تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,432 |
تحلیل تطبیقی دو نگاره از بارگاه سلیمان نبی بر اساس الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 26، شماره 3، آذر 1400، صفحه 39-50 اصل مقاله (694.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.267538.666057 | ||
نویسندگان | ||
ندا شفیقی1؛ ابوالقاسم دادور* 2 | ||
1دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا | ||
2استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
گرایش به موضوعات مذهبی، آموزههای دینی و زندگی پیامبران همواره در هنر تصویرگری ایران حضوری چشمگیر داشته است. نقل این مضامین در حیطه ی تصویر، علاوه بر گسترش مبانی و تفکر دینی، اهداف دیگری را نیز در خود مستتر داشت که متناسب با ساختار اجتماعی و شرایط محیطی تولید هر یک از این آثار قابل تفسیر است. هدف از پژوهش حاضر خوانش یکی از این مضامین؛ بارگاه سلیمان، در دو نگاره متعلق به اعصار تیموری و صفوی است تا علاوه بر واکاوی دلالت های ضمنی، فرآیند فرهنگی و اجتماعی موثر در ساختار نگاره ها را بررسی کند. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بر اساس الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر است؛ مبحثی که دو نشانه شناس مطرح به نام های ون لوون و کرس با توجه به نظریات هالیدی زبان شناس، الگوهایی درباره تصویر مطرح کرده و فرانقش هایی را برای آن پیشنهاد داده اند. نتایج حاصله غلبه گفتمان سیاسی در تصاویر را نشان داد که با توجه به بافت تاریخی تولید هر یک، عناصر و اجزا در جهت مقاصد تبلیغی نهاد قدرت، برای نمایش شکوه و ثبات نسبی حکومت در عصر تیموری و ابزاری در خدمت مشروعیت بخشی به ساختار عقیدتی، سیاسی در دوره ی صفوی به کار رفته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
نگاره بارگاه سلیمان؛ نشانه شناسی اجتماعی تصویر؛ گونترکرس؛ تئودور ون لوون؛ عصر تیموری؛ عصر صفوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparative analysis of two miniatures from Solomon's court based on the social semiotic model of image | ||
نویسندگان [English] | ||
neda shafighi1؛ abolghasem dadvar2 | ||
1phd in art, artPhD candidate of art research, art faculty, Al-Zahra University, Tehran, Iran. faculty, al-zahra university | ||
2Professor of art, art faculty, Al-Zahra University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The tendency toward religious matters including Qurans verses, narrations, religious teachings and the story lives of prophets has always been impressive in Iranian miniatures. Transcribing these themes in the field of the image, in addition to expanding the foundations and religious thought, also had other goals. Which is compatible with the social structure and environmental conditions of the production of each of these works can be interpreted and identified. The purpose of this study is to read one of these themes - "Solomon's court" -in two different historical periods by discovering the mechanism of producing meaning in two images belonging to the Timurid and Safavid ages, In addition to examining connotation, answers this question: What has been the cultural and social process in creating miniatures structures? The research method is descriptive-analytical and based on the sociological semiotic model of the image and data collection is done through documentary sources and direct observation. Social semiotics is a topic in which two prominent semiotics such as Teo Van Leeuwen and Gunther Kress have drawn semiotic model about the image according to Halliday's linguist ideas and they offer three; ideational, interpersonal and textual Meta function for the image.The results of the adaptation of these images with this model showed: Both of these images are similar to each other in selecting the main characters, because when the theme is common, the same structure dominates the images especially with religious content that generally do not contain the unfeigned of the illustrator and his imagination, even in some cases they are copied from another hyper textuality. Despite the continued presence of common signs in pictures, it is impossible to ignore the differences arising from the cultural and social context of production, which have appearance in details and subtleties. Also temporal affinity of images production, justified their style effects again. Matching Meta function representation of the images with meaning indicates; separating the material and spiritual realms also a contrast between superiority and subtlety and the symbolic use of colors explains the rule of the conceptual model. In the interactive Meta function analysis of miniatures participants represents the special position of the main character. In the miniatures composition (combined Meta function)- According to what is perceived in the narrative- prophet Solmon has the central role due to the allocation of areas of informational value to him and his unique highlighting and framing, which represents the hierarchy of power, his ideal identity and belongs to the incorporeal world. An overall summary demonstrate the dominance of political discourse in the images that based on the historical context of the production of each of them. An invaluable point in discovering the hidden social implications meaning of images is to legitimize the government through illustration of a Qur'anic theme. The elements and components for the propaganda purposes of the power institution have been used to represent the glory of the rule of the Timurid age and instrumental in serving the legitimacy of the ideological and political structure of the Safavid period. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Solomon's court miniature, social semiotic of image, Gunther Kress, Teo Van Leeuwen, Teimori era, Safavi era | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آژند، یعقوب (1381)، سیاست هنری تیمور، شناخت، سال دوازدهم (34) ،صص 56-39.
ایتن، یوهانس (1384)، هنر رنگ، ترجمه عربعلی شروه، یساولی، تهران.
ایگلتون، تری (1395)، پیش درآمدی بر نظریه ادبی، مترجم عباس مخبر، چاپ نهم، نشر مرکز، تهران. بهنام، عیسی (1348)، مکتب دوم هنر نقاشی ایران در تبریز، هنر و مردم، دوره8 (88)، صص13-10.
جزایری، سید نعمت ا... (1404ق)، القصص الانبیا، مکتبه آیت ا... المرعشی النجفی، قم. چندلر، دانیل (1386)، مبانی نشانهشناسی، مترجم مهدی پارسا، انتشارات سوره مهر، تهران.
حقایق، آذین؛ سجودی، فرزان (1394)، تحلیل معناشناختی دو نگاره از شاهنامه فردوسی بر اساس الگوی نشانه شناسی اجتماعی تصویر، هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره20(2)،صص 12-5.
خاتمی، محمود (1390)، پیشدرآمد فلسفهای برای هنر ایرانی، متین، تهران.
خیری، مریم (1395)، خوانش نشانه شناختی نگاه در هنر نقاشی با تأکید بر نقاشی اواسط دوران صفوی و قاجار، رساله دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا، تهران.
ستاری، محمد(1372)، مدخلی بر رمزشناسی عرفانی، چ دوم، مرکز، تهران سجودی، فرزان (1393)، نشانهشناسی گفتمانی، سخنرانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران.
سیوری، راجر (1378)، ایران عصر صفوی، مترجم کامبیز عزیزی، چاپ هفتم، مرکز، تهران.
شوالیه، ژان؛ گریران، آلن (1385)، فرهنگ نمادها، اساطیر، رویاها و...، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، جیحون، تهران.
صرفی، محمدرضا (1386)، نماد پرندگان در مثنوی، پژوهشهای ادبی، دوره پنجم(18)، صص 76-53.
عفیفی، رحیم (1374)، اساطیر و فرهنگ ایران در نوشتهها پهلوی، طوس، تهران.
کاووسی، ولی ا... (1389)،تیغ و تنبور، متن، تهران.
کرس، گونتر (1392)، نشانهشناسی اجتماعی از نظریه تا کاربرد،بازنمود چندوجهی رویکرد نشانه شناسی اجتماعی به موضوع ارتباط در عصر حاضر، مترجم سجاد کبگانی و رحمان صحراگرد، مارلیک، تهران.
کویاجی، ج ک (1353)، آیینها و افسانههای چین باستان، مترجم جلیل دوستخواه، فرانکلین، تهران.
محمدباقر، مجلسی (بیتا)، بحارالانوار، ج11، اسلامیه، تهران.
منتظرالقائم، اصغر؛ جعفری، علی اکبر (1390)، تاریخ؛تامل: دولتی به کام رندان؛ مروری بر اهمیت و نقش دولت صفویه در تاریخ تشیع، ماهنامه سوره، ش52و53، صص 237-229.
میرجعفری، حسین (1380)، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوره تیموریان و ترکمانان، دانشگاه اصفهان (سمت)، اصفهان.
نوایی، عبدالحسین؛ غفاری فرد، عباسقلی (1381)، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران صفویه، سمت، تهران.
واعظ کاشفی سبزواری، ملا حسین (1350)، فتوت نامه سلطانی، به اهتمام محمدجعفر محجوب، بنیاد فرهنگ ایران، تهران.
Carey, Jewitt; Oyama, Rumiko (2001) Handbook of visual analysis; Visual meaning: a social semiotic approach, edited by Teo Van leeuwen & Carey Jewitt, British library, London. Hall,E (1964),silent assumptions in social communication, disorders of communication, 42: 41-55. Kress, G; Van Leeuwen, T (1996), Reading images: the Grammar of Visual Design, Routledge, London. Van leeuwen, Teo (2005), introducing social semiotic, Routledge London. www.sothebys.com (access date: 2017/09/24). www.harvardartmuseums.org (access date: 2017/09/24). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 867 |