تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,338 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,126 |
تاثیربسته آموزش کارآفرینی برمولفه های خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان پیش دبستانی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، شهریور 1398، صفحه 261-280 اصل مقاله (377.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2019.283416.653042 | ||
نویسندگان | ||
زهره عزیزی* 1؛ مجید صفاری نیا2؛ احمد علی پور3؛ رضا زعفریان4 | ||
1روان شناسی،مرکز تحصیلات تکمیلی تهران،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران | ||
21. استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3استاد، گروه روان شناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشیار، دانشکده کارآفرینی،دانشگاه نهران،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بسته آموزش کارآفرینی بر مؤلفههای خلاقیت و اعتمادبهنفس کودکان پیشدبستانی شهر تهران انجام شد. روش انجام پژوهش کاربردی حاضر نیمه آزمایشی (با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان 4-6 ساله تهرانی بود که در سال تحصیلی 98-1397 در یکی از مراکز پیشدبستانی تهران مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مورد نظر بهصورت هدفمند و در دسترس مرکز پیشدبستانی در منطقه 11 تهران انتخاب شدند. در مرحله بعد با انجام هماهنگیهای لازم آزمون تصویری خلاقیت تورنس و اعتمادبهنفس کودکان (فرم مربی) بر روی تمامی کودکان علاقهمند اجرا شد و پس از تحلیل نمرات از هر مرکز 15 کودک که دارای نمره خلاقیت و اعتمادبهنفس کمتری بودند انتخابشده و بهصورت تصادفی کودکان مرکز 1 در گروه آزمایش و کودکان مرکز 2 در گروه کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش در کنار آموزشهای معمول روزانه،11جلسه آموزش کارآفرینی دریافت کرده و گروه کنترل آموزشی جز آموزشهای روزمره دریافت نکرد. دادههای گرداوری شده در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. یافتههای آزمون مانکووا نشان داد که آموزش کارآفرینی موجب بهبود انعطاف، ابتکار، بسط، و اعتمادبهنفس گروه آزمایش شده است و در مورد مؤلفهی سیالی تغییر معناداری مشاهده نشد. یافتههای پژوهش حاضر بر اثربخشی و لزوم توجه به آموزشهای کارآفرینی در سنین پیش از دبستان تأکید داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ اعتمادبه نفس؛ خلاقیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of Entrepreneurship's training package on creativity & self confidence in preschools | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohreh Azizi1؛ Majid Saffarinia2؛ Ahmad Alipour3؛ Reza Zaefarian4 | ||
1Psychology, University of Payame Noor,Tehran,Iran | ||
2Professor,Department of Psychology,Payame Noor University,Tehran,Iran | ||
3Professor,Department of Psychology,Payame Noor University,Tehran,Iran | ||
4Associate Professor,Faculty of Entrepreneurship,University of Tehran,Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effectiveness of entrepreneurship training package on creativity and self confidence in preschools. The population of the study was preschools whom the required sample of research was selected as available. Among the participants are those who score in the Keys Torence Creativity Questionnaire and Self confidence Questionnaire lower. 30 were selected and randomly divided into two groups of experimental and control. Eleven sessions entrepreneurship training(session: 60 Minute) were performed for these individuals. Scores of participants in the pre-test and post-test stages were analyzed using one-way analysis of co- variance to determine the effectiveness of the intervention. The findings showed that entrepreneurship training significantly improve flexibility, creativity and self confidence in preschools but there there was no meaningful improve in infloid .The entrepreneurship training package can be considere as an effective intervention on improving creativity and self confidence in preschools.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrepreneurship training, Creativity, self confidence | ||
مراجع | ||
آراستی، زهرا؛ قدوسی، سمیرا و باقری، افسانه (1395). «تأثیر آموزش کارآفرینی از طریق روش داستانسرایی بر نگرش کارآفرینانه دانشآموزان مقطع ابتدایی»، توسعه کارآفرینی، 9(4)، 593-612. بهمنی، ندا (1392). «شناسایی محتوا و روش تدریس کارآفرینی با هدف تقویت نگرش کارآفرینانه در دانشآموزان مقطع ابتدایی»، پایاننامۀ ارشد، تهران، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران. عزیزی، زهره (1398). «تدوین بسته آموزش کارآفرینی و تأثیر آن برخلاقیت،سازگاری اجتماعی و اعتمادبهنفس کودکان پیشدبستانی»، رساله دکترای روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مرکزتحصیلات تکمیلی تهران عزیزی، محمد و مختاری، نگار (1396). «آموزش کارآفرینی برای دانستن، انجام دادن و بودن در دوره ابتدایی با رویکرد تلفیقی»، توسعه کارآفرینی، 10(4)، 635-654. عزیزی مقدم، ابوبکر (1385). «بررسی رابطه کانون کنترل مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 84-85»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه. گنجی، کامران؛ نیوشا، بهشته و هدایتی، فاطمه (1391). «تأثیر آموزش خلاقیت به مادران بر افزایش خلاقیت کودکان پیشدبستانی»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(2)، 93-71. ----(1395). هرم سنی ایران بر اساس نتایج سرشماری 1395(صفحۀ 24). تهران: مرکز آمار ایران. Almeida, G., Luz, C., Martins, R., & Cordovil, R. (2016). Differences between estimation and real performance in school-age children: Fundamental movement skills. Child Development Research, 2016.1-7. Antonio, T., Lanawati, S., Wiriana, T. A., & Christina, L. (2014). Correlations Creativity, Intelligence, Personality, and Entrepreneurship Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 115, 251-257. Asoni, A. (2011). Intelligence, self-confidence and entrepreneurship. Unpublished master’s thesis, USA, Chicago: University of Chicago and Research Institute of Industrial Economics. Bakken, L., Brown, N., & Downing, B. (2017). Early childhood education: The long-term benefits. Journal of research in Childhood Education, 31(2), 255-269. Ballantyne, A. O., Spilkin, A. M., Hesselink, J., & Trauner, D. A. (2008). Plasticity in the developing brain: intellectual, language and academic functions in children with ischemic perinatal stroke. Brain, 131(11), 2975-2985. Bergen, D. (2002). The role of pretend play in children's cognitive development. Early Childhood Research & Practice, 4(1):20-33. Camacho-Miñano, M. D. M., & del Campo, C. (2017). The role of creativity in entrepreneurship: An empirical study on business undergraduates. Education+ Training, 59(7/8), 672-688. Campbell, S. (2016). 10 Traits of Highly Creative Achievers. Retrieved 1 Octob 2018, from: https://www.entrepreneur.com/article/280602 Cvencek, D., Greenwald, A. G., & Meltzoff, A. N. (2016). Implicit measures for preschool children confirm self-esteem's role in maintaining a balanced identity. Journal of Experimental Social Psychology, 62, 50-57. Edwards, S. (2018). 5 Benefits of Teaching Young Children about Entrepreneurship. Retrieved 1 October 2018, from: https://www.entrepreneur.com/article/292631 Edwards-Schachter, M., García-Granero, A., Sánchez-Barrioluengo, M., Quesada-Pineda, H., & Amara, N. (2015). Disentangling competences: Interrelationships on creativity, innovation and entrepreneurship. Thinking Skills and Creativity, 16, 27-39. El-Daw, B., & Hammoud, H. (2015). The Effect of Building Up Self-Esteem Training on Students’ Social and Academic Skills 2014. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 190, 146-155. Ericsson, K. A., Prietula, M. J., & Cokely, E. T. (2007). The making of an expert. Harvard business review, 85(7/8), 114. Ferkany, M. (2008). The educational importance of self‐esteem. Journal of Philosophy of Education, 42(1), 119-132. Fillis, I., & Rentschler, R. (2005). Using creativity to achieve an entrepreneurial future for arts marketing. International journal of nonprofit and voluntary sector marketing, 10(4), 275-287. Furlong, M. J., Gilman, R., & Huebner, E. S. (Eds.). (2009). Handbook of positive psychology in schools (page 151). London: Routledge. Gelaidan, H. M., & Abdullateef, A. O. (2017). Entrepreneurial intentions of business students in Malaysia: the role of self-confidence, educational and relation support. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(1), 54-67. Gelaidan, H. M., & Abdullateef, A. O. (2017). Entrepreneurial intentions of business students in Malaysia: the role of self-confidence, educational and relation support. Journal of Small Business and Enterprise Development, 24(1), 54-67. Green, F. (2013). Youth entrepreneurship. Background paper for the OECD Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development (p.1), Paris. Huber, L. R., Sloof, R., & Van Praag, M. (2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review, 72, 76-97. Isaacs, E., Visser, K., Friedrich, C., & Brijlal, P. (2007). Entrepreneurship education and training at the Further Education and Training (FET) level in South Africa. South African Journal of Education, 27(4), 613-630. Jufri, M., & Wirawan, H. (2018). Internalizing the spirit of entrepreneurship in early childhood education through traditional games. Education+ Training, 60(7/8).1-15. Keen, R. (2011). The development of problem solving in young children: A critical cognitive skill. Annual review of psychology, 62, 1-21 Kim, K. H. (2006). Can we trust creativity tests? A review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Creativity research journal, 18(1), 3-14. Leisman, G., Mualem, R., & Mughrabi, S. K. (2015). The neurological development of the child with the educational enrichment in mind. Psicología Educativa, 21(2), 79-96. Marnoto, S., & Carvalho, J. (2016). Developing Entrepreneurship Skills in Children and Teenagers. Obrazovanje za poduzetništvo-E4E: znanstveno stručni časopis o obrazovanju za poduzetništvo, 6(2), 67-78. Michelacci, C., & Schivardi, F. (2017). Are They All Like Bill, Mark, and Steve? The Education Premium for Entrepreneurs Retrieved 1 October 2018, from: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3042623 Milteer, R. M., Ginsburg, K. R., & Mulligan, D. A. (2012). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bond: Focus on children in poverty. Pediatrics, 129(1), e204-e213. Paço, A. D., & Palinhas, M. J. (2011). Teaching entrepreneurship to children: a case study. Journal of Vocational Education & Training, 63(4), 593-608. Pret, T., Shaw, E., & Carter, S. (2016, February). The role of creativity in entrepreneurial ideation. In 2016 Australian Centre for Entrepreneurship Research Exchange (ACERE) Conference. Sarıkaya, M., & Coşkun, E. (2015). A new approach in preschool education: Social entrepreneurship education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 888-894. Sharma, A., & Rani, V. (2017). Construction and Standardization of Creativity Test. International Journal of Engineering Technology, Management and Applied Sciences, 5(6), 156-162. Shinnar, R. S., Hsu, D. K., & Powell, B. C. (2014). Self-efficacy, entrepreneurial intentions, and gender: Assessing the impact of entrepreneurship education longitudinally. The International Journal of Management Education, 12(3), 561-570. Sousa, D. A. (2006). How the arts develop the young brain: Neuroscience research is revealing the impressive impact of arts instruction on students’ cognitive, social, and emotional development. School Administrator, 63(11), 26-32. Torrance, E. R. (1990). The Torrance tests of creative thinking. Norms-technical manual. Walter, S. G., & Block, J. H. (2016). Outcomes of entrepreneurship education: An institutional perspective. Journal of Business Venturing, 31(2), 216-233. Yetti, E., & Azizah, S. A. (2017). Improved Creativity in Early Childhood through Entrepreneurship Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), 58, 399-404. Yildirim, A. (2010). Creativity in early childhood education program. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1561-1565. Young, K. (2016). Handbook of social psychology (p.215). London: Routledge. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,725 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,333 |