تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,681 |
خوانش رویکرد اسطورهسنجی نزد ژیلبردوران، با نگاهی به "زیورآرایه های باغ ایرانی" | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 24، شماره 3، مهر 1398، صفحه 31-42 اصل مقاله (18.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.242898.666108 | ||
نویسندگان | ||
شقایق چیت ساز* 1؛ احمد ندایی فرد2؛ بهمن نامور مطلق3 | ||
1دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار گروه هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، معاون پژوهشی خانه هنرمندان تهران | ||
چکیده | ||
خوانش آثار هنری، با بهرهگیری از روشهای نقد اسطورهای در ایران، یا بسیار ناشناخته باقیماندهاست و یا به چند روش معروف نظیر سرنمونییونگی، تکاسطورهیکمبلی و نقد گونهشناسانهی نوتروپفرای، محدود شدهاست. روشهای دیگر نظیر اسطورهسنجی، اسطورهکاوی و اسطورهمتن که از جمله روشهای کاربردی در تحلیل آثارهنری است، هنوز در سطح کشور کمشناخته باقی ماندهاست. از سوی دیگر، طیفهای متنوع آثار هنرهای تجسمی و کاربردی با روشهای مختلف نقد اسطورهای، بارها مورد واکاوی قرار گرفتهاست. اما هنر زیورآلات؛ بهمثابهی هنرهای صناعی و کاربردی، نه تنها از حوزهی نقد مغفول مانده، بلکه در حوزهی نقدهای اسطورهای نیز مطرح نشدهاست. جستار حاضر، به روش توصیفی – تحلیلی و تاریخی، با بهرهگیری از روش اسطورهسنجی ژیلبر دوران انجام شدهاست. بررسی روش نقد اسطورهسنجی، سپس خوانش و واکاوی "زیورآرایههای باغایرانی" با استفاده از این روش، از جمله اهداف پژوهش حاضر است. جستار حاضر، به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که اسطورهیکلان مستتر در "زیورآرایههای باغایرانی" که در ارتباط مستقیم با زندگی شخصی مؤلفان آثار است و نگارندگان را در یافتن اسرار مستتر در این مصنوعات، همراهی کردهاست، چیست؟ توجه در مضمون کلی و همچنین جزئیات در خور پیکرهی مطالعاتی مورد نظر نوشتار – زیورآرایههای باغ ایرانی- نگارندگان را به این نتیجه رهنمون کرد که تمام موتیفها و مضامین مستتر در ساختار مصنوعات، هرکدام به نحوی با اسطورهی کلان "آرمانشهر" در ارتباط است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسطورهسنجی؛ ژیلبردوران؛ زیورآلات؛ زیورآرایهی باغایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of Myth Critique of Gilbert Durand by Looking at “Persian Garden Jewelry” | ||
نویسندگان [English] | ||
shaghayegh chitsaz1؛ ahmad nedayifard2؛ bahman namvarmotlagh3 | ||
1Department of Applied Art, Alzahra university, Tehran, Iran | ||
2art faculty, alzahra university, tehran, Iran | ||
3Shahid beheshti University, Tehran,Iran | ||
چکیده [English] | ||
Surveying works of art with the use of mythological critique in Iran is either very unknown or by some famous methods such as Jung’s Archetypal Phenomenom, monomythic of Joseph Campbell, Archetype typological critique of Northrop Frye are limited. Other methods, such as myth critique, myth analysis, which are some of the applied methods in the analysis of the artwork, are still unknown in the country. A glance at the numerous kinds of the critiqual art research provided, various spectrum of works of visual and synthetic arts have been repeatedly examined by various methods of mythological critique, But the arts of jewelry, as applied arts, has not only been neglected from the field of critique, but in the field of mythological critique also have been neglected. The Persian Garden collection has been created by Bahram Dashtinejad and Toktam Fazel, a jeweler couple that always draws inspiration from the Iranian garden for their artworks. “Persian garden”, has been gathered by images and designs used in the Persian miniatures have more benefits through visual attraction. also pointed to the Persian motifs used in the collection and added, “designers of “Persian garden’s jewelry” have gained a precious treasure preserved in our Persian images and miniatures over the years. Any design they make opens the door to a new design some of which can become the purpose for a new exhibit. For example, the simorgh (the mystic Persian bird), the life tree, and the cypress bird are some of the clear concepts we used in the works, while the maps of Persian gardens and architectural designs of the structures are the hidden concepts which have been regarded in the backgrounds of the works. The compositions and ideas used in the works give a visitor a new feel for the jewelry. In this way, they have taken the hidden and obvious concepts of the Persian garden into consideration in the artworks. The present study was carried out using the descriptive-analytical and historical method using the myth- critique of Gilbert Durand. The aims of this study are to survey of Durand’s myth – critique method, and then have analyzed the "Persian garden’s Jewelry" as a case study by using this method. The present article is seeking to answer this question of what is the clandestine great central myth of Persian garden’s jewelery are referring to, which is directly related to the personal lives of the designers and which has led the authors to find the secrets concept are contained in these artifacts. In conclusion, attention to the general theme and motives as well as to the details of the descriptive article of the study, the Persian garden artifacts, led the authors to the conclusion that all the motifs and themes contained in the artifacts of each one is in dephth of relation to the central myth of the great "utopia". This archimythe is obviously related to the personal life of designers (Toktam & Bahram). In all pieces of jewelery we have seen vgreat impact of archimyth of Utopia. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Myth critique, Gilbert Durand, Jewelry, Persian garden’ jewelry | ||
مراجع | ||
ادیبنیشابوری، سمیه (1391)، نشانهشناسی باغ ایرانی (با تأکید بر باغ فین کاشان)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، اصفهان. امامحسینی، مژگان (1393)، بررسی محتوا و جایگاه نشان سرو در ادبیات تاریخی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران. آهنچی، سمانهالسادات (1395)، شناخت فرم و محتوا نقشمایهی سرو در فرش ایران دورهی صفویه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، تهران. آیهآلهی، موژان (1394)، تحلیل نمادشناسی باغایرانی و خوانش باغ به مثابه متن با رویکرد نشانهشناسی (باغهای بازمانده از دوران صفویه)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علموفرهنگ، تهران. پرهام، سیروس (1378)، از سرو تا بته، نشر دانش، سال 16، شماره 4، صص 39 – 42. پرهام، مهدی، قایمی، فرزاد (1388)، کهنالگوی شهرپردیسی و انواع نمودهای آن در فرهنگ ایرانی و ادبیات کهنفارسی، مطالعات نقد ادبی، شماره 17، صص 151 – 170. جعفریان، آزاده (1393)، جراحی نقره در باغ ایرانی: مصاحبه با زوج هنرمند تکتم فاضل و بهرام دشتی نژاد، روزنامه اعتماد، شماره 2958، ص 7. جیحانی، حمیدرضا (1394)، باغ خواجه به روایت نظامیگنجوی (باغ ایرانی براساس داستانی از مثنوی هفتپیکر)، منظر، شماره 33، صص 90 – 95. حجازی، بهجتالسادات (1388)، بازآفرینی اسطورههای سیمرغ و ققنوس، نشریه مطالعات عرفانی، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟، صص 119 – 148. حسینی، ناهید (1391)، بررسی نقوش البسهی حاکمان در ایران با رویکرد نشانهشناسی گفتمان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران. دوستی، مینا (1392)، تجلی روایتهای اسطورهای حقیقت در سیمرغ ایکاروس با روش اسطورهسنجی (با تکیه بر نگارگریهای دورهی ایلخانی)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز. دهخدا، علی اکبر (1377)، لغتنامه دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. دهقانییزدلی، هادی (1391)، نشانهشناسی روایتهای منثور عرفانی، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان. رحمانی، نجیبه و شعبانی خطیب، صفرعلی (1395)، بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقاشی قهوهخانهای (روش ژیلبردوران)، نشریهی علمی – پژوهشی باغ نظر، سال 13، شماره 42، صص 19 – 32. رحمانی، نجیبه و محمودی، فتانه (1396)، بررسی سیر تحول نقش هارپی ( از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر)، نشریهی علمی – پژوهشی هنرهای زیبا، دوره 22، شماره 1، صص 53 – 67. شکریدودجی، پروین (1389)، بررسی نمادهای کیشمهر در غزلیات شمس، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان. شمساسفندآبادی، فرزانه (1391)، ویژگیهای تصویرسازی فرهنگی در ایستگاه مترو، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. شعیری، حمیدرضا (1392)، نشانه –معناشناسی دیداری نظریهها و کاربردها، نشر سخن، تهران. شیخی نارانی، هانیه (1394)، نشانهشناسی شکل و نقش پرنده در ایران، نشر کلک سیمین، تهران. صرفی، محمدرضا (1386)، نماد پرندگان در مثنوی، فصلنامه علمی – پژوهشی نامهی ادب غنائی، شماره 11، صص 113 – 130. طغیانی، اسحاق و معینیفرد، زهرا (1387)، آرمانشهر زنان در خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجهای، پژوهشنامه ادب غنائی، شماره 11، صص 113 – 130. عابددوست، حسین و کاظمپور، زیبا (1388)، تداوم حیات اسفنکسها و هارپیهای باستانی در هنر دورهی اسلامی، فصلنامه نگره، شماره 13، صص 81 – 92. عاشوری، حمیده (1392)، مطالعه بینانشانهای داستان گذر سلووش از آتش از دورهی قاجار تا عصر حاضر با رویکرد اسطورهکاوی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، اصفهان. عباسی، علیرضا (1390)، ساختارهای نظام تحلیل از منظر ژیلبردوران، انتشارات علمی فرهنگی، تهران. عبدی، لیلا (1391)، کتابشناسی انتقادی پژوهشهای اساطیری (کلیات و کاربردهای اسطوره در علوم و هنر) از سال 1330 تا 1389، رساله دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز. علائی، علی (1391)، باغ ایرانی از منظر پوپ، فصلنامه کیمیای هنر، سال اول، شماره 2، صص 66 – 88. عوضپور، بهروز (1395)، رسالهای در باب اسطورهکاوی، انتشارات کتابآرایی ایرانی، تهران. عوضپور، بهروز و نامورمطلق، بهمن (1393)، ژیلبر دوران و نقد اسطورهای (پیکرهی مطالعاتی: رمان قلب سگی اثر میخائیل بولگاکوف)، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال دهم، شماره37، صص 205 – 235. غضنفریهاشمی، مریم السادات (1391)، باغ فرهنگی تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین. فرشید و همکاران (1390)، بررسی تطبیقی یوتوپیای تامس مور با شهر نیکان نظامی، نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی، سال پنجم، شماره 18، صص 91 – 109. قاسمیه و همکاران (1395)، بررسی زبان مشترک باغ و نگارگری ایرانی با تأکید بر نقش نمادین درخت سرو، دوفصلنامه علمی – ترویجی پژوهش هنر، سال ششم، شماره 11، صص 75 – 87. گودرزیسروش، محمدمهدی و مختابادامرائی، مصطفی (1392)، نمادگرایی باغ ایرانی در دورهی اسلامی، نشریهی هویت شهر، سال 7، شماره 13، صص 55 – 62. نامورمطلق، بهمن (1388)، اسطورهسنجی نزد ژیلبردوران مورد کاربردی آثار خاویر دومستر، نشریه نقد زبان و ادبیات خارجی، شماره 2، صص 111 – 127. نامورمطلق، بهمن (1388)، گذر از اسطورهسنجی به اسطورهکاوی، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 14، صص 92 - 108. نامورمطلق، بهمن (1392)، درآمدی بر اسطورهشناسی، انتشارات سخن، تهران. نامورمطلق، بهمن (1394)، درآمدی بر بینامتنیت، جلد اول، انتشارات سخن، تهران. نقیزاده، محمد (1392)، جلوههای زیبایی در باغایرانی، نشریهی علمی- ترویجی منظر، شماره 22، صص 6 – 9. نقاشیان، محمد سعید (1392)، پرنده در تفکر اشراق و جایگاه آن در اسناد تجسمی خطنقاشی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. https://www.facebook.com/notes/persian-garden-jewelry/tehran-times/ [accessed at 29 Nov 2018].
https://www.theguardian.com/world/iran-blog [accessed at 24 Nov 2018].
https://www.facebook.com/notes/persian-garden-jewelry/tehran [ accessed at 29 Oct 2018]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 831 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,784 |