
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,536 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,918 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,373 |
بررسی تعلیم و تربیت در آثار عزیزالدین نسفی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 7، دوره 51، شماره 2، مهر 1397، صفحه 291-308 اصل مقاله (184.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.264903.629816 | ||
نویسندگان | ||
علی محمدی آسیابادی1؛ احمد امین2؛ پرستو کریمی3؛ زهره اسماعیلی* 4 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد؛ | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد | ||
4دانشجوی دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه شهرکرد | ||
چکیده | ||
عزیزالدین نسفی از عارفان پرکار قرن هفتم هجری است که در آثارش توجه بسیاری به تعلیم، تربیت و آموزش داشته؛ از این جهت میان انواع ادبی، «نوع تعلیمی» را میتوان به تألیفاتش اطلاق کرد. تعلیم و تربیت موفق همواره از دغدغههای اساسی جوامع و افراد بوده است. نسفی نیز همچون معلم و مصلحی که در قبال افراد و جامعه احساس مسئولیت میکند به امر خطیر آموزش و تعلیم میپردازد و این وجهی است که در آثار نسفی فراموش گردیده است. آثار او هم متضمن قصد و نیت تعلیم و هم مبتنی بر روش تعلیمی زمان خودش است. در این پژوهش این مسئله با در نظر گرفتن اینکه تعلیم تصوف معطوف به دو رویکرد نظری و عملی است بررسی میشود. موضوعاتی که به وجهۀ تعلیمی آثار نسفی مربوط میشود عبارت است از: «نسفی و تعلیم علم»، «نسفی و تعلیم عمل» و بالاخره «روش تعلیم نسفی». تعلیم علم مربوط به آموزش تصوف نظری و تعلیم عمل مربوط به آموزش سیر و سلوک عرفانی است. روش تعلیم نسفی مبتنی بر نظامهای تعلیمی قرن هفتم و هشتم در سرزمینهای اسلامی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ تعلیم علم؛ تعلیم عمل؛ روش تعلیم نسفی؛ عزیزالدین نسفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of education in Aziz al-din Nasafi’s works | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali mohammadi asiabadi1؛ AHMAD AMIN2؛ Parastou karimi3؛ zohreh esmaieli4 | ||
1Associate professor The department of Persian language and literature, University of Shahrekord; | ||
2Assistant professor, The department of Persian language and literature, University of Shahrekord | ||
3Assistant professor, The department of Persian language and literature, University of Shahrekord | ||
4Ph. D student of the Mystical literature, University of Shahrekord; | ||
چکیده [English] | ||
Aziz al-din Nasafi is a seventh century prolific writer and a mystic, who has dealt with education in his works. His style is didactic. There are an educative intention and a didactic approach in his works. According to Nasafi, instructin of Sufism has theoretical and practical approaches. In this research, this matter will be studied. The results of this study indicate that his works include both the intention of teaching and the didactical method of his own time. Issues related to the educational aspect of Nasafi's works are: "Nasafi and Teaching of Science", "Nasafi and Teaching of Practice," and finally "Nasafi's Teaching Method." Teaching science is related to the teaching of theoretical Sufism and the teaching of practice related to the teaching of mystical journey. The method used in this essay is descriptive and analytical. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aziz al-din Nasafi, didactic literature, education of knowledge, instruction of mystical conduct, Nasafi’s didactic method | ||
مراجع | ||
[1]. ابراهیمی دینانی، آرزو (1393). «کمال در مشرب عرفانی عزیزالدین نسفی»، کاوش نامه، یزد، دورۀ 14، شمارۀ 27، پاییز و زمستان 1392، صص146ـ103. [2]. احمد معلوم، سالک (1413). الفکرالتربوی عند خطیب البغدادی، الطبعه الثانیه، مدینة المنوره. [3]. اسماعیل علی، سعید (1996م). معاهد التربیه الاسلامیه، القاهره، دارالفکر العربی. [4]. ریجون، لوید وینسنت (1378). عزیز نسفی، ترجمۀ: مجدالدین کیوانی، تهران، مرکز. [5]. ریشهری، محمد (2000م). میزان الحکمه، التنقیح الثالث، قم، دار الحدیث. [6]. رییسی، احسان و دیگران (1392). «هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی»، ادبیات عرفانی، تهران، دورۀ 5، شمارۀ 8، بهار و تابستان 1392، صص 121ـ93. [7]. رییسی، احسان (1394). «دیدگاه نسفی دربارۀ سلوک عرفانی»، ادبیات عرفانی، تهران، دورۀ 7، شمارۀ 13، پاییز و زمستان 1394، صص 84ـ65. [8]. زرین کوب، عبدالحسین (1387). ارزش میراث صوفیه، تهران، امیرکبیر. [9]. شمیسا، سیروس (1373). معانی، تهران، میترا. [10]. ــــــــــــــ (1381). انواع ادبی، تهران، میترا. [11]. طبرسی، ابوالفضل علی بن الحسن (1423). مشکاه الانوار فی غرر الاخبار، الطبعه الاولی، قم، موسسة آل البیت لاحیاء التراث. [12]. عبدالعال، حسن (1405). مقدمة فی فلسفة التربیة الإسلامیة، التربیة و طبیعة الإنسانیة، الریاض، دارعالم الکتب للنشر و التوضیع. [13]. علوش، سعید (1405). معجم مصطلحات الأدبیة المعاصرة، بیروت، دارالکتب اللبنانی. [14]. علوی مقدم، محمد و رضا اشراف زاده (1383). معانی و بیان، تهران، سمت. [15]. غزالی، ابو حامد محمد (1409). المنقذ من الضلال، بیروت، دار الکتب العلمیه. [16]. غلامرضایی، محمد (1394). سبک شناسی نثرهای صوفیه، تهران، سمت. [17]. فاخوری، حنا (1373). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه: عبدالحمید آیتی، تهران، علمی فرهنگی. [18]. فدایی مهربانی، مهدی و دیگران (1386). «پیوند عرفان و سیاست از منظر عزیزالدین نسفی»، پژوهش سیاست نظری (علوم سیاسی)، تهران، دورۀ 3، شمارۀ 4، بهار و تابستان 1394، صص 74ـ47. [19]. فرشیدورد، خسرو (1363). دربارۀ ادبیات و نقد ادبی، تهران، امیرکبیر. [20]. کوربن، هانری (1380). تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه: جواد طباطبایی، تهران، کویر. [21]. لویزون، لئونارد (1384). میراث تصوف، ترجمه: مجدالدین کیوانی، ج1، تهران، مرکز. [22]. نسفی، عزیزالدین (1379). بیان التنزیل، مصصح: سیدعلی اصغر میرباقری فرد، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. [23]. ــــــــــــــ (1381). زبده الحقائق، تصحیح: حق وردی ناصری، تهران، طهوری. [24]. ــــــــــــــ (1386). کشف الحقائق، تصحیح: احمد مهدوی دامغانی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی. [25]. ــــــــــــــ (1352). مقصد اقصی، تصحیح: حامد ربانی، تهران، گنجینه. [26]. ــــــــــــــ (1386). الانسان الکامل، تصحیح: ماریژان موله، تهران، طهوری. [27]. نیکلسون، رینولد ا. (1358). تصوف اسلامی و رابطۀ انسان و خدا، ترجمه: محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، طوس. ]28[. Meisami, Julie Scott and Paul Starkey (1998). ENCYCLOPEDIA OFARABIC LITERATURE, London and New York, Routledge ,Volume 1. ]29[. Abrams, M. H.and GeoffreyGalt Harpham (2012). A Glossary of Literary Terms, Tenth edition, Wadsworth, Cengage learning. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 808 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 694 |