودی2 | ||
1گروه صنایع دستی/ دانشکده هنرو معماری/ دانشگاه مازندران/ بابلسر/ مازندران/ ایران | ||
2عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر به طراحی محصول از دیدگاه نظریه صنعت فرهنگ به دلیل وجه اشتراکی که با فرهنگ و کالاهای مصرفی دارند، پرداخته است. هدف کلی این پژوهش بررسی چگونگی تاثیر صنعت فرهنگ بر شکل دهی تفکرات در خصوص فرهنگ جامعه بدون زیر سوال بردن نقش شرکت های فعال و نیز بررسی تاثیرات صنعت فرهنگ بر مخاطبان تلفن همراه می باشد. سوال پژوهش این است که چگونه می توان برای طراحی محصول مصادیقی از نظریه ی صنعت فرهنگ قائل شد؟ رویکرد پژوهش بر اساس اندیشه های نظریه ی مکتب فرانکفورت و انتقادات آنها از فرهنگ انبوه و عامهپسند که یکی از مهمترین نظریه های فرهنگی در جامعه شناسی محسوب می شود، می باشد. نتیجه حاصل از پژوهش حاکی از این است که طراحی محصول در جامعه معاصر به دلیل کارکردها و تاثیرات فرهنگی مستقیم در جامعه، مصداقی از نظریه ی صنعت فرهنگ می باشد. صنعت فرهنگ با استفاده از اصول یکپارچه سازی، شاخص گذاری و تعیین محصولات از قبل برای تمامی گروه های موجود در جامعه، سبک زندگی و تفکر در مورد فرهنگ، سیاست و ... را شکل می دهد و می تواند فرهنگ یک کشور را به جهان صادر کند و از فرهنگ خودی دفاع نماید. صنعت فرهنگ می تواند مصرف گرایی را در بین مخاطبان خود رواج دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی محصول؛ برندینگ؛ نظریه صنعت فرهنگ؛ فرانکفورت؛ بت وارگی کالا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Objectification Process of Product Design in Contemporary Society: Culture Industry Theory (A Case Study on Cell Phone) | ||
نویسندگان [English] | ||
Forough Amoian1؛ Fattaneh Mahmoudi2 | ||
1Arts& Crafts Department/ Faculty of Arts & Architecture/ University of Mazandaran/ Babolsar/ Mazandaran/ IRAN | ||
2Associate Professor of art and architecture faculty, university of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
The present study seeks to design a product with a culture industry theory, due to the shared commonalities with the culture and consumer goods. The overall aim of this study is to examine how the theory of culture industry influences the formation of thinking about community culture without questioning the role of active companies. It also aims to examine the impact of the culture industry on cell phone audiences. The present study aims to design a product from the perspective of the theory of culture industry, due to the shared aspects of culture and consumer goods. The overall objective of this study is to examine the effect of the culture industry on the formation of thoughts about community culture without questioning the role of active companies, and also to examine the effect of the culture industry on mobile audiences. This study attempts to examine the relationship between human and consumer goods in the mobile phone as a sample mass media product by analyzing the objectification process in contemporary society. Therefore, the question posed isto focus on assessing the thought achievements in today's industry, and studying the cultural challenges in identity formation, objectification, and consumption of products such as mobile phones. The purpose of this study is investigate the role of culture industry in designing a product. The research approach is based on the ideas of the Frankfurt School theory and their critique on mass culture and popularity, which is one of the most important cultural theories in sociology. The result of the research suggests that product design in contemporary society is an example of the culture industry theory due to the direct cultural effects and functions of the society. The culture industry, using the principles of integration, indexing and product design, already shapes the lifestyle and viewpoints about culture, politics, etc., for all groups in the society and can export the culture of a country to the world and protect the domestic culture. The culture industry can promote consumerism among its audiences. Undermining the power of decision-making and wisdom in the minds of the consumers using goods, creating a pleasurable imitation and idolatry of the goods result in an unreasonable consumption and search for the lost identity of human beings in the 21st century. Therefore, paying attention to brands in product design and manufacturing products in different areas of individuals’ lives as well as using tricks such as participating them in the process of manufacturing their own products help to manufacture the products in proportion to the consumers’ interests and needs. This product-specification for consumer groups does not really reflection the capital owners’ consideration of the interests in all classes, but it is precisely the culture industry's trick to classify the consumers so that no one would get out of the consumption cycle. Brands try to make consumers think that they have the freedom to act and be the final chooser, while this is a deception showing that the culture industry uses to prevent the mass of people from independent thinking to remain dominated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Product Design, Branding, Culture Industry Theory, Frankfurt, Fetishism | ||
مراجع | ||
آدورنو و و هورکهایمر (1388)، دیالکتیک روشنگری، مراد فرهادپور و امید مهرگان، انتشارات گام نو، تهران. احمدی، بابک (1373)، مدرنیته واندیشه انتقادی، چاپ نهم، نشرمرکز، تهران. استریناتی،دومینیک (1388)، مقدمهای برنظریههای فرهنگ عامه، ثریا پاک نظر، نشرگام نو، تهران. اکبری تبار، علی اکبر و اسکندری پور، ابراهیم (1392)، رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی مجازی، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، تهران. برمن، مارشال (1379)، تجربه مدرنیته، هرآنچه سخت واستواراست دود می شود و به هوا می رود، مراد فرهادپور، چاپ چهارم، طرح نو، تهران. بشیریه،حسین(1376)، تاریخ اندیشه های سیاسی درقرن بیستم، چاپ دهم، نشرنی، تهران. پولادی،کمال(1383)، تاریخ اندیشه سیاسی درغرب، چاپ ششم، نشرمرکز، تهران. جعفرپیشه،خلیل(1391)، اسرار نام ونشانسازی: کلیدهای کاربردی درساخت و مدیریت برند، چاپ اول، نشرآموخته، اصفهان. میلنر، اندرو و براویت، جف (1385)، درآمدی برنظریهی فرهنگی معاصر، جمال محمدی، چاپ سوم، نشرققنوس، تهران. هاف، توماس (1386)، تاریخ مختصر طراحی صنعتی، ندا لنکرانی، انتشارات مارلیک، تهران. Abdelkafi, N (2008), Variety Induced Complexity in Mass Customization: Concepts and Management, Erich Schmidt Verlag GmbH & Co., Berlin.
