تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,954 |
وحدت در ابنعربی و ارتباط آن با مسئلۀ «دیگری» | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 3، مهر 1398، صفحه 375-388 اصل مقاله (273.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.267293.1005603 | ||
نویسندگان | ||
حامده راستایی* 1؛ محمدرضا اسدی2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هر چند موضوع «دیگری»، در بین اندیشمندان مسلمان بهعنوان یک مسئلۀ مستقل مطرح نبوده است لکن ظرفیت طرح این بحث بین همۀ نحلههای فکری در جهان اسلام، بهویژه در عرفان وجود دارد. بر این اساس میتوان برای نمونه پرسش از «دیگری» را به آثار ابنعربی بهعنوان نمایندۀ عرفان اسلامی عرضه و مبانی فکری او را در این زمینه جستوجو کرد. وحدت وجود بهعنوان مهمترین مبنای جهانبینی ابنعربی در جایجای نظام عرفانی او به چشم میخورد و از مهمترین اصول تعیینکنندۀ راهبرد رفتاری او در قبال «دیگری» است. در مباحث مربوط به هستیشناسی، حق و خلق، حقیقتی واحدند که چنانچه جهت وحدت آن لحاظ شود، حق است و اگر به جنبۀ کثرت آن توجه شود، خلق است؛ لکن جامعترین نگاه به عالم هستی، ملاحظۀ هر دو جهت وحدت و کثرت است. نگاه جامعی که با وجود پذیرش کثرت، با ملاحظۀ وحدتی ورای کثرات، زمینه را برای پذیرش «دیگری»، با همۀ تضادها و اختلافها فراهم میکند. این نگرش با تسری یافتن به حوزۀ معرفتشناسی، رویکرد ویژۀ ابنعربی در مواجهه با تقابلهای معرفتی را نیز روشن خواهد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابنعربی؛ دیگری؛ کثرت؛ وحدت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ibn Arabi’s Unity and Its Relationship with the Problem of “the Other” | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamedeh Rastaei1؛ Mohammad Reza Asadi2 | ||
1PhD Holder in Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor of Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Although “the other” has not been discussed by Muslim thinkers as an independent topic, the potential of its discussion exists in all intellectual schools of the Muslim world in general, and in Islamic mysticism in particular. Accordingly, the question on “the other” can be applied to Ibn Arabi’s works – as the representative sample of Islamic mysticism – to explore the foundations of his thought in this regard. As the most important basis of Ibn Arabi’s worldview, the unity of being can be seen in each and every part of his mystic system, and is among the main principles that determine his treatment of the discussions on “the other”. With regard to the ontological discussions, the right and the creation are the different interpretations of the same reality; when the unity aspect of this reality is intended, it turns to be the right, and when the multiplicity aspect is noted, it turns to be creation. However, the most comprehensive view to the world of being is the simultaneous consideration of unity and multiplicity. Despite the acceptance of multiplicity, this comprehensive view adopts a unity stance that surpasses those multiplicities. This way, this combined view sets the ground for the acceptance of “the other” despite all conflicts and disagreements. With its expansion to the domain of epistemology, this attitude elucidates the specific approach taken by Ibn Arabi to the epistemic conflicts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Arabi, Unity, Multiplicity, The other | ||
مراجع | ||
10. کاشانی، عبدالرزاق (1370). شرح فصوص، قم: انتشارات بیدار. 11. کین، سم (1392). گابریل مارسل، ترجمۀ مصطفی ملکیان، تهران: هرمس. 12. مارسل، گابریل (1382). فلسفه اگزیستانسیالیسم، ترجمۀ شهلا اسلامی، تهران: نگاه معاصر. 13. هایدگر، مارتین (1389). هستی و زمان، ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس. 14. _________ (1395). پرسش از حقیقت انسان، قم: انتشارات طه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 538 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |