
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,231,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,065,922 |
نظریۀ «فطرت»، امکانی برای بسط نظریۀ «جنبۀ مشترک» تجارب عرفانی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 4، دی 1398، صفحه 571-589 اصل مقاله (355.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.277760.1005646 | ||
نویسندگان | ||
قدرتالله خیاطیان* 1؛ رضا عباسی2 | ||
1دانشیار، گروه ادیان و عرفان، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
در این نوشتار ابتدا به توضیح اجمالی مفاهیم «تجربۀ عرفانی»، «ساختگرایی»، «ذاتگرایی» و اختلاف در مسئلۀ «هستۀ مشترک» پرداخته شده است؛ آنگاه نگارندگان با پیشفرض نظریۀ «فطرت» و اصالت دادن به تجارب انفسی نسبت به آفاقی و با بهکارگیری روش توصیفی - مقایسهای، به این نتیجه رسیدهاند که «فطرت مخلوقٌبه» در سالکان و بلکه تمامی انسانها، بهخوبی میتواند نقش هستۀ مشترک را در تجارب عرفانی ایفا کند و بهعنوان نظریۀ رقیب یا جامعی برای ساختگرایی و ذاتگرایی باشد؛ البته با این شرط که قائل به نوعی «زمینهمندی غیرارادی» باشیم؛ چرا که زمینهمندی اعم از این است که با اختیار صاحب تجربه و مکتَسبات فرهنگیش باشد یا تحت تأثیر جبر زمانه یا طور خلقت او؛ مثل فطرت. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب عرفانی؛ ذاتگرایی؛ ساختگرایی؛ فطرت؛ هستۀ مشترک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Concept of "Natural Disposition" as an Opportunity to Develop the "Common Core" of Mystical Experiences | ||
نویسندگان [English] | ||
Qodratollah Khayatian1؛ Reza Abbasi2 | ||
1Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2PhD Student, Department of Religions and Mysticism, University of Semnan, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article first presents a brief description of the concepts of “mystical experience”, “constructivism”, and “essentialism”. Next, it addresses the disagreements on the concept of “common core”. Then, adopting the concept of “natural disposition” as its premise, prioritizing the internal experience over external experience, and using a descriptive-comparative method, it concludes that “inborn natural disposition” in wayfarers and in humans in general can be the common core of mystical experiences and function as a comprehensive rival theory against constructivism and essentialism, provided that we believe in a kind of “non-volitional potentiality”. This derives from the fact that potentiality expresses that a being attains its experiences and cultural achievements voluntarily, under the impact of external compulsion, or due to its mode of existence (i.e. natural disposition). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Natural disposition, Common core, Constructivism, Essentialism, Mystical experiences | ||
مراجع | ||
ـ قرآن کریم.
18. صادقی، مسعود؛ قلخانباز، فاطمه (1392). نینیان اسمارت؛ دیالکتیک باورها و تجربههای دینی، پژوهشنامۀ فلسفۀ دین (نامۀ حکمت)، سال یازدهم، پیاپی 22: 122 - 99.
31. ناصری، ذوالفقار؛ نصیری، منصور (زمستان 1392). بررسی «حیّبن یقظان» ابنطفیل از منظر ذاتگرایی و ساختگرایی، نقد و نظر، سال 18 شمارۀ 4: 176 - 150.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 421 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |