تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,998,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,228,934 |
کاربرد طرحوارههای تصویری در سرودههای سهراب سپهری و خلیل حاوی (بر اساس نظریه معناشناسی شناختی) | ||
ادب عربی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 1-18 اصل مقاله (917.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jalit.2019.242402.611791 | ||
نویسندگان | ||
شهریار باقرآبادی* 1؛ علی سلیمی2؛ تورج زینی وند3 | ||
1دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشگاه رازی، کرمانشاه | ||
چکیده | ||
زبان به عنوان مهمترین کنش انسانی برای انتقال مفاهیم ذهنی محسوب میشود. تحلیل این مجموعة بیمنتها از نمادها که در قالب واژگان نمود پیدا میکنند یکی از دغدغههای قابل اعتنا در ادبیات و زبانشناسی محسوب میشود. معناشناسی شناختی، یکی از شیوههای مطالعة زبان است که به کمک آن میتوان رابطهای قابل استناد میان زبان، تجربیات بیرونی، اندیشهها و تجارب اجتماعی برقرار نمود. فهم و تعلیل کاربست گونههای مختلف طرحوارههای تصویری، یکی از مباحث پایهای در این اسلوب تحلیل زبانی به شمار میآید. با چنین رویکردی میتوان، به تعبیری روشمند از مفاهیم انتزاعی نهفتة زبان و ساخت اندیشگی صاحب اثر دست یافت. پژوهش حاضر، به شیوهای توصیفی-تحلیلی، به مقایسة کاربرد و بسامد انواعی از طرحوارههای تصویری در سرودههای سهراب سپهری و خلیل حاوی پرداخته است. اغلب سرودههای سهراب سپهری تلفیقی از باورهای متنوّع عرفان اسلامی و باورهای شرقی مانند بودیسم است که بی هیچ تزاحمی در کنار هم گرد آمدهاند. سرودههای این شاعر را میتوان شکل خاصّی از شعر عرفانی جهانشمول با زبانی امروزی دانست. سرودههای خلیل حاوی نیز، تجلیگاه عرصههای متفاوتی از باورهای دو خاستگاه فلسفة شرقی و غربی بودهاست. شعر او علاوه بر موضوعات و دغدغههای میهنی جولانگاه مفاهیم ذهنی خاصّی است که فهم همة آنها در پارهای موارد ساده نیست. این پژوهش تلاشی است برای پاسخ به این پرسشها که سهم هر یک از طرحوارهها، در شعر دو شاعر به چه میزانی بودهاست و نیز مبانی فکری سرایشگران چه تأثیری در بهرهگیری از نوع طرحوارهها و بسامد آنها داشته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که هنر نقاشی سپهری، درونمایة عرفانی سرودهها و نیز عزلت شاعرانة وی، موجب شدهاست تا «طرحوارههای حجمی» بسامد بیشتری در اشعارش داشته باشد. از سوی دیگر، به دلیل پارهای از نابسامانیهای اندیشگی و اندوه حاکم بر قصاید خلیل حاوی، بیشترین فراوانی «طرحوارههای قدرتی» که بیانگر شکست در مسیر فعّالیّتهای اجتماعی هستند، در قصاید این شاعر به چشم میخورد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی؛ معناشناسی شناختی؛ طرحواره تصویری؛ سهراب سپهری؛ خلیل حاوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Function of the Pictorial Schemes in Sohrab Sepehri and Khalil Hawi’s Poetry (Based on Cognitive Semantics) | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahriar Bagherabadi1؛ Ali Salimi2؛ Touraj Zeinivand3 | ||
1PhD Graduate in Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah | ||
2Professor, Department of Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah | ||
3Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Razi University, Kermanshah | ||
چکیده [English] | ||
Language is considered as one of the outstanding interactive means of human beings to transmit mental concepts. The analysis this infinite collection of symbols that are manifested in the form of words is one of the concerns in literature and linguistics. Cognitive semantics is one of the approaches dealing with language and can be used to find out a reliable relation between language, outside experiences, thoughts, and social experiences. Comprehending and analyzing the application of pictorial schemes is one of the fundamental issues in cognitive semantics. Through such an approach, we can arrive at a valid interpretation of the abstract concepts of the language of a text and at an understanding of the cognitive structure the writer of that text. This research tries to find out the frequency and application of pictorial schemes in Sohran Sepehri and Khalil Hawi’s poetry. Most of Sepehri’s poetry is a combination of different beliefs in Islamic mysticism and Eastern religions like Buddhism, which are juxtaposed in the most harmonious way. His verses can be considered as mysticism expressed in today’s language. Khalil Hawi’s verses also manifest different beliefs of Western and Eastern philosophy. His poems not only incorporate issues and conflicts of his country, but describe mental concepts which are difficult to comprehend. This research seeks to determine what the role of pictorial schemes in the poems of these poets is, and how their theoretical concepts affect the frequency and application of the pictorial schemes. The findings show that Sepehri’s practice of painting, the mystical concepts of his poems, and his poetical loneliness cause “body schemes” to have the most frequency in his verses. On the other hand, because of the thought disorder and the melancholy governing Khalil Hawi’s verses, “power schemes,” all of which express failure in the social activities, are frequently seen in his poetry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative literature, Cognitive semantics, Pictorial schema, Sohrab Sepehri, Khail Hawi | ||
مراجع | ||
اسوار، موسی (1391)، پیشگامان شعر امروز عرب، تهران: سخن، چاپ 2. باقری خلیلی، علیاکبر، محرابیکالی، منیره (1392)، «طرحوارة چرخشی در غزلیّات سعدی و حافظ شیرازی»، نقد ادبی، ش 23، صص 125-148. بیابانی، احمدرضا، طالبیان، یحیی (1391)، «بررسی استعاره جهتگیرانه و طرحوارههای تصویری در شعر شاملو»، پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، ش 1، صص 99-126. حاوی، خلیل (1993)، دیوان خلیل حاوی، بیروت: دارالعودة. الحرّ، عبدالمجید (1995)، خلیل حاوی شاعر الحداثة و الرّومانسیّة، بیروت: دارالکتب العلمیّة. حسینی، صالح (1371)، نیلوفر خاموش (نظری به شعر سهراب سپهری)، تهران: نیلوفر. خزاعیفر، علی (1385)، «سهراب سپهری و ویلیام وردزورث»، فرهنگستان، ش 2، صص 59-83. راسخمهند، محمد (1393)، درآمدی بر زبانشناسی شناختی، تهران: سمت. ریتا عوض (1974)، اسطورة الموت و الإنبعاث فی الشعر العربی الحدیث، بیروت: جامعة الإمریکیّة. ساورسفلی، سارا (1388)، خانة دوست کجاست (تحلیل اشعار سپهری)، تهران: سخن. سپهری، سهراب (1370)، هشت کتاب، تهران: آرین، چاپ 10. شفیعیکدکنی، محمّدرضا (1393)، شعر معاصر عرب، تهران: سخن، چاپ 3. شمیسا، سیروس (1370)، نگاهیبهسپهری، تهران: مروارید. صفوی، کوروش (1382)، «بحثی دربارة طرحوارههای تصویری از دیدگاه معنیشناسان شناختی»، فصلنامة فرهنگستان، ش 21، 65-85. عابدی، کامیار (1375)، از مصاحبت آفتاب (زندگی و شعر سپهری)، تهران: روایت. عباس، احسان (1384)، اتجاهات الشعر العربی المعاصر،حبیبالله عباسی، تهران: سخن. عبدالکریمی، سپیده (1393)، فرهنگ توصیفی زبانشناسی شناختی، تهران: علمی. گلستان، لیلی (1383)، سهراب سپهری، شاعر - نقّاش، تهران: امیرکبیر. المیر، طلال (2009)، النبوءة فی الشعر العربی الحدیث، بیروت: المؤسسة الجامعیّة للدراسات. نرماشیری، اسماعیل (1390)، «نگاهی تحلیلی - فلسفی به منظومة صدای پای آب سپهری»، ادب پارسی معاصر، ش 2، صص 133-149. ویسی، الخاص، دریس، فاطمه (1394)، «کاربرد طرحوارههای تصویری در رباعیات وحشی بافقی از دیدگاه معناشناسی»، زیباییشناسی ادبی، ش 23، صص 9-26. Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous Things. Chicago University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 802 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 552 |