تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,498 |
تعداد مقالات | 70,231 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,438,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,662,372 |
بررسی تطبیقی «خیر و شر» در تصوف اسلامی و قبّالای یهودی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 6، دوره 51، شماره 1، مرداد 1397، صفحه 109-127 اصل مقاله (193.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.258805.629785 | ||
نویسندگان | ||
حسین شهبازی* 1؛ محمدرضا عابدی2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
خیر و شر و نسبت آنها با مبدأ هستی، و صدورشان از اصل واحد یا اصول دوگانه یا چندگانه مهمترین بحث در آموزههای مکاتب عرفانی است. تصوف و قبّالا نیز متأثر از آبشخورهای فکری خود دربارۀ وجود خیر و شر و نسبت آن دو با یکدیگر و نیز منشأ صدور آنها و اصالت یا نسبیتشان در عالم دیدگاههای ویژهای دارند که نوشتار حاضر در صدد تبیین تطبیقی این دیدگاهها است. صوفیه و قبالا خداوند را خیر محض میدانند و در عین حال نمیتوانند وجود شر را در این عالم انکارکنند. در این میان، صوفیه با تمسک به مفهوم نسبیت، تناقضی را که از نسبت دادن شر به خیر محض پدید میآمد، حل کردهاند؛ اما بیشتر قبالائیان این تناقض را نادیده گرفته و شر را مستقیماً به خدا نسبت دادهاند. بزرگان صوفیه خیر را امری ذاتی و شر را عَرَضی میدانند اما قبالائیان، برخی شر را نیز ذاتی میدانند و برخی دیگر، مانند صوفیه، شر را ناشی از محدود بودن موجودات میپندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصوف؛ خیر؛ شر؛ قبالا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of “Good and Evil” in Sufism and Kabbalah | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein shahbazi1؛ mohammad reza abedi2 | ||
1PhD candidate, Persian Language and Literature Department, University of Tabriz; | ||
2Associate Professor, Persian Language and Literature Department, University of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
“Good and Evil”, and their relation to the origin of being, as well as their being issued from the single principle, or dual and multiple principles, are the most critical topics in the teachings of mystical schools. Sufism and Kabbalah also have particular views about Good and Evil, their relationship with each other, the source of their authenticity, or their relativity in the world. This paper attempts to explain these views using a comparative study. Sufism and Kabbalah consider God as an absolute Good, but at the same time, they can not deny the existence of evil in this world. Meanwhile, Sufism has solved the paradox of attributing evil to absolute Goodness by grabbing the concept of relativity. But most of the Kabbalists ignored this contradiction and attributed the evil directly to God. The great figures in Sufism consider the good as innate and the evil as accidental. But some Kabbalists regard certain evil as intrinsic, and others, like Sufis, regard evil as accidental. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
evil, Good, Sufism, Kabbalah | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم (1388). مشهد، کامیاب. [2]. تورات، اسفار خمسه (1362). انجمن کتاب مقدس ایران. [3]. ابنترکه، علیبنمحمد (1378). شرح فصوصالحکم ابنعربی، جلد اول، به کوشش محسن بیدارفر، قم، بیدار. [4]. ابنعربـی، محیـیالدین (1405ق). شجـرۀالکون، مصحح: ریاضعبـدالله، بیـروت، مکتبه دارالعلم. [5]. ـــــــــــــــ (1400ق). فصوصالحکم، مصحح: ابوعلاء عفیفی، بیروت، دارالکتب العربیه. [6]. ابنمیمون، موسی (؟). دلالۀ الحائرین، ترجمۀ حسین اتای، قاهره، مکتبه الثقافه الدینیه. [7]. ابونعیم اصفهانی، احمد (1387ق). حلیۀ الاولیاء و طبقات الاصفیاء، بیروت، دارالکتاب العربی. [8]. اپستاین، ایزیدور (1393). یهودیت: بررسی تاریخی، ترجمۀ بهزاد سالکی، چاپ سوم، تهران، مؤسسۀ حکمت و فلسفۀ ایران. [9]. اخوانالصفا (1412ق). رسایل اخوانالصفا و خلاّنالوفاء، چهار جلد، بیروت، الدار الاسلامیه. [10]. الیاده، میرچا (1396). تاریخ اندیشههای دینی، جلد سوم، ترجمۀ مانی صالحی علامه، تهران، نیلوفر. [11]. انترمن، اَلن (1391). باورها و آیینهای یهودی، ترجمۀ رضا فرزین، چاپ دوم، قم، دانشگاه ادیان و مذاهب. [12]. تستری، سهل بن عبدالله (1423ق). تفسیر التستری، تحشیۀ محمد باسل عیون السُّود، بیروت، دارالکتب العلمیه، الطبعه الاولی. [13]. تیواری، کدارنات (1393). دینشنـاسی تطبیقی، ترجمـۀ مرضیـه شنـکایی، چاپ دوم، تهران، سمت. [14]. حکیم، سعاد (1401ق). معجم الصوفی: الحکمه فی حدود الکلمه، لبنان، دندره. [15]. دانیلو، ژان (1393). ریشههای مسیحیت در اسناد بحرالمیت، ترجمۀ علی مهدیزاده، چاپ دوم، قم، نشر ادیان. [16]. دقیقیان، شیریندخت (1379). نردبانی به آسمان نیایشگاه در تاریخ و فلسفۀ یهود، تهران، ویدا. [17]. ریتر، هلموت (1388). دریایجان: سیری در آراء و احوال عطار نیشابوری، جلد دوم، تهران، نشر الهدی. [18]. سنایی، مجدود (1329). حدیقۀ الحقیقه و شریعۀ الطریقه، مصحح: مدرسرضوی، تهران، دانشگاه تهران. [19]. سهروردی، شهابالدین یحیی (1372). مجموعۀ مصنفات شیخ اشراق، به اهتمام: هانری کُربَن، تهران، موسسۀ مطالعات و تحقیقیات فرهنگی (پژوهشگاه). [20]. ـــــــــــ (1377). حکمه الاشـراق، ترجمـۀ سید جعفـر سجادی، تهران، دانشگاه تهران. [21]. شبستری، شیخ محمود (1385). گلشن راز، تهران، آگاه. [22]. شولم، گرشوم (1389). جریانات بزرگ در عرفان یهودی، ترجمۀ فریدالدین رادمهر، چاپ دوم، تهران، نیلوفر. [23]. عبدالحکیم، خلیفه (1354). عرفان مولوی، ترجمۀ احمد محمدی و احمد میرعلایی، چاپ سوم، تهران، سپهر. [24]. غزالی، ابیحامد محمد (2009م). احیاء علوم الدین، صیدا، المکتبه العصریه. [25]. کلاباذی، محمد (1422ق). التعرّف لِمَذهب اهل التصوف، بیروت، دارالکتب العلمیه، منشورات محمدعلی بیضون. [26]. کلینی، محمد (1369). أصول الکافی، جلد اول، ترجمۀ هاشم رسولی و جواد مصطفوی، تهران، کتابفروشی علمیه اسلامیه. [27]. کهن، آبراهام (1390). گنجینهای از تلمود، ترجمۀ امیر فریدونگرگانی، چاپ دوم، تهران، اساطیر. [28]. گنون، رنه (1374). معانی رمز صلیب: تحقیقی در فن معارف تطبیقی، ترجمۀ بابک عالیخانی، تهران، سروش. [29]. مستملی، اسماعیل (1349). خلاصۀ شرح تعرف: بر اساس نسخۀ منحصر به فرد مورخ 713 قمری، تهران، بنیاد فرهنگ ایران. [30]. مظاهریسیف، حمیدرضا (1388). تجربههای عرفانی در ادیان، قم، مؤسسه بوستان کتاب. [31]. مولوی، جلالالدین محمد (1376). کلیات شمس، به اهتمام بدیعالزمان فروزانفر، تهران، امیرکبیر. [32]. ــــــــــ (1390). مثنوی معنوی، مصحح؛ رینولد نیکلسون، چاپ پنجم، تهران، هرمس. [33]. نظامیگنجوی، الیاسبنیوسف (1320). مخزن الاسرار، به تصحیح وحید دستگردی، تهران، ارمغان. [34]. هجویری، ابوالحسن علی (1392). کشف المحجوب، به کوشش دکتر محمود عابدی، تهران، سروش. [35]. همدانی، عینالقضات (1367). نامههای عینالقضّات همدانی، سه جلدی، به اهتمام عفیف عسیران و علیقلی منزوی، چاپ دوم، تهران، نشر مشترک کتابفروشی منوچهری و زوار. [36]. ــــــــــــ (1392). تمهیدات، تصحیح و تحشیه عفیف عسیران، چاپ نهم، تهران، منوچهری. [37]. Ben Jochai, Simeon (1980).The Sepher Ha-Zohar: or the book of light: Bereshith to Lekh Lekha, tr. Nurho de Manhar, San Diego, Wisard's, Bookshelf, and New York, Theosophical Publishing Company; internet source: http://www.sacred-texts.com/jud/zdm/index.htm. [38]. Block, Tom, (2007). "The Sufi Influence on Spanish Jews", American Culture/Popular Culture conference, Boston, MA, April 5, 2007-PP 1-7. http://www.tomblock.com/shalom_jewishsufi3. [39]. Scholem, Gershom (1995). Major Trends in Jewish Mysticism, with a new fore word by Robert Alter, New York, and Schocken books. [40]. The Zohar, (1931). Translated by Harry Sperling and Maurice Simon, With an Introduction by Dr. J. Abelson, 5vols. First Edition, London, Soncino Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 779 |