تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,789 |
هتروتوپیک شدن فضای فراغتی در جامعه ایرانی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 17، دوره 25، شماره 2، اسفند 1397، صفحه 779-805 اصل مقاله (560.6 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2019.71680 | ||
نویسندگان | ||
علی اصغر فیروزجاییان* 1؛ سامره علیزاده خانقاهی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران | ||
2کارشناسی ارشد پژوهشگری دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
فناوریهای دیجیتال تغییرات زیادی را در تجربه و عمل فراغت ایجاد نمودهاند و مهم ترین آن شکلگیری فراغت دیجیتال میباشد. هدف از این پژوهش مطالعه کیفی هتروتوپیک شدن فضای فراغت تحت تاثیر دیجیتالی شدن فراغت است. فراغت دیجیتال نوعی فراغت است که کاربر بیشترین زمان فراغتی خود را صرف استفاده از اینترنت، انواع شبکههای اجتماعی مجازی و بازیهای رایانهای میکند.برای بررسی موضوع تحقیق از مفهوم هتروتوپای فوکو استفاده شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایی- برساخت گرایی اجتماعی و اطلاعات از طریق مصاحبه با 24 نفر از شهروندان شهر تالش گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که هتروتوپیک شدن فراغت خود نقش تسهیل کننده در دیجیتال شدن فراغت دارد. علاوه بر آن هتروتوپیک شدن موجب سیالیت مکانی و زمانی فراغت نیز میشود. یافتههای دیگر این پژوهش نشان میدهد که در اثر هتروتوپیک شدن مرز بین فضای فراغت با کار،فضای عمومی، فضای آموزشی و فضای خانه از بین رفته است. به طوری که فراغت دیگر مختص به یک زمان یا یک مکان خاص نبوده و در هر زمان و مکانی قابلیت انجام دارد. در عین حال باید توجه داشت که نفوذ فراغت مجازی در شهری کوچک بیانگر تسری آن در جامعه ایرانی است. | ||
تازه های تحقیق | ||
- | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: فراغت؛ هتروتوپیا؛ فوکو؛ فراغت مجازی؛ جامعه ایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
نویسندگان [English] | ||
aliasghar firozjayian1؛ samereh alizadeh khanghahi2 | ||
1- | ||
2- | ||
چکیده [English] | ||
- | ||
اصل مقاله | ||
- | ||
مراجع | ||
- استرواس، آنسلم، کوربین، جولیت (1385). اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی رویهها و شیوه ها، ترجمه بیوک محمدی، تهران؛ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - پاک سرشت، سلیمان (1385). مصرف اینترنت در سبکهای فراغتی جوانان تهرانی. فصلنامه مطالعات فرهنگی، بهار و تابستان، شماره 5،158-137. - حاجی، ابراهیم زرگر، زینب (1388). بررسی سهم تلویزیون در اوقات فراغت جوانان.فصلنامه انسانشناسی اوقات فراغت، 18-1. - دهقان، علیرضا (1387). رسانه و اوقات فراغت، فصلنامهمطالعاتجوانان، شماره13،23-1. - ذکایی،محمدسعید (1383). جوانان وفراغت مجازی.فصلنامه مطالعات جوانان،بهار،شماره6، 25-1. - رضایی و محمدی. (1393). رسانه مدرن و درک معنایی از تجربه فراغت. فصلنامه مطالعه فرهنگ ارتباطات، مقاله 7، (15) 27، 184-163. - غلامی سفیدداربنی، ساهره (1390). بررسی سینمای هتروتوپیایی با رویکردی به مفهوم گفتمان قدرت در اندیشه ی فلسفی میشل فوکو. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. - واصفیان، فرزانه، باقری، محمد، آزادی پور، شیوا و واصفیان، فریبا (1393). برررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه آزاد اردستان. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان، (4)13، 156-146. - Argyle, M. (1996). The social psychology of leisure. New York: Penguin .
- Bryce, Jo (2001). The Technological Transformation of Leisure, Social
- Science Computer Review 2001; 19; 7.
- Boellstorff, Tom. (2011) Placing the virtual body: avatar, chora, cypherg. In A companion to the anthropology of the body and embodiment. Frances E. ascia-
- Casey, E. (1997). the fate of place: A philosophical history, Berkeley: University of California Press.
- Foucault, Michel. (1986), Of Other Spaces. Translated by: Jay miskowiec.
- Rheingold, H.(1993). The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Firontier reading, MA: Addison Wesley.
- Rojas De Francisco, Laura Isabel (2015). Production of meanings in Heterotopic Spaces Dedicated to Digital Leisure.
- Rojas De Francisco, Laura Isabel,López-Sintas, Jordi, García-Álvarez, Ercilia(2016), Social leisure in the digital age,Routledgetaylor@francis group, Vol. 39, No. 2, 258–273, http://dx.doi.org/10.1080/07053436.2016.1198598
- Rojek, C. (2000). Leisure and culture. London: Macmillan.
- Rymarczuk, Robin (2015). the Heterotopia of Facebook. Philosophy Now, Volume 107: 6-7.
- Shklovski, I., Kiesler, S., & Kraut, R. (2006). The Internet and social interaction. In R. Kraut, M. Brynin, & S. Kiesler (Eds.), Computers, phones, and the internet: Domesticating information technology (pp. 251–264). Oxford: Oxford Scholarship Online.
- Smith, M. A. & Kollock, P.(Eds.). (1999). Communities in cyberspace. London: Routledge.
- Lees, ed. Pp. 504–520. New York: Wiley-Blackwell.
- Wang, Hui-Xin،Xu،Weili، Pei، Jin-Jing (2012). Leisure activities, cognition and dementia. Biochimicaet Biophysica Acta: 1822 (2012) 482–491. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 651 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568 |