تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,045 |
کارل بارت و مسئلۀ نجات امتهای غیرمسیحی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 3، دوره 51، شماره 1، مرداد 1397، صفحه 45-64 اصل مقاله (244.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.260363.629795 | ||
نویسنده | ||
مجتبی زروانی* | ||
دانشیار گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشکده الهیات دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کارل بارت متأله نوارتدوکسی مسیحی، یکی از تأثیرگذارترین الهیدانان مسیحی سدۀ بیستم میلادی است. رهیافت الهیاتی بارت یکی از سه سنت حوزۀ الهیات جدید مسیحی و معیاری برای آن بهشمار میآید. وی را در مسیحیت انحصارگرا دانستهاند و الهیات او را میانۀ سنت پلورالیستی جان هیک و شمولگرایی کارل رانر قرار دادهاند. از مباحث الهیات مسیحی، در بحث نجاتشناسی بر انحصارگرایی بارت تأکید شده است. مقالۀ حاضر با روش تحلیل محتوا به بررسی دیدگاه بارت در باب نجاتشناسی پرداخته و نشان داده است که وی گرچه به دلیل تأکید بر مسیح به مثابه راه نجات و تأکید آشکار به نجات باورمندان مسیحی انحصارگرا شمرده شده است، اما او در بخشهایی از آثارش به طور قاطع نجات را از آن تمامی نوع بشر دانسته و در نجاتشناسی دیدگاهی شمولگرا را به نمایش میگذارد. او معتقد است که تمامی انسانها بنا بر امکان وجودیشان و بر مبنای وجود عیسیمسیح مشمول رحمت و نجات الهیاند. | ||
کلیدواژهها | ||
الهیات؛ انحصارگرایی؛ بارت؛ شمولگرایی؛ عیسیمسیح؛ غیرمسیحیان؛ نجات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Karl Barth and the Problem of the salvation of non-Christian nations | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Zarvani | ||
Associate Professor, Dept. Comparative Religions and Mysticism, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Karl Barth, the Christian New Orthodox theologian, is one of the most influential Christian scholars of the twentieth century. Barth's theological approach is one of the three theological traditions of the new Christian theology and is a criterion for Christian theology. His theology lies between John Hick's pluralist tradition and Karl Runner's inclusivism, and is considered exclusivist in Christianity. In the discussion of salvation, of course, Barth can be regarded as exclusivist. The present article, using a content analysis methodology, examines Barthes's view of salvation, and has shown that he, although emphasizing Christ as a way of salvation, can be exclusivist, but he decisively believes in the salvation of all human beings; and, in the soteriology, has an inclusive view. He believes that all human beings, based on their possibility of being and based on the existence of Jesus Christ, are subject to divine mercy and salvation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Exclusivism, Barth, Inclusivism, Jesus Christ, salvation, non-Christian, Theology | ||
مراجع | ||
[1]. کتاب مقدس (1932). ترجمه از زبانهای عبرانی و کلدانی و یونانی، طبع دارالسلطنه لندن. [2]. Barth, Karl (1975). Church Dogmatics I/1, The Doctrine of the Word of God, 2d ed., trans. G. W. Bromiley (Edinburgh: T & T Clark). [3]. ---------- (1968). The Epistle to the Romans, trans. Edwyn C. Hoskins, New York, Oxford University Press. [4]. ---------- (1967). Church Dogmatics, Vol. 4, The Doctrine of Reconciliation, Vol 4/2, ed. G. W. Bromiley and T. F. Torrance. trans. G. W. Bromiley, New York. [5]. ---------- (1960). Church Dogmatics, I/2 (Edinburgh: T&T Clark). [6].---------- (1956). Church Dogmatics. vol. 4, The Doctrine of Reconciliation. vol. 4.1, ed. G. W. Bromiley and T. F. Torrance. trans. G. W. Bromiley (Edinburgh: T&T Clark). [7]. Benz, Ernst; Keele, Alan F (2005). "Imago dei: Man as the Image of God", Review of Books on the Book of Mormon, 1989–2011: Vol. 17: No. 1, Article 10. [8]. Bettis, Joseph (1967). "Is Karl Barth a Universalist?" Scottish Journal of Theology, 20, no.4. [9]. Chung, Paul (2008). “Karl Barth’s Theology of Reconciliation in Dialogue with a Theology of Religions”, Mission Studies, 25, no,2. [10]. Clifford, Richard S. J.; Anatolios, Khaled (2005). Christian salvation, Biblical and Theological perspectives, Theological Studies. [11]. Clifford, Richard J (1999). Proverbs, Old Testament Library, Louisville, Westminster John Knox. [12]. Dickson, K. A. (1991). Uncompleted Mission. [13]. Gillis, C. (1989). A Question of Final Belief, John Hick’s Pluralistic Theory of Salvation, London: Macmillan Press Ltd. [14]. Greggs, Tom (2007). "Jesus Is Victor, Passing the Impasse of Barth on Universalism. SсоttishJournal of Theology, 60, no.2. [15]. Hick, John (1993). Disputed Questions in Theology and Philosophy of Religion, New Haven,Yale University Press. [16]. ---------- (1990). ‘Review of Glyn Richards, Towards a Theology of Religions, Religious Studies, 26. [17]. ---------- (1982). God Has Many Names, Philadelphia, Pa., The Westminster Press. [18]. Knitter, P.F. (1985). No Other Name? A Critical Survey of Christian Attitudes Toward the World Religions, New York, Orbis Books. [19]. Marshall, Howard (2003). The New Testament Does Not Teach Universal Salvation, in- Universal Salvation? The Current Debate, ed, Robin A. Parry and Christopher, H. Partridge, Paternoster Press. [20]. Mason, David R (2015). Christianity and World Religions, The Contributions of Barth and Tillich, A Theology Review, vol., 97.3. and, The Anglican theological review (ATR), Vol. 97., no 3. p. 433-447. [21]. Mendonsa OP, Vorgelegt von P. Peter (2006). Christian Witness in Interreligious Context (Approaches to Interreligious Dialogue), München. [22]. Preus, Robert D. (April 1960). The Doctrine of Justification and Reconciliation in the Theology of Karl Barth, Concordia Theological Monthly, XXX1, no. 4. [23]. Rahner, Karl (1978). Jesus Christ in Foundations of Christian Faith, New York, Crossroad. [24]. ---------- (1966). Remarks on the Dogmatic Treatise 'De Trinitate', Theological Investigations, 4, New York, Seabury. [25]. Schreiner, J. (1995). Theologie des Alten Testaments, Die Neue Echter Bibel, Echter Verlag: Wurzburg. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 637 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |