تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,150 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,592 |
افزایش یادگیری حسابداری بهوسیله نقشه مفهومی | ||
بررسیهای حسابداری و حسابرسی | ||
مقاله 4، دوره 26، شماره 3، 1398، صفحه 394-412 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/acctgrev.2019.280046.1008166 | ||
نویسندگان | ||
شکراله خواجوی* 1؛ کاظم نحاس2 | ||
1استاد، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2مربی، گروه حسابداری، مؤسسه آموزش عالی زند، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش بین رشتهای (حسابداری و روانشناسی) حاضر با هدف بررسی تأثیر نقشه مفهومی بهعنوان یک ابزار روانشناسی که با شاخصهای استانداردهای بینالمللی آموزش حسابداری همخوانی دارد، بر یادگیری دانشجویان حسابداری میانه 1 انجام شده است. روش: در این پژوهش از فن پیشآزمون و پسآزمون برای جمعآوری دادهها و از تجزیه و تحلیل کوواریانس (آنکوا) برای آزمون دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشجویان حسابداری میانه 1 مؤسسه آموزش عالی زند شیراز در نیم سال تحصیلی اول و دوم سالهای 1396 و 1397 است. انتخاب نمونه آماری بر اساس جامعه در دسترس بود و در مجموع 70 نفر (35 نفر گروه آزمون و 35 نفر گروه کنترل) از دو گروه حسابداری میانه1 انتخاب شدند و نمره پایان ترم دانشجویان بهعنوان شاخص یادگیری مد نظر قرار گرفت. شایان ذکر است که مدرس هر دو گروه یکی از پژوهشگران بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که نمرههای پیشآزمون تأثیر معناداری بر نمرههای پسآزمون ندارند. از طرف دیگر، مقدار سطح معناداری آزمون آنکوای گروهها برابر با صفر شد، بنابراین مشخص میشود که بین نمرههای پسآزمون (نمرههای یادگیری) گروهها تفاوت معناداری وجود دارد. به بیان دیگر، تفاوت یادگیری در نمرههای پسآزمونِ گروه آزمون (نقشه مفهومی) نشئت گرفته از نمرههای پیشآزمون (دانش اولیه دانشجویان) نیست، بلکه از نقشه مفهومی نشئت گرفته است. نتیجهگیری: نقشه مفهومی با شاخص مهارتهای ذهنی مطابقت دارد و ابزار مناسبی برای ارتقای یادگیری معنادار مفاهیم حسابداری است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقشه مفهومی؛ یادگیری معنادار؛ حسابداری میانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Increasing Accounting Learning Through Concept Map | ||
نویسندگان [English] | ||
shokr allah khajavi1؛ Kazem Nahas2 | ||
1Prof. in Accounting, Faculty of Management, Economic and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
2Instructor, Department of Accounting, Zand Institute of Higher Education, Shiraz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: This paper is an interdisciplinary study (accounting and psychology) aimed at examining the impact of concept map as a psychological tool that is consistent with the skill index in accordance with International Accounting Education Standards, on the learning of intermediate accounting students. Methods: This study is a semi-experimental research which has been conducted by pre-test, post-test, and analysis of Covariance (ANCOVA). The statistical population of this study includes all the students of Zand Institute of Higher Education in Shiraz in the educational year 2017-2018. The samples were selected according to the available population. In this study, students were divided into one experimental and one control group (35students in the experimental group and 35 students in the control group). The final exam score of students is considered as their learning score. Results: The results show that pre-test scores have no influence on post-test scores.On the other hand, the significant level of ANCOVA test of the groups equales to zero. Therefore, there is a significant difference between post-test (learning) scores. In other words, the learning difference in the post-test scores of the test group (concept map) are not due to the pre-test scores (basic knowledge of the students), but are the result of a concept map. Conclusion: Concept map corresponds to the intellectual skills index and is an appropriate tool to improve the meaningful learning of accounting concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concept map, Meaningful learning, Intermediate accounting | ||
مراجع | ||
اسماعیلی کیا، غریبه؛ نجف نیا، سمیه؛ اوشنی، محمد (1398). بررسی رابطه بین سازوکارهای راهبری شرکتی برونسازمانی و تقلب مالی با تمرکز بر ارزیابی شناختی از تجویزهای تئوری نمایندگی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 26(2)، 169-192. بدری، احمد (1372). رویکرد فلسفی در آموزش حسابداری. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 2(3)، 5-23. بذرافشان، وجیهه؛ بذرافشان، آمنه؛ صالحی، مهدی (1397). بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر کیفیت گزارشگری مالی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 25(4)، 457-478. پیری، موسی؛ مصرآبادی، جواد؛ عزیزی، حمزه (1396). اثربخشی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر یادداری و درک مفاهیم برنامه درسی علوم تجربی و مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی. نشریه پژوهش در برنامهریزی درسی، 14(28)، 91-99. تقیزاده، محسن؛ فتحیآذر، اسکندر؛ آذربخش، مسلم (1397). تأثیر آموزش به کمک نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی درس زیستشناسی دانشآموزان سال سوم متوسطه استان کهگیلویه و بویر احمد. نشریه پژوهش در برنامهریزی درسی، 15(32)، 182-190. ثقفی، علی؛ محمدزاده نوین، عادل؛ رویایی، رمضانعلی (1371). اعتلای آموزش حسابداری در کشورهای در حال رشد: بررسی مورد ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 1(1)، 80-90. ریحانی، ابراهیم؛ بخشعلیزاده، شهرناز؛ استادی، مریم (1391). تأثیر کاربرد نقشههای مفهومی بر درک دانشآموزان رشته ریاضی از توابع مثلثاتی، نشریه رویکردهای نوین آموزشی، 7(2)، 23-52. سعیدی، علی؛ سیف، علیاکبر؛ اسدزاده، حسن؛ ابراهیم قوام، صغری (1392). مقایسه اثربخشی شیوههای ارائه و تهیه نقشههای مفهومی بر درک مطالب، مجله روانشناسی مدرسه، 2(3)، 125-143. سیف، علی اکبر (1396). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. (چاپ هفتم). تهران: انتشارات دوران. صیادی، صادق؛ مصرآبادی، جواد (1397). فراتحلیل اثربخشی آموزش نقشه مفهومی بر شاخصهای شناختی، فراشناختی و عاطفی پیشرفت تحصیلی. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(11)، 67-94. عمرانی ساروی، صغری (1391). مقایسه یادگیری و انگیزش آموزش مداوم جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با استفاده از سه روش آموزش متداوم دانشگاه، طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و طراحی شده با الگوی مریل، رایگلوث و کلر. رساله دکتری رشته برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور تهران. مشایخی، بیتا؛ شفیعپور، سید مجتبی (1391). بررسی کارایی نظام آموزشی رشته حسابداری در سطح دانشگاههای ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 19(67)، 119-142. مشعشعی، سید محمد؛ هاشمی، سید عباس؛ فروغی، داریوش (1397). تأثیر تفاوتهای فردی حسابرسان بر تعهد حرفهای آنها: بررسی نقش میانجی سازگاری جو اخلاقی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 25(3)، 415-432. معراجی، مرضیه؛ سادات محمودیان، ساناز؛ هوشمند، الهه (1395). تأثیر نقشه مفهومی در آموزش: مروری نظاممند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16(35)، 283-297. مهدوی، غلامحسین؛ زمانی, رضا (1397). تأثیر ویژگیهای فردی و سازمانی بر پذیرش کمتر از واقع گزارش کردن زمان از جانب حسابرس. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 25(4)، 555-570. میرزایی، محمد سعید؛ کریمی، محمود (1397). بررسی تأثیر آموزش هموویژولانس به روش نقشه مفهومی بر سطح آگاهی دانشجویان پرستاری. مجله علمی پژوهان، 17(1)، 51-56. نوروش، ایرج (1378). به سوی آیندهای برای زیرساخت حسابداری کشورهای در حال توسعه. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 8(2)، 50-84. References | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,433 |