تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,111,954 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,215,623 |
تحویلگراییِ اخلاق نسبت به دین در فلسفۀ دیوید هیوم: کوششی برای شفافسازی نسبتِ دین و اخلاق در فلسفۀ دیوید هیوم | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 73-93 اصل مقاله (959.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.280622.1005663 | ||
نویسندگان | ||
فریده لازمی* 1؛ سید مصطفی شهرآیینی2 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، پژوهشکدۀ فلسفۀ حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با نگاهی به اخلاقشناسی در فلسفۀ جدید، شاهد دو دیدگاهِ استقلالگراییِ اخلاق نسبت به دین و تحویلگراییِ اخلاق نسبت به دین در طیفهای مختلف آن هستیم. بلندپروازی هیوم برای تثبیت علم اخلاق، در جدال بین جاهطلبیهای طبیعتگرایانه و داوریهای شکاکانۀ وی، اخلاق را نهتنها مستقل از دین نشان میدهد، بلکه دین را مخرب اخلاق نیز معرفی میکند. در این مقاله، با توجه به دیدگاههای متعدد موجود در باب نسبت دین و اخلاق در فلسفۀ هیوم، در پی یافتن موضع شفاف و منسجمی بر اساس آثار اصلی خود هیوم، مدافعان و منتقدان او خواهیم بود. یافتههای ما، با تکیه بر دیدگاه معتدلِ هیوم درباب اخلاقِ عقلگرایانه و خداباوری نهان وی، حاکی از آن است که اخلاق در نظام فکری و فلسفی هیوم، در نهایت چیزی مستقل از دین و خدا نیست. بهعبارت بهتر، هیوم کلِ دین را به ترکیب اخلاق و فلسفه فرومیکاهد و از جنبههای اخلاقی و عقلانی دین دفاع میکند و وجود سایر جنبهها و ابعاد را زائد میداند. براساس شواهد نشان دادهشده در این مقاله، بهتر آن است که هیوم را در ردیف قائلان به دیدگاهِ تحویلگراییِ اخلاق به دین، آن هم در مرتبه و طیف خاصی از آن قرار دهیم. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ اخلاقِ عقلگرایانه؛ خداباوری ظریف نهان؛ دین؛ هیوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Religion-Sensitive Morality in the Philosophy of David Hume: An Attempt to Unmask the Relationship between Religion and Morality in the Philosophy of David Hume | ||
نویسندگان [English] | ||
Farideh Lazemi1؛ Seyyed Mostafa Shahraeini2 | ||
1PhD Student, Faculty of Persian & Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Contemporary Hikamh (Wisdom), Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the ethical view of modern philosophy, there can be seen two aspects of morality; religion-free morality and religion-sensitive morality. Despite the disagreement between his naturalist ambitions and his extreme skeptical principles, Hume’s aspiration to stabilize moral science tends to show that morality is not only independent of religion, but also is destructed by it. The main objective of this paper is to unmask the relationship between religion and morality based on the works of Hume, his critics, and his supporters. The findings of this paper, based on Hume's moderate view of commonsense morality and his undercover belief in God, indicate that morality for Hume is not ultimately independent of religion and God. In other words, Hume reduces the whole religion to a combination of morality and philosophy, defends the morality and rational aspects of religion, and deems other aspects and dimensions as unnecessary. Finally, according to the evidences used in this article, it is better to put Hume in a specific rank of the religion-sensitive moral philosophers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Common-sense morality, Delicate undercover belief in God, Morality, Religion, David Hume | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |