
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,281,181 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,139,798 |
مرگطلبی در جدال خیر و شر و مقایسۀ آن با مرگطلبی عاشقانه و عارفانه بر اساس دو نگاره از دو مرحلۀ پیشین و پسین مکتب هرات | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، شهریور 1398، صفحه 77-100 اصل مقاله (983.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2019.73226 | ||
نویسندگان | ||
منیره پنجتنی* 1؛ آناهیتا مقبلی2 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور تهران-شرق، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه هنر، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی یک نگاه خاص به مرگ یعنی «مرگطلبی» است که اغلب خاستگاه آن آرمانهای سیاسی حکومتهاست و علاوه بر تأثیرگذاری بر هنرمندان در آثار آنها نیز بازتاب یافته است. مراد از مرگطلبی، نگاهی است که انسان برای متحققکردن هدفی والا یا رسیدن به امری پربها بدون هیچ بیمی مرگ را طلب میکند. این انسان در زندگیاش نه تنها از مرگ نمیهراسد، بلکه در جستوجوی آن است. در این مقاله ابتدا کلیاتی دربارۀ انواع نگاه به مرگ ارائه شده است. سپس بر اساس روش توصیفی- تحلیلی مرگطلبی از دو منظر بررسی و مقایسه شده است: نخست جدال بین نمادهای خیر و شر با تمرکز بر نگارۀ «کشته شدن دیو سپید به دست رستم» از شاهنامۀ بایسنقری، و دوم مرگطلبی با رویکرد عاشقانه و عارفانه بر اساس نگارۀ «مرگ فرهاد» اثر کمالالدین بهزاد از خمسۀ نظامی. همچنین، علاوه بر مقایسۀ نگاه به مرگ در این دو رویکرد، کوشیده شد که این نگارهها بههمراه اشعار و مضامین نظری و بصریشان تحلیل و مقایسه شوند؛ تا در نهایت تفاوتها و شباهتهای این دو الگو از نگاه به مرگ، در دو اثر برجسته در زمان خودش مشخص شوند. در پایان مشخص میشود که آرمانهای سیاسی حکومتها هم، در شکلگیری نگاه به مرگ بسیار مؤثر است و این امر به نوعی در آثار برخی هنرمندان بهمثابۀ بخشی از روح زمانشان بازتاب مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگطلبی؛ مکتب هرات؛ مرگ عاشقانه و عارفانه؛ شاهنامه بایسنقری؛ خمسۀ نظامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Death-Wish on the Concept of “Good-Evil Struggle” and the “Amorous & Mystical Death-Wish” Represented in Two Paintings of Herat School. | ||
نویسندگان [English] | ||
Monireh Panjtani1؛ Anahita Moghbeli2 | ||
1MA Graduate, Research in Art, Payam-e-Noor University, Tehran. Iran | ||
2Associate Professor, Department of Art, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study attempts to shed light on some aspects of “death-wish” in the paintings of the great artists of Herat school which is mostly rooted in political ideals of governing dynasties in the specific era. Death-wish may be defined as an outlook in which man wishes to die fearlessly and eagerly in order to actualize a great goal, or get a precious thing. In this paper, some theoretical perspectives of death are discussed; then using the descriptive-analytical method, the concept of death-wish is studied and compared in 2 works of art: The first, reflecting the concept of good-evil struggle in “killing the White Demon by Rostam in Baysonghor Shahnameh and the latter, reflecting the concept of amorous and mystic death-wish in “Farhad Death” in Nezami’s Khamseh (created by Kamal-al-din Behzad). In addition to such comparison, the visual attributes of these two paintings and the related poems are analyzed to determine their similarities and differences. Findings also show that the political ideals of the ruling governors are influential in the formation of these different approaches to death and the concepts evidenced in works of the artists can be regarded as signs which indicate the spirit of the time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
death-wish, Herat school, amorous and mystic death, Baysonghor Shahnameh, Nezami’s Khamseh | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 608 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 738 |