تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,146 |
The “Autonomy Principle” in Islamic Medical Ethics, with an Emphasis on the Qur’ānic Views | ||
Classical and Contemporary Islamic Studies (formerly known as Journal of Contemporary Islamic Studies) | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1، فروردین 2020، صفحه 39-51 اصل مقاله (607.23 K) | ||
نویسندگان | ||
Ghulam Riḍā Maārifī* 1؛ Alī Ḥasanniyā2 | ||
1Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Shahed University, Tehran. Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Qur'anic and Hadith Sciences, Shahed University, Tehran. Iran | ||
چکیده | ||
One of the important issues in medical ethics is the way of treating and making decision on a patient’s treatment, especially if a physician encounters with some limitations to make a decision. In new medical ethics, the “Autonomy Principle” (respect for patient’s autonomy and individual autonomy) is used to solve the problem; that is, physicians decide on whether to treat a patient or not after providing the necessary information to him/her through his/her participation. The present paper tries to answer this basic question: “is the autonomy, i.e. respect for self-determination and individual independence, accepted by Islam?” and “what is the Islamic approach towards this issue?” This research has sought to find an appropriate response to the question, regarding the Qur’ānic verses, in order to raise the meaning, degree, validity, and range of “Autonomy Principle” from the point of view of Islam. Methodologically, it is based on library documents, descriptive method, and content analysis. Collecting and reviewing the related religious doctrines, a comprehensive definition of man, his position and responsibilities, and some of his specific characteristics, such as his free will (authority) and its extent, have been detected, which played an important role in reaching the answer of the question. Findings show that the “Autonomy Principle”, according to religious terms, is not acceptable generally, but Islam accepts and respects it only with some conditions; i.e. in the eyes of Islam and the Qur’ān, human beings and then the patients are not independent in both systems of takwīn (Genesis) and tashrīʼ (Legislation/Decree), but rather they have absolute authority and independence merely in the system of takwīn, and not in the system of tashrīʼ. | ||
کلیدواژهها | ||
Autonomy Principle؛ Human؛ Islam؛ Medical Ethics؛ Holy Qur’ān | ||
عنوان مقاله [English] | ||
«اصل اتونومی» بیمار در اخلاق پزشکی اسلامی با تکیه بر آموزههای قرآنی | ||
نویسندگان [English] | ||
غلامرضا معارفی1؛ علی حسن نیا2 | ||
1استادیار، گروه معارف اسلامی دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
نحوه و فرایند تصمیمگیری در درمان بیماران، یکی از مسائل مهم در دانش اخلاق پزشکی است، به ویژه اگر پزشک در تصمیمگیری، با برخی محدودیتها مواجه باشد. در دانش اخلاق پزشکی جدید، به منظور حل این معضل، از اصل اتونومی، به معنای احترام به خودمختاری و استقلال فردی، بهره گرفته میشود؛ به این معنا که پزشکان، پس از قرار دادن اطلاعات لازم در اختیار بیمار از طریق جلب مشارکت وی، در خصوص نحوه درمان یا عدم درمان او تصمیم میگیرند. پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که آیا اتونومی به معنای احترام به خودمختاری و استقلال فردی، از دیدگاه اسلام پذیرفته شده و رویکرد اسلامی در مواجهه با آن چیست؟ این تحقیق، به دنبال یافتن پاسخی درخور به پرسش پیشگفته، با استناد به آیات قرآن کریم است تا از این طریق معنا، میزان و محدوده اتونومی از دیدگاه اسلام را تبیین نماید. پژوهش به روش توصیفی– تحلیلی و با استفاده از استنادات کتابخانهای انجام گرفته است. پس از جمعآوری، بررسی و تحلیل آموزههای دینی، تعریف جامعی از انسان، جایگاه و مسئولیتهای وی و برخی از ویژگی خاص او مانند اختیار و محدوده آن به دست آمد که نقش بسزایی در رسیدن به پاسخ پژوهش داشتند. یافتههای تحقیق، نشان میدهد که اصل اتونومی به مفهوم رایج آن در نگاه دینی، به صورت کلی پذیرفتنی نیست، بلکه آن را با وجود شرایطی میتوان پذیرفت. انسان و به تبع آن بیمار، در دیدگاه قرآن کریم، هیچگونه استقلالی در نظام تکوین و تشریع ندارند و صرفاً از اختیار مطلق در نظام تکوین و نه تشریع بهرهمندند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
اصل آتونومی, انسان, اسلام, اخلاق پزشکی, قرآن کریم | ||
مراجع | ||
The Holy Qur’ān: Text, Translation and Commentary. (1934). ‘Abdullāh Yūsuf ‘Alī. Al-Jawāhirī S. H. (2013), Buḥūthun fī al-Fiqh al-Mu‘āṣir. Beirut, Dar al-Dhakhā’ir. Autonomy (2012). New World Encyclopedia. Available at: http://www.newworldencyclopedia.org/entry/Autonomy. Beauchamp, T. L., & Walter, L. (2003), Contemporary Issues in Bioethics. United States of America, Wadsworth. Beauchamp, T., L. (2003), “Methods and principles in biomedical ethics”. J Med Ethics, 29(5), 269-74. Farāmarz-Qarāmalikī, A. (2007), Professional Ethics in the Iranian and Islamic Civilization. Tehran, Research Center of Cultural Studies. Giles J. E. (1983), Medical ethics: A patient-centered approach (1st ed.) Rochester, Schenkman Books, Inc. Gillon R. (1994), “Medical ethics: Four principles plus attention to scope”. BMJ,309 (6948), 184-8. Ḥussaynī Dashtī, S. M. (2006), Ma‘ārif wa Ma‘ārīf. Tehran, Ārāya. Iṣfahānī, M. M. (1993), Professional Ethics in Health and Therapeutic Services. Tehran, University of Iranian Medical Sciences. Jawādī Āmulī, A. (2010), Monotheism in the Qur’an. Qom, Isrā’ Publication Center. -------------------. (2010), The Human Being from The Beginning to the End. Qom, Isrā’ Publication Center. -------------------. (2010), The Interpretation of Man Through Man. Qom, Isrā’ Publication Center. Koontz, H., O'Donnell, C., & Weihrich, H. (1984), Management (8th ed).New York, McGraw-Hill. Kushner, T. H. K., Thomasma, D. C. (Eds) (2001), Ward ethics: Dilemmas for medical students and doctors in training. Cambridge, Cambridge University Press; Pp. 18-77. Lawrance, C., & Beeker, (Eds) (2001), Applied ethics, in the encyclopedia of ethics. London & New York, . Lārījānī, M. B. A., & Zāhidī, F. (2004), “Influence of Philosophy of Ethics in Ethical Making-Decision of Medicine”. Journal of the Scientific Information Database (SID) [Ethics in Clinical and Medical Researches), 4(4), 25-38. Lārījānī, M. B. A., & Zāhidī, F. (2006), “Islam and Four Ethical Principals of Biological Ethics in the West”, Journal of Ṭib wa Tazkiya, 14(3-4), 21-23. Lārījānī, M. B. A. (2004), Physician and Ethical Considerations. Tehran, Barāy-e Fardā Publications. Lurianic, M. D. B. (2004), Essentials of Medical Ethics. Tehran, Barāy-e Fardā Publications. Ma‘ārifī, Gh. (2009), “Study of the bases of medical ethics in Shī‘a thought based on the qur’anic verses and Nahj al-Balāgha”. Daneshvar Medicine, 17(83), 67-76. Madanī, M., & Madanī, E. (2012), "Theoretical Foundations (Philosophical, Moral and Jurisprudential) of Refusing Treatment". Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 6(5), 12-23 Mīrzā’ī, K., Mīlānīfar, A., & Aṣgharī, F. (2011), “The Perspective of Iranian Patients about Alternative Decision Makers: Who Decides Better?” Journal of Ethics and Medical History, 4(2), 73-80 Modern Medical Issues / 2 (Mashhad, Khurāsān Raḍawī Islamic Guidance Office, 2001). Muḥaqqiq Dāmād, M. (2013), Medical Jurisprudence. Sīnā Cultural & Legal Institute for the Study of Ethics and Medical Rights. Murtaḍawī, S. M. (2013), Autopsy in the mirror of jurisprudence. Mashhad, Khurāsān Raḍawī Islamic Guidance Office. Shujā’ī, A. A. (2009), “Islamic Fasting and Autonomy of Patient”. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine, 3(3), 74-76. Ţabāṭabā’ī, S. M. H. (1417 AH), Al-Mīzān fī Tafsīr al-Qur’ān. Qom, Qom Ḥawza Publication Office. Williams, J. R. (2009), Medical ethics manual (2nd ed). Translated into Persian by NazAfarin Ghasemzdeh & Nariman Sepehrvand Nāzāfarīn Qāsimzāda & Narīmān Sipihrwand. Rasht, Zālī, M. R. (2007), The novel principles of patient-doctor relationship: The guidelines for good clinical practice proposed on the basis of current views in medical ethics. Tehran, Sīnā Cultural-legal Institute. Ziegler, M., Pellegrino, E. D., & Singer, P. A. (1990). “Clinical medical ethics”. J Clin Ethics, 1, 5–9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 878 |