تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,720 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,988 |
بازنمایی جنسیت در انیمیشن های ایرانی (مطالعۀ موردی انیمیشن های مهارت های زندگی برای کودکان و بچه های ساختمان گلها) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 25-46 اصل مقاله (266.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2019.278893.1252 | ||
نویسندگان | ||
سمانه فروغی* 1؛ یاسر فروغی2 | ||
1کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان | ||
2دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
آنچه در مطالعات فرهنگی و رسانهای اهمیت زیادی دارد شیوة بازنمایی نقشها، خردهفرهنگها، گروهها، اقوام، جنسیت و غیره است. حال هنگامیکه پای مخاطب کودک به میان میآید، اهمیت این آموزشها دوچندان میشود، زیرا کودکان با تماشای ژانر محبوبشانـ انیمیشنـ آموزشهای مقدمانی در رابطه با نقشها، کلیشهها و هویت جنسیتی را میآموزند. هدف این مقاله مقایسة انیمیشنهای مهارتهای زندگی برای کودکان و بچههای ساختمان گلها از منظر جنسیت است. مقالة پیش رو با تکیه بر تحلیل کیفی و رویکرد نشانهشناختی براساس آرای جان فیسک به واکاوی و بررسی کلیشههای جنسیتی رایج در دو مجموعة ذکرشده میپردازد. بدین منظور، همة قسمتهای دو انیمیشن مطالعه شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد در هر دو برنامه از لحاظ تعداد کاراکترها زنان و مردان به میزان تقریباً برابر بازنمایی شدهاند. در مجموعة مهارتهای زندگی برای کودکان مردان اغلب با صفات برتر و شایستهتری مانند قدرت تفکر و تصمیمگیری بالا، دانایی و کاردانی، اعتمادبهنفس بالا، ارتباطات اجتماعی گسترده، خوشرویی و خوشصحبتی بازنمایی شدهاند. درحالیکه بازنمایی زنان اغلب با بدنمایی و توأم با کلیشههای جنسیتی سنتی مانند غرغرکردن، شایعهپراکنی، وابستگی و عدم استقلال شخصی، غیبتکردن، عدم کنترل خشم و پرخاشگری، گریهکردن در هنگام مشکلات و دستپاچگی است. در مقابل، انیمیشن بچههای ساختمان گلها نگاهی مثبتتر و مساواتطلبانهتری به جنسیت دارد. مردان در این مجموعه با صفاتی چون خانوادهدوستی، قدردانی، مبادی آداب و اجتماعیبودن، پرتلاش و حمایتگربودن به تصویر کشیده شدهاند و در بازنمایی زنان صفات بارزی چون زیبایی و آراستگی، آیندهنگری، توجه به جزئیات، تجهیز به مهارتهای متعدد، تسلط بر خود و منطقیبودن، باانگیزه و مستعد مشهود است. | ||
کلیدواژهها | ||
انیمیشن؛ بازنمایی؛ جنسیت؛ بچه های ساختمان گلها؛ مهارتهای زندگی برای کودکان؛ نشانه شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gender Representations in Iranian Animations | ||
نویسندگان [English] | ||
Samaneh Foroughi1؛ Yaser Foroughi2 | ||
1Master of Cultural Studies, University of Kashan | ||
2PhD student of cultural policy, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
What is important in cultural and media studies is the way of representing roles, petty groups, groups, relatives, gender, and so on. Nowadays, when the child's audience reaches the point, the importance of these teachings is doubled, as children watch their favorite genre of "animation" in-school curricula on roles, stereotypes and gender identity. The purpose of this article is to compare the animations of "life skills for children" and "children of Flowers Building" from the perspective of gender. The present paper focuses on the qualitative analysis and the cognitive approach based on John Fisk's array to examine and review the common gender stereotypes in the two sets. For this purpose, all parts of the two animations have been studied. The results of the research show that in both programs, women and men are represented in terms of the number of characters almost equally. In a series of life skills for men, men are often represented with superior and more relevant attributes such as the power of high-thinking and decision-making, knowledge and aptitude, high self-esteem, wide social communication, and cheerfulness. The women's representations are often blurred with traditional gender stereotypes such as groaning, rumors, intercourse, personal independence, abstention, lack of control over anger and aggression, crying during troubles, and disorientation. In contrast to animation, golfers have a more positive and egalitarian approach to gender. Men are depicted in this collection with characteristics such as family-friendliness, appreciation, the principles of rituals and sociality, and their esteem and support. In representing women, it represents such attributes as beauty and adornment, futurism, attention to detail, equipping with multiple skills, self-control and rationality, and motivation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
animation, gender, life skills for children, children of Flowers Building, Representation, Semiotics | ||
مراجع | ||
[1] دانسی، مارسل (1388). نشانهشناسی رسانهها، ترجمة گودرز میرانی و بهزاد دوران، چ 2، تهران: چاپار. [2] سجودی، فرزان (1382). نشانهشناسی کاربردی، تهران: قصه. [3] شریفی ساعی، محمدحسین (1391). «بازنمایی روابط دختر و پسر در سریالهای تلویزیونی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. [4] ضمیران، محمد (1382). درآمدی بر نشانهشناسی هنر، تهران: قصه. [5] فیسک، جان (1381). فرهنگ و ایدئولوژی، ترجمة مژگان برومند، مجلة ارغنون، ج20. [6] کاپلان، سادوک (1380). خلاصة روانپزشکی، علوم رفتاری روانپزشکی بالینی، ترجمة رفیعی و رضایی، تهران، سالمی. [7] گولومبوک، سوزان؛ فیوش، رابین (1393). رشد جنسیت، ترجمة مهرناز شهرآرای، تهران: ققنوس، چ 4. [8] گیدنز، آنتونی (1386). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران، نی. [9] وولن، پیتر (1392). نشانهها و معنا در سینما، ترجمة عبدالله تربیت و بهمن طاهری، چ 6، تهران: سروش. [10] هال، استیوئرت (1391). معنا، فرهنگ و زندگی اجتماعی، ترجمة احمد گلمحمدی، تهران: نی. [11] Barlett, P.C; Vowels, C.L. & Saucier, D. (2008). Meta–Analyses of the Effects of Media Images on Men’s Body–Image Concerns. Journal of Social and Clinical Psychology, Vol. 27, No. 3, PP 279-310. [12] Beasley, C. (2005) Gender and Sexuality: Critical Theories, Critical Thinkers. London: SAGE. [13] Brod, H. (2002) ‘Studying Masculinity Studies as Superordinate Studies’, in J. K. Gardiner. [14] Connell, R. W. (1995) Masculinities. Oxford: Polity Press [15] Fisk, John(2000) the codes of television, media studies: A Reader New York: New York press. [16] Johansen, J.& Larsen,S. (2002). Signs in Use: An Introduction to Semiotics(Translated by John Irons), New York, Routledge. [17] Atkin, Albert. (2006). "Peirce's Theory of Signs", Stanford Encyclopedia of Philosophy. [18] Kaplan, G. and Rogers, L.J. (2003) Gene Worship: Moving Beyond the Nature/Nurture Debate overGenes, Brain, and Gender, Other Press, New York. [19] Lindlof, Thomas R,& Tylor Bryan C. (2002).Qualitative Communication Research Methods, Londan: Sage Pybication. [20] Martin, B. & Ringham, F. (2000). Dictionary of Semiotics, New York: Cassell. [21] Taylor, F (2003). content analysis and gender steryeotypes in childerns book, teaching sociology, vol. 31, PP 300-311. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 669 |