![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,866 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,422 |
دوگانۀ معنویت هیجانی ـ غیرهیجانی، بر اساس مقایسۀ یوگای پتنجلی با عرفان اسلامی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 1، دوره 52، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 9-21 اصل مقاله (396.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2019.283145.629937 | ||
نویسنده | ||
بهزاد حمیدیه* | ||
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران. | ||
چکیده | ||
در مقالۀ حاضر از طریق مطالعۀ موردی یوگا و مقایسۀ آن با معنویت اسلامی، به مستندسازی تقسیم «معنویت» به «هیجانی ـ غیرهیجانی» پرداخته شده است. «معنویت» تحولی عمیق در وجود انسان است که وجهۀ فکری، احساسی و رفتاری انسان را به تعالییافتن از زندگی خاکی و حیوانی منعطف میکند. سلوکهای معنوی، آنچنانکه در ادیان و فرهنگهای جهان دیده میشود، متنوع است و میتوان این تنوع را بر محور یک تحلیل سهبخشی مقایسه کرد: غایت سلوک معنوی، مسیر سلوک معنوی و فنون تحول معنوی. در مقالۀ حاضر، یوگای پتنجلی بر اساس این شیوۀ تحلیل، با عرفان اسلامی مقایسه میشود و نشان میدهد که یوگا برحسبِ هر سه مؤلفۀ مزبور، نسبت به عرفان اسلامی آنچنان است که میتوان آن را خالی از هیجانات عاطفی و درنتیجه، «معنویت غیرهیجانی» دانست. اگر غایت یوگا دستیابی به آگاهی برتر و حذف هرگونه تعلق و بیم و رنج است، عرفان اسلامی رو بهسویِ تعلق عاشقانه به حقتعالی دارد و به استقبال رنجها میرود. مسیر سلوک اسلامی و فنون تحول در عرفان اسلامی نیز به خلاف یوگا، سراسر آکنده از واردات قلبیه و دگرگونیهای عاطفی ناب است. با این مقایسه، میتوان دو گونه معنویت را بازشناسی کرد (معنویت هیجانی و معنویت غیرهیجانی) و آن را در تحلیل معنویتهای دیگر به کار برد. هر معنویتی میتواند در نقطهای از یک طیف قرار گیرد، طیفی که یک سر آن، معنویت کاملاً هیجانی و یکسوی دیگرش، معنویت خالی از هیجانات روحی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعالی آگاهی؛ رشد معنوی؛ رنج گریزی؛ عواطف مقدس؛ «معنویت هیجانی»؛ «معنویت غیرهیجانی»؛ یوگای پتنجلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Binary division between emotional spirituality and non-emotional one, upon a comparative study of Patanjali Yoga and Islamic Mysticism | ||
نویسندگان [English] | ||
Behzad Hamidieh | ||
Assistant professor, Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
In this article, through a case study of yoga and its comparison with Islamic spirituality, we document the division of "spirituality" into "emotional-non-emotional". "Spirituality" is a profound transformation in human existence that turns the intellectual, emotional and behavioral image of man toward the excellence of earthly and animal life. Spiritual paths, as seen in religions and cultures of the world, are varied, and this diversity can be compared on the basis of a three-part analysis: the goal of spiritual path, its route and the techniques of spiritual evolution. The present article compares Patanjali yoga with Islamic mysticism on the basis of this method of analysis and shows that yoga is very devoid of emotional emotion and therefore emotionally devoid of all three components. It can be called "non-emotional spirituality." If yoga is about achieving superior consciousness and eliminating all attachment and suffering, Islamic mysticism is about loving devotion to righteousness and welcomes suffering. The path of Islamic conduct and the techniques of evolution in Islamic mysticism, unlike yoga, are full of heart-wrenching imports and pure emotional transformation. By this comparison, one can identify two types of spirituality (emotional spirituality and non-emotional spirituality) and apply it to the analysis of other spiritualties. Every spirituality can be placed on the point of a spectrum, the spectrum of which, on the one hand, is purely emotional and on the other, spirituality devoid of spiritual emotions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
transcendent awareness, spiritual growth, escaping from suffering, holy emotions, emotional spirituality, non-emotional spirituality, Patanjali yoga | ||
مراجع | ||
[1]. الیاده، میرچا (1394)، یوگای پاتنجلی: مراقبه در مکاتب عرفان هندی، ترجمه علی صادقی شهپر، تهران: کتاب پارسه. [2]. بیرونی، ابوریحان (1376)، تحقیق ما للهند من مقوله مقبوله فی العقل او مرذوله، طبع حیدرآباد دکن، افست شده در قم: نشر بیدار. [3]. حمیدیه، بهزاد (1396)، نسبت مفهومی معنویت و دین، در: پژوهشنامه ادیان، شماره 22، صص. 106ـ79. [4]. رستگار، عباسعلی (1389)، معنویت در سازمان با رویکرد روانشناختی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب. [5]. شایگان، داریوش (1375)، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، تهران: امیرکبیر. [6]. فونتانا، دیوید (1385)، روانشناسی دین و معنویت، ترجمه ا. ساوار، قم: نشر ادیان. [7]. موحد، محمدعلی (1374)، ترجمه گیتا (بهگود گیتا) با مقدمهای دربارۀ مبانی فلسفه و مذاهب هند، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی. [8]. Chapple, Christopher Key (2008), Yoga and the Luminous: Patanjali's Spiritual Path of Freedom, SUNY Press. [9]. Eliade, Mircea (2005),"Yoga", in: Encyclopedia of Religion, Lindsay Jones (ed.), and Macmillan Reference, and Vol. 14, pp. 9893-9897. [10]. Flanagan, Kieran (2007), "Introduction", in: A Sociology of Spirituality, Kieran Flanagan & Peter C. Jupp (eds. ), Ashgate, pp. 1-21. [11]. Monier- Williams, Monier (1960), A Sanskrit-English Dictionary, Etymologically and Philologically Arranged with Special Reference to Cognate Indo-European Languages, Oxford Clarendon Press. [12]. Prabhavananda, Swami and Christopher Isherwood (1953), the Yoga Aphorisms of Patanjai: with a New Commentary, Madras: Sri Ramakrishna Math. [13]. Sheldrake, Philip (2007), A Brief History of Spirituality, Wiley-Blackwell. [14]. Taimni, I. K. (1961), the Science of Yoga: the Yoga-Sutras of Patanjali in Sanskrit with Transliteration in Roman, Translation and Commentary in English, the Theosophical Publishing House Adyar. [15]. Vyāsa (1907), The Yoga Darśana: the Sutras of Patanjali whith the Bhāṣya of Vyāsa, translated by Gangânâtha Jhâ, Bombay: Tattva-Vivechaka Press. [16].Wood, Ernest (1962), Yoga, Penguin Books.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |