تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,500,785 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,763,828 |
بررسی تأثیر مهارتهای فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی مجتمع آموزش عالی سراوان | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 14، دوره 49، شماره 4، دی 1397، صفحه 749-764 اصل مقاله (1011.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2018.237405.668455 | ||
نویسندگان | ||
عبدالمطلب رضایی* 1؛ خداداد رئیسی2؛ سارا جلیلیان3 | ||
1استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3دانشجوی دکتری گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از مسائل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هر کشور، مسئله افت تحصیلی و پایین بودن سطح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آن کشور است. بهطورکلی پیشرفت تحصیلی بهعنوان متغیر وابسته تحت تأثیر یک عامل نیست بلکه عوامل متعددی مانند عوامل شناختی و فراشناختی روی آن تأثیر دارند. پژوهش حاضر، با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری به دنبال بررسی اثر مهارتهای فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجامشده است. برای تحقق این هدف با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب 120 دانشجوی کشاورزی دانشکده کشاورزی مجتمع آموزش عالی سراوان به پرسشنامهای متشکل از خرده مقیاسهای مهارتهای فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، پاسخ دادند. نتایج حاصل از پایایی و روایی ابزارها، حاکی از قابلقبول بودن آنها بود. یافتهها بهطورکلی نشان دادند که سازه مهارتهای فراشناختی اثر مثبت و معنی داری بر سازه خودکارآمدی تحصیلی دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی نیز بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد. اما مهارتهای فراشناختی بهطور غیرمستقیم بر پیشرفت تحصیلی تأثیر دارد. در ادامه پژوهش نتایج مورد بحث قرار گرفت و پیشنهادهایی جهت افزایش مهارتهای فراشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ مهارتهای فراشناختی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانشجویان کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Effective of Academic Self-Efficacy and Meta-Cognitive Skills on Academic Achievement of Agricultural Students of Saravan Institute of Higher Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolmotalleb Rezaei1؛ khodadad raisi2؛ sara jalilian3 | ||
1Assistant Professor, Agricultural Extension Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
2M.Sc. Student in Agricultural Extension Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
3Ph.D. student extension and education agriculture, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Karaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the basic issues of educational life of individuals and the education system of countries is academic failure and the slow and uneven progress of academic achievement among students. Generally, academic achievement as a dependent variable is not affected by only one factor, but there are several factors such as cognitive and meta-cognitive skills that could affect it. In this study, we used structural equation modeling to investigate the effect of meta-cognitive skills and Academic self-efficacy on academic achievement of students. We provided a questionnaire consists of subscales of meta-cognitive skills, educational self-efficacy and achievement using Morgan table and the stratified sampling method with proportional allocation of 120 agricultural students of Saravan Institute of higher education to be answered. Results showed that there is a significant and a direct relationship between the meta-cognitive skills and academic self-efficacy. Academic self-efficacy also has a direct and significant effect on educational achievement of students, but meta-cognitive skills affect Academic achievement in an indirectly. In the following, we discussed the results and presented a few suggestions for improving meta-cognitive skills and academic self-efficacy of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic achievement, cognitive skills, academic self-efficacy, Agricultural Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 867 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633 |