تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,496 |
بررسی نظر نصر حامد ابوزید در تأویل و نقد آن بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی (ره) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 1-22 اصل مقاله (896.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2019.261476.1005577 | ||
نویسندگان | ||
حسنعلی مطیعی* 1؛ محمد محمد رضایی2؛ علی الهبداشتی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2استاد گروه فلسفۀ دین، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استاد گروه فلسفه و کلام، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
تأویل از جملۀ مهمترین واژههایی است که شیعه و معتزله از ابتدا تاکنون، برای فهم آیات الهی به آن توجه کردهاند. اهل حدیث، همواره به تأویل نگاهی منفی داشتهاند و گاهی آن را بدعت پنداشتهاند و مفسران آنها از تأویل اجتناب کردهاند و دور بودن از آن را درست دانستهاند. در عصر کنونی ابوزید از متفکران معتزلی، راهکار فهم درست قرآن را تأویل میداند؛ وی بر این اعتقاد است که با تأویل میتوان امروز با قرآن ارتباط برقرار کرد و زندگی قرآنی داشت و در جهان امروز به قرآن حیات مجددی داد. در این نوشته با روش توصیفی – تطبیقی دیدگاه ابوزید دربارۀ تأویل را بر اساس نظر علامه گزارش و نقد میکنیم. نتایج نشان داد آنچه او تأویل میخواند، با آنچه طباطبایی تأویل میداند به لحاظ معنا و مفهوم اختلاف شگرفی دارد. طباطبایی «تأویل» را تلاشی برای دستیابی به معارف عمیق قرآن میداند که الفاظ را یارای بیان آن نیست؛ ولی ابوزید تأویل را عصری کردن فهم قرآن میداند. البته شاید بتوان وجه جمعی برای آن دو پیدا کرد و آن اینکه با فهم عمیق قرآن، میتوان مسائل امروز و فردای بشر را حل کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ علامه طباطبایی؛ محکم؛ متشابه؛ نصر حامد ابوزید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Examination of the Nasr Hamid Abu Zayd’s Stance toward the Esoteric Interpretation and Its Criticism based on the Viewpoint of Allama Tabataba’i | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Ali Motiee1؛ Mohammad Mohammad Rezaei2؛ Ali Allahbedashti3 | ||
1Ph.D. Student, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran | ||
2Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Professor, Faculty of Theology, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Ta’wil (esoteric interpretation) is one of the main concepts taken into consideration for long by the Shī‘a and Mu‘tazila for the understanding of the divine verses. The Traditionists have always had a negative view to esoteric interpretation and their exegetes have avoided this concept and have taken this avoidance to be the correct practice. In the modern times, Abu Zayd – a Mu‘tazila thinker – deems esoteric interpretation as the true understanding of the Qur’ān. He believes that today we can connect with the Qur’ān and have a qur’ānic life through esoteric interpretation. He also believes that this type of interpretation revives the Qur’ān in the modern time. The article at hand uses a descriptive-comparative method to report and criticize the viewpoint of Abu Zayd toward esoteric interpretation based on the viewpoints of Allama Tabataba’i. The findings reveal that what he labels as esoteric interpretation is semantically and conceptually different from what Allama Tabataba’i calls esoteric interpretation. Allama Tabataba’i takes esoteric interpretation an effort to attain the profound knowledge of the Qur’ān which cannot be expressed merely by the words, while Abu Zayd considers esoteric interpretation as era-bound understanding of the Qur’ān. Of course, there might be a common point between the two stances: the deep understanding of the Qur’ān can help solve the present-day and future problems of the human. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ta’wil, Allama Tabataba’i, Nasr Hamid Abu Zayd, Muhkam, Mutashabih | ||
مراجع | ||
https://tavaana.org/sites/default/files/Innovation%252C%2520Interdiction%252C%2520and%2520Hermeneutics.pdf
http://mohammadmojtahedshabestari.com/.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 484 |