
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,137 |
سرآغاز تاریخنگاری هنر اسلامی در بوتۀ استشراق، استعمار، مجموعه داری | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 24، شماره 4، دی 1398، صفحه 15-24 اصل مقاله (6.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.274307.666134 | ||
نویسنده | ||
ولی الله کاووسی* | ||
دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی از دانشگاه تهران/ دانشنامه جهان اسلام | ||
چکیده | ||
عرصۀ تاریخنگاری و مطالعۀ هنر اسلامی حدود دو سدۀ پیش در مغربزمین نمایان شد. رویکردهای جدید تاریخنگاری و آشنایی با متون اسلامی، درک دستاوردهای تمدن اسلامی، از جمله هنر را سادهتر کرد. اندکی بعد، گروهی از معماران به شوق دیدار بناهای کهن اسلامی راهی اسپانیا شدند. دستاندازی استعماری یا روابط سیاسی قدرتهای غرب در سرزمینهای اسلامی، پای جهانگردان طراح و معمار را به این مناطق باز کرد. حاصل این سفرها انبوهی طرح و تصویر از بناهای کهن بود که مردم غرب را با معماری اسلامی آشنا میکرد. در مرتبهای دیگر، خرید و فروش اشیا با حضور مشتریان اروپایی و وساطت دلالان بومی، سیل آثار هنرها و صنایع کهن اسلامی را به مجموعههای غرب سرازیر کرد. در این بین، نقش نمایندگان موزۀ کنزینگتون جنوبی در لندن پررنگتر بود. در این نوشتار مراتب نخستین برخوردهای غربیان با میراث هنر اسلامی در سه مرحلۀ شرقشناسی، سفرهای هنرشناسان غرب به سرزمینهای اسلامی در دورۀ استعمار، و گردآوری آثار هنر اسلامی در مجموعههای غربی بررسی شده است. روش کار مطالعه و تحلیل اسناد، گزارشها، و مقالاتی است که خودِ غربیان دربارۀ پیشینۀ مطالعات هنر اسلامی نوشتهاند. در انتها روشن خواهد شد عرصهای که امروز با نام هنر اسلامی برای همۀ هنرپژوهان جهان دانشی شناخته و مدوّن است، محصول همین برخوردهای خام اولیه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تاریخنگاری؛ هنر اسلامی؛ شرقشناسی؛ استعمار؛ مجموعهداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Beginning of Islamic Art Historiography in the Crucible of Orientalism, Colonialism, and Collecting | ||
چکیده [English] | ||
The field of historiography and study of Islamic art appeared about two centuries ago on the fringes of oriental studies of Western linguists, litterateurs, and historians. The New approaches to historiography and passion for getting acquainted with Islamic texts through translation and correction, facilitated understanding of the various aspects of Islamic civilization, including art. The setting up of Arabic language courses at European universities was another way of Westerners acquaintance with Islamic culture. Following these trends, the interest in Islamic art and architecture began to develop from the late eighteenth century onwards, receiving a great impetus from the first wave of European expansion. A little later, some groups of architects and draftsmen, enthusiast for visiting Islamic monuments, went to Spain, which had great monuments of Islamic architecture. The colonial occupation and political relations of Western authorities, specially Germany, France, and United Kingdom, in Islamic lands, from Morocco and North Africa to Anatoly, India, and Iran, brought travelers with architectural and designing skills to these area. Drawing and registering survived and destroyed buildings, collecting objects and items, as well as designing and categorizing them, were among common practices. The results of such efforts were a copious of designs and pictures from Islamic monuments, which introduced Islamic architecture to the Western people. Thus, until about the middle of the nineteenth century, travelling to Islamic lands and drawing monuments were the most important attempts of those who interested in the arena in the West, most of them either were architects or had interested in architecture. In another phase, trading of Islamic items between European clients and local brokers, led to be acquired a plenty of works of Islamic art and crafts by Western museums and collections. Meanwhile, the role of the agents of South Kensington Museum in London was more prominent. The buyers and collectors of Islamic items in this period considered the main source of artistic creativity in the Islamic world not Anatolia, Syria and Egypt, but Iran. The esteem for Persian Art that was developing among European collectors and art institutions resulted in a period of intensive acquisition in Iran. Several years of drought and famine in Iran exacerbated the situation. The first European collector to be active in Iran was the Frenchman Jules Richard, also known as Mirza Riza. Among the latter, the most prominent was Robert Murdoch Smith, who in 1873 offered his services to the South Kensington Museum. These, and other, activities enabled new area of Persian art to become known in Europe. As we have seen, the study of Islamic art as it emerged in the early twentieth century has clear political and cultural reasons. In this article, we read the story of the Westerners encounters with the legacy of Islamic art by revising the narratives of European scholars themselves. In the end, we will see that the arena today known by the name of Islamic art for all the art scholars in the world, product of these initial encounters. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Historiography, Islamic Art, Orientalism, Colonialism, Collecting | ||
مراجع | ||
براون، ادوارد (1371)، یک سال در میان ایرانیان، ترجمۀ ذبیحالله منصوری، صفّار، تهران. بلر، شیلا (1396)، خوشنویسی اسلامی، ترجمۀ ولیالله کاووسی، فرهنگستان هنر، تهران. بلر، شیلا و جاناتان بلوم (1387)، سراب هنر اسلامی، ترجمۀ فرزانه طاهری، مجلۀ باستانشناسی و تاریخ، شمارۀ 45، ص48-92. سعید، ادوارد (1394)، شرقشناسی، ترجمۀ لطفعلی خنجی، امیرکبیر، تهران. کاووسی، ولیالله (1397)، آثار هنر اسلامی در نگارخانه و موزۀ سکلر، فصلنامۀ آفاق شیعه، شمارۀ 2، ص7-11. کاووسی، ولیالله (1392)، دمشق: هنرها، دانشنامۀ جهان اسلام، زیر نظر غلامعلی حداد عادل، جلد 18، ص135-140. کاووسی، ولیالله (1389)، تیغ و تنبور: هنر دورۀ تیموریان به روایت متون، فرهنگستان هنر، تهران. لویس، برنارد (1393)، نخستین مسلمانان در اروپا، ترجمۀ محمد قائد، کارنامه، تهران. مجد موسی و محمد الاسد (1385)، الگ گرابار و نیمقرن تحقیق در هنر اسلامی، گلستان هنر، شمارۀ 4، ص24-34. همتی گلیان، عبدالله (1386)، تاریخچۀ شرقشناسی: کاوشی در سیر مطالعات اسلامی در غرب، جهاد دانشگاهی، مشهد. Carey, Moya (2017), Persian Art: Collecting the Art of Iran for V&A, V&A Publishing, London.
Carey, Moya and Mercedes Volait (2018), Framing ‘Islamic Art’ for Aesthetic Interiors: Revisiting the
1878 Paris Exhibition, International Journal of Islamic Architecture, retrieved from: < https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01867966/document>
Eggleton, Lara (2012), History in the making: the ornament of the Alhambra and the past-facing present, Journal of Art Historiography, No.6, pp. 1-29. Erzini, Nadia (2000), Cultural Administration in French North Africa and Growth of Islamic Art History, Discovering Islamic Art, ed. Stephen Vernoit, I.B.Tauris Publishers, London, New York.
Fergusson, James (1910), History of Indian and Eastern Architecture, John Murray, London.Hagedorn, Annette (2000), The Divelopment of Islamic Art History in Germany in the Late Nineteenth and Early Twentieth Century, Discovering Islamic Art, ed. Stephen Vernoit, I.B.Tauris Publishers, London, New York.
Helfgott, Leonard (1990), Carpet Collecting in Iran, 1873-1883: Robert Murdoch Smith and the Formation of the Modern Persian Carpet Industry, Muqarnas, No. 7, pp. 171-181.
Iggers, Georg and J.M. Powell (eds.) (1990), Leopold von Ranke and the Shaping of the Historical Discipline, Syracuse University Press, New York.
Jones, Owen (1868), Grammar of Ornament, Bernard Quaritch, London.
Mahdavi, Shireen (2016), RISHĀR KHAN, Encyclopædia Iranica, online edition, retrieved from: <http://www.iranicaonline.org/articles/rishar-khan>.
Rabbat, Nasser (2012), Islamic Art at a Crossroads?, Islamic Art and the Museum, Saqi Books, London.
Rogers, J. M. (2000), The Collecting of Islamic Art in Nineteenth-century Russia, Discovering Islamic Art, ed. Stephen Vernoit, I.B.Tauris Publishers, London, New York.
Stronge, Susan (2000), Collecting Mughal Art at the Victoria and Albert Museum, Discovering Islamic Art, ed. Stephen Vernoit, I.B.Tauris Publishers, London, New York.
Vernoit, Stephen (2000), Islamic Art and Architecture: An Overview of Scholarship and Collecting, c. 1850-c. 1950, Discovering Islamic Art, ed. Stephen Vernoit, I.B.Tauris Publishers, London, New York.
Wood, Barry (2019), Minbar, Discover Islamic Art, Museum With No Frontiers, retrieved from: http://www.discoverislamicart.org/database_item.php?id=object;ISL;uk;Mus02;10;en
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,091 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,396 |