Asa Berger, A (2011), Ads, Fads, and Consumer Culture: Advertising's Impact on American Character and Society, Edition 4, Rowman & Littlefield, USA.
Blaszczyk, R (2009), Producting Fashion: Commerce, Culture and Consumer, University of Pennsylvania Press, Philadelphia.
Blumer, H (1969), Fashion: From Class Differentiation to Collective Selection, The Sociological Quarterly, Official Journal of Midwest Sociological Society, 10(3), pp. 275-291.
Bornsen, N (1994), Italian Design, Taschen, Cologne, Mishawaka, USA.
Brogi, S; Calabrese, A; Campisi, D; Capece, G; Costa, R & Di Pillo, F (2013),The Effects of Online Brand Communities on Brand Equity in the Luxury Fashion Industry, International Journal of Engineering Business Management Special Issue on Innovations in Fashion Industry, 32(5), pp 77-96.
Brunner, R & Emery, S (2009), Do you Matter? How Great Design Will Make People Love your Company, FT Press, New jersey.
Christopher, D.P (2015), British Culture: An Introduction, Routledge, London and New York.
Dahms, H (2008), No Social Science without Critical Theory, Volume 25 of Current Perspectives in Social Theory, Emerald Group Publishing Limited, UK.
Edwards, T (2007), Cultural Theory: Classical and Contemporary Positions, SAGE, UK.
Erçetin, Ş & Banerjee, S (2014) Complexity and Leadership, Springer, New York.
Gulay, O.R (2014), Handbook of Research on the Impact of Culture and Society on the Entertainment Industry, IGI Global, USA.
Fortunati, L (2005), Mobile Phones and Fashion in Post-modernity, Telektronikk, 3(4), pp. 35-48.
Habermas, J (1994), Modernity; an Incompleted project, in patricia wangh (ed). postmodernism: A reader, edward Arnold, London.
Helmling, S (2009), Adorno's Poetics of Critique, Continuum, London AND New York.
Holston, D (2011), The Strategic Designer: Tools and Techniques for Managing the Design Prices, How Books, Cincinnati, OHIO.
Hesmondhalgh, D (2012), The Cultural Industries, SAGE Publications Ltd; UK.
Jahn, B; Kunz, W & Meyer, A (2012), The Role of Social Media for Luxury Brands-Motives for Consumer Engagement and Opportunities for Business, Springer Gabler, Wiesbaden.
Jin, S.A (2012), The potential of social media for Luxury brand management, Marketing Intelligence & Planning, 30(7), pp. 687-699.
Koekemoer, L & Bird, S (2004), Marketing communications, Juta and Co. ltd, South Africa.
Kontu, H & Vecchi, A (2015), The Strategic Use of Social Media in the Fashion Industry, Social Media and Networking: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, IGI Global, 10, pp 1053-1076.
MacDonald, D (1957), A Theory of Mass Culture, In Rosenberg B. and White, D.M. (eds.), Mass Culture: the Popular Arts in America, The Free Press, New York.
Maldonado, T. (2000), The Idea of Comfort, Design Issues, 8(1), pp. 35-43.
Margolin, V (2002), The Politics of the Artificial, The University of Chicago Press, Chicago.
Morris, R.(2009), The Fundamentals of Product Design, AVA Publishing, Switzerland.
Moor, L (2007), The Rise of Brands, Berg Press, Oxford.
Solomon, M.R (2013), Consumer Behavior: Buying, Having, Being, NSW Pearson Australia.
Wasesa, S. A (2010), Political Branding and Public Relation, Gramedia Pustaka Utama, Indonesia.
William L. W (1994), Consumer Behavior, Chi Chester, New York.
Woodeard, K (2004), Identity: Gender, Class, Ethnicity, Routledge, London & New York.
Yeshin, Tony (2006), Advertising, Thomson Learning , UK.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 895 |