تعداد نشریات | 155 |
تعداد شمارهها | 5,980 |
تعداد مقالات | 65,478 |
تعداد مشاهده مقاله | 107,987,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,422,180 |
آسیبشناسی سیاستگذاری در آموزش عالی ایران: مطالعه موردی شیوههای سنجش و پذیرش دانشجویان دکتری رشته روابط بینالملل | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 3، آذر 1398، صفحه 209-234 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ppolicy.2019.73713 | ||
نویسنده | ||
حمیرا مشیرزاده* | ||
دانشیار روابط بینالملل دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در چند سال اخیر در سیاست آزمون و پذیرش دانشجویان دکتری در رشته روابط بین الملل تغییراتی صورت گرفته است: امکان پذیرش دانشجو از رشتههای متعدد به جای رشتههای مرتبط، افزایش تعداد پذیرش، تبدیل آزمون از شکلی کاملاً غیرمتمرکز به شکلی کمابیش متمرکز یا نیمه-متمرکز، تبدیل آزمون تشریحی– تحلیلی به آزمونی کاملاً یا عمدتاً تستی چهارجوابی در قالب مجموعه علوم سیاسی واتکا بر رزومه علمی. این عوامل بعضاً در پیوند با یکدیگر بوده و دارای اثر تعاملی نیز هستند. هدف این مقاله آن است که نشان دهد این تغییرات سیاستگذارانه چه نکات مثبت و منفی در خود دارد. استدلال اصلی مقاله این است که این تحولات در ابعادی باعث کاهش سطح کیفیت دانشجویان پذیرفته-شده و به تبع آن فارغالتحصیلان رشته میشود. در بررسی این موضوع از دادههای کمی و کیفی موجود، تحلیل پرسشهای امتحانی، مصاحبه با اساتید و دانشجویان و نیز تجربه شخصی استفاده خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری آموزش عالی؛ روابط بینالملل در ایران؛ آسیبشناسی؛ آزمون ورودی دکتری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Pathological Analysis of Policy-making in Higher Education: The Case of Testing and Admission to IR PhD Program | ||
نویسندگان [English] | ||
Homeira Moshirzadeh | ||
Associate Professor Department of International Relations University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The admission process of students for PhD IR programs in Iran has witnessed significant changes during the last few years due to changes in policies: possibility for applicants from different/non-relevant academic backgrounds to participate in the entrance exam, increase in the number of students to be admitted, centralized exams based on multiple choice questions for all majors in Political Science instead of specialized analytical tests provided by relevant departments at each university, and an emphasis on previous publications of the applicants. These are more or less interconnected and have interactive effects. This article seeks to evaluate these recent changes in policy. The main argument is that they have led to a decrease in the number of qualified PhD students and graduates. The analysis is based on quantitative and qualitative data, an analysis of questions of the centralized entrance exam, interviews with professors and students, and personal experience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Policy-making in higher education, International Relations in Iran, Pathology, PhD entrance exam | ||
مراجع | ||
1- افتخاری، قاسم (1387) «بررسی روششناختی پایاننامههای دکترای علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه تهران،» در حسین سلیمی، بررسی وضعیت آموزش و پژوهش علوم سیاسی و روابط بینالملل در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. 2- پرداختچی، محمد حسن، عباس بازرگان، حمید رضا آراسته و گشتاسب مظفری (1391) «شکاف پاسخگویی بیرونی دانشگاهها از دیدگاه جامعه علمی،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال ۱۸، شماره ۱. 3- جعفری، پریوش، نادرقلی قورچیان، جواد بهبودیان و نیما شهیدی (1391) "ارائه الگویی ساختاری برای رابطه خودکارآمدی، شایستگیها و تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی با کیفیت تدریس آنان،" فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی،۱۸، ۲. 4- جمالی، احسان (1391) « روند تاثیر موقعیت اجتماعی و اقتصادی بر عملکرد تحصیلی داوطلبان آزمون سراسری طی سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۸» مجله آموزش عالی در ایران 4، 4. 5- حاجی حیدری، (1394) «مقایسه رسالتها و اهداف دورههای دکتری تخصصی در ایران و برخی از کشورهای جهان» » مجله آموزش عالی در ایران 7، 4: 105-141. 6- حسرتی، مصطفی (1384) «نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه گمشده آموزش عالی،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی ۱۱، ۱. 7- دربان آستانه، علیرضا، هوشنگ ایروانی، محمدمهدی فائزیپور و ابوالقاسم شریفزاده (1385) « تحلیل عوامل تأثیرگذار بر بهبود فرصتهای مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی 12، 3: . 8- ذولفقارنسب، سلیمان (1391) « طراحی و پیادهسازی بانک سؤال مدرج شده در آزمونهای سراسری» مجله آموزش عالی در ایران 4، 4. 9- ربانی، رسول و کامران ربیعی (1390) «ارزیابی انتخاب رشته و تأثیر آن بر رضایت تحصیلی دانشجویان» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱7، 2. 10- زارعی، لیلا و مهدیه سادات خشوعی (1395) «رابطه اهمالکاری تحصیلی با باورهای فراشناختی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشجویان،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۳: ۱۱۳-۱۳۰. 11- زمانی، بی بی عشرت، سید امین عظیمی و نسیم سلیمانی (1392) «شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر سرقت علمی دانشجویان دانشگاه اصفهان،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی ، ۱۹، ۱. 12- سعید، نسیم، حسین زارع، نعمت اله موسی پور، محمد رضا سرمدی و محمود هرمزی (1389) "ارتباط راهبردهای شناختی، فراشناختی و تعاملات دانشجویان در آموزش مجازی با پیشرفت تحصیلی،" فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۶، 4. 13- صحبتیها ، فریبا، عارف ریاحی و افشین موسوی چلک (1394) «نگاهی به تولیدات علمی نویسندگان ایرانی با وابستگیهای سازمانی غیر ایرانی» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی ۲۱، ۲. 14- عبدالوهابی، مرضیه، یونس رومیانی و سکینه ظریف (1392) بررسی مهارتهای اساسی دانشجویان در عصر جهانی شدن،" فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۹، ۴. 15- عزیزی، نعمتالله و محمدفائق محمدی (1394) «بررسی مصاحبههای آزمون دکتری از منظر داوطلبان،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 21، 4. 16- فتحی واجارگاه، کورش و حسین مؤمنی مهمویی (1388) « بررسی نقش عوامل مؤثر بر مشارکت اعضای هیأت علمیدر برنامهریزی درسی دانشگاهی » مجله آموزش عالی در ایران، 1، 1. 17- فرجاللّهی، مهران و ایرج فیروزفر (1385) « مقایسه پیشرفت تحصیلی پذیرفتهشدگان دورههای کارشناسی ارشد فراگیر با پذیرفته شدگان همان مقطع از طریق آزمون سراسری در دانشگاه پیام نور،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی 12، 3. 18- فرجی دهسرخی، حاتم، حمیدرضا آراسته، عبدالرحیم نوهابراهیم و بیژن عبدالهی (1394) « شناسایی ملاکهای پذیرش دانشجویان دوره دکتری: مطالعهای کیفی» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی 21، 4. 19- فعلی، سعید، نگین بیگلری و غلامرضا پزشکی راد (1391) "نگرش و رفتار دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه سرقت علمی،" فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱۸، ۳. 20- کیانوش محمدی روزبهانی (1385) «مقدمه ای بر استانداردسازی اجرای آزمونها : بررسی شرایط برگزاری آزمونهای سراسری ورود به دانشگاهها از راه سنجش رضایتمندی شرکت کنندگان،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی 12، 3. 21- مردیها، مرتضی (1383) «آسیب شناسی آزمون ورودی دانشگاه،» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی 10، 1. 22- مشهدی، مهدی، احمد رضوانفر و جعفر یعقوبی (1386) « عوامل مؤثر بر کاربرد فناوری اطلاعات توسط اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران» فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی 13، 3: . 23- میرکمالی، سیدمحمد، جواد پورکریمی، محمدرضا کرمی (1396) "نقش میانجی عدالت سازمانی در تبیین ارتباط بین سبک رهبری اخلاقی مدیران دانشگاهی و سکوت سازمانی کارکنان،" فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ۱-۲۵. 24- یمنیدوزی سرخابی، محمد، منیره سهرابی، اکبر گلدسته و عیسی ثمری (1395) "تحلیلی بر وضعیت عوامل مؤثر بر تجارب پژوهشی (فرآیند پایاننامه نویسی) دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تغییرات آن در دانشگاه شهید بهشتی،" مجله آموزش عالی ایران 8، 1: ۱8-۱.
25- Bitusikova, A. (2010) ‘Master and doctoral education in Europe: Key challenges for quality assurance,’ Quality assurance in higher education. Retrieved from www. Enqa.eu/pubs. lasso.
26- Byrne, Joanne, Thomas Jørgensen and Tia Loukkola (2013) Quality Assurance in Doctoral Education –Results of the ARDE Project. Brussels: European University Association asbl.
27- Cassuto, Leonard (2013) “Ph.D. Attrition: How Much Is Too Much?” Available at:
28- Council of Graduate Schools (ND) “The Crucial Issue of Doctoral Non-Completion,” Capter 2. Available at: http://cgsnet.org/cgs-occasional-paper-series/university-georgia/chapter-2.
29- Farkas, Dora (2018) “7 Reasons Why Bright Students Drop Out of Grad School.” Available at: https://finishyourthesis.com/drop-out/.
30- Friend-Preira, John, Kristina Lutz and Nikkie Hirrens (2002) European Student Handbook on Quality Assurance in Higher Education. ESIB. Available at:
31- Fu, Y. (2012). The effectiveness of traditional admissions criteria in predicting college and graduate success for American and international students. (Doctoral dissertation). University of Arizona.
32- Hagedorn, L.S., & Nora, A. (1996) Rethinking admissions criteria in graduate and professional programs. New Directions for Institutional Research, 92: 31-44.
33- Hollander, K. (2010) ‘Quality assurance from the doctoral candidates’ and junior researchers’ perspective. In: Bitusikova, A. et al., Quality assurance in higher education. Retrieved from www.Enqa.eu/pubs.lasso.
34- Kehm, B.M. (2010) ‘Quality in European higher education: The influence of the Bologna process,’ Change: The Magazine of Higher Learning 42, 3: 40-46.
35- Lipschutz, S.S. (1993) ‘Enhancing success in doctoral education, from policy to practice,’ New Directories for Institutional Research, 80: 69-80.
36- Markov, Igor (2013) “What Percent of PhD Students Drop Out before Finishing?” Available at: https://www.quora.com/What-percent-of-PhD-students-drop-out-before-finishing.
37- Sowell, Robert (2008) “Ph. D. Completion and Attrition: Analysis of Baseline Data,” Council of Graduate School. Available at: http://www.phdcompletion.org/resources/cgsnsf2008_sowell.pdf.
38- Wright, Robert J. (2008) Educational Assessment: Tests and Measurements in the Age of Accountability. Thousand Oaks, CA: Sage. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |