تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,873 |
«ابداع» و تولید نشانهها در هنر نقاشی از دیدگاه امبرتو اکو و نسبت آن با هرمنوتیک مدرن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 24، شماره 3، مهر 1398، صفحه 23-30 اصل مقاله (18.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2018.249140.665846 | ||
نویسنده | ||
فاطمه رحیمی* | ||
عضوهیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مطابق با نشانهشناسی امبرتو اکو، نشانهی تصویری در هنر نقاشی، تنها بازسازی شماری از مشخصههای موضوع است که پس از گزینش برخی از آنها بر اساس رمزگانِ شناسایی و مطابق با قراردادهای گرافیکی، در یک بستر فرهنگی ایجاد میشود و همینامر باعث دریافت اثر از سوی مخاطبین میشود. اکو با ردّ واقعنماییِ بازنماییهای تصویری به موضوع «ابداع»: «ابداع معتدل» و «ابداع رادیکال» میپردازد. او در تحلیلهای نشانهشناختی خود در حوزهی نقاشی، ضمن توجه به آثار کلاسیک و مدرن، ترفند ابداع در اینگونه آثار را، نه به معنای خلاقیّت زیباشناسانه، بلکه صرفاً به عنوان یکی از شیوههای تولید نشانه معرفی میکند. با اینحال، در اینجا مواردی نظیر زبانِ فردی، ابهام و پوشیدگی معنا، خودانعکاسیِ رمزگان و ایجادِ نقشهای نشانهای جدید، بحث را به سمت یک نشانهشناسیِ ادراکی و همچنین تحلیل زیباشناختیِ اثر هنری و هرمنوتیک مدرن سوق میدهد. نگارنده در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی، ضمن بررسی نشانهشناسی تصویری اکو، وجه پیوند نشانهشناسیِ ادراکی و هرمنوتیک مدرن را در آرای این اندیشمند ایتالیایی مورد واکاوی قرار داده است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در نشانهشناسیِ هنر اکو، نشانهی تصویری، یک واحدِ روایی است که در نسبت با جهانِ متن معنا مییابد؛ از اینرو در تحلیلهای نشانهشناختی، نه بر وجه قراردادی نشانهها بلکه باید به کاربُردشناسیِ روایت توجه نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
«هنر نقاشی»؛ «ابداع»؛ «نشانه تصویری»؛ «هرمنوتیک مدرن»؛ «نشانه شناسی ادراکی» | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Invention" and "production of signs" in the drawing from the viewpoint of Umberto Eco and its relation to modern hermeneutics | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh rahimi | ||
payame noor | ||
چکیده [English] | ||
Umberto Eco (1932 - 2016) founded and developed one of the most important approaches in contemporary semiotics, usually referred to as interpretative semiotics. The main books in which he elaborates his theory are La struttura assente (1988), A Theory of Semiotics (1976), The Role of the Reader (1979), Semiotics and Philosophy of Language (1984), The Limits of Interpretation (1990), Kant and the platypus (1997), and From the Tree to the Labyrinth: Historical Studies on the Sign and Interpretation (2014). Eco’s Semioticsis a critique of the theory that the meaning of signs is determined by the objects (i.e. things or events) to which they refer, and is a rejection of the notion that ‘iconic’ signs must be likenesses of their objects. Eco argues that the meaning of signals or signs is not necessarily determined by whether they refer to actual objects, and he explains that the existence of objects to which signals or signs may correspond is not a necessary condition for their signification. Eco also criticizes the notion that a typology of signs may clarify the nature of sign function, arguing instead that any typology of signs may fail to explain how different kinds of signs may share the same modes of production. Eco thus argues that the correct approach to developing a unified semiotic theory should not be to propose a typology of signs but should be to provide a method of investigating how sign-vehicles may function as signs and to provide a means of understanding how sign-vehicles may be produced and interpreted. Eco’s theory of modes of sign production provide many insights into the ways in which the meaning of signs may be culturally defined. He rejects what he calls ‘naïve iconic’ as a theory which falsely assumes that so-called 'iconic' signs must be similar or analogues to their objects, and he argues instead that the iconicity of any particular mode of sign-production is a matter of cultural convention. He explains, however, that to say that the iconicity of any particular mode of sign-production is a matter of cultural convention is not to say that it is a matter which is decided upon arbitrarily. To the contrary, the degree of iconicity of any particular expression may be determined by the degree to which the expression is correlated with its content, and may not be determined by the degree to which the expression is similar or analogous to some object to which it may refer. Iconicity may therefore be a property of a particular mode of producing ‘sign-functions,’ but may not be a property of any particular kind of sign. In his semiotics, Eco has studied the "invention" and the production of signs in Painting. He refers to the works of artists such as Raffaello Sanzio and Francesca in the classical style as well as artists such as Pitet Mondrian and Kandinsky in modern art, to "modest invention" and " inventions radicles". The important note here is the same process production of signs and their interpretive capability that is central point in the modern Hermeneutics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"painting", 'image code', " invention", " interpretative semiotics", "modern Hermeneutics" | ||
مراجع | ||
اسلین، مارتین (1382)، دنیای درام، ترجمه محمد شهبا، انتشارات هرمس، تهران. اکو، امبرتو (1376)، درباره سهم فیلم در نشانهشناسی، نظریههای زیباییشناسی فیلم، ترجمه امید نیکفرجام، انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، تهران. اکو، امبرتو (1385)، سطوح تجزیه رمزگان سینما، ساختگرایی، نشانهشناسی، سینما، گردآوری بیلنیکولز، ترجمه علاءالدین طباطبایی، انتشارات هرمس، تهران. اکو، امبرتو (1387)، نشانهشناسی ، ترجمه پیروز ایزدی، نشر ثالث، تهران. شپرد،آن (1383)، مبانی فلسفه هنر، ترجمه علی رامین، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. کاندینسکی، واسیلی (1384)، معنویت در هنر، ترجمه اعظم نورالهخانی، اسرار دانش، تهران. لینتن، نوربرت (1388)، هنر مدرن، ترجمه علی رامین، نشر نی، تهران.
Eco,Umberto (1976), A Theory of Semiotics, Indiana University Press, Bloomingtion,IN. Eco,Umberto (1977 Mar.), Semiotics of Theatrical Performance, The Drama Review, TDR,Vol. 21, No.1, pp.107-117.
Eco, Umberto (1979), The role of the reader : Explorations in the semiotics of texts, University of Indiana Press, Bloomigton,IN.
Eco,Umberto (1988), La structure absente, trad. Uccio Esposito – Torrigiani, Mercure de France, Paris.
Hjlmslev, Louis (1961), prolegomena to a Theory of language,trans Francis J. withfied, University of Wisconsin press, Madison.
Gomberich, E (1972), Art and Iliousion, Princeton University Press, Princeton.
Peirce,Charles Sanders (1931-1935), Collected Papers, Ed. Charles Hartshorne, Paul Weiss & Arthure W Burks, 8 vols, vol. 2 , Harvard U.P, Cambrige. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 825 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,880 |