
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,279,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,132,280 |
نقدی بر دیدگاه یوری روبین دربارۀ تفسیر کلمات «مزمل» و «مدثر» مقالۀ «رسول جامه بهخود پیچیده» | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 2، دوره 52، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 29-48 اصل مقاله (314.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2020.282807.669312 | ||
نویسندگان | ||
محمد سبحانی یامچی* 1؛ احد داوری چلقائی2؛ فاطمه محرمی3 | ||
1استادیار گروه تفسیر و علوم قرآن دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکدۀ علوم قرآنی مراغه) | ||
2دانش آموختۀ دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ | ||
3دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه علامه طباطبایی؛ | ||
چکیده | ||
یوری روبیناستاد بازنشستۀ دانشگاه تاوویو است که کتابها و مقالههای متعددی پیرامون اسلام آغازین با تأکید بر قرآن، تفسیرقرآن و سیره و حدیث در مداخل دائرهالمعارف قرآن لایدن به چاپ رسانده است. یکی از مقالههای ایشان «رسول جامه بهخود پیچیده (تفسیر مزمل و مدثر)» است. روبین در این مقاله تفاسیر نوشته شده دربارۀ خطابات مزمل و مدثر را به سه دسته تقسیم کرده است؛ «تبیینهای خنثی» که بدون هیچ دلیلی به بیان لغوی واژگان پرداخته، «تبیینهای ستایشی» که در آنها این واژگان به عنوان القابی افتخارآمیز و محترمانه برای پیامبراکرم(ص) به شمار رفته و «تبیینهای مذمتی» که در تفسیر واژگان فوقالذکر به قصور یا ناتوانی پیامبراکرم(ص) در ادای رسالت اشاره کرده و حالت پوشیدگی را بازتابی از اعمالِ متنبیان و کاهنان پیش از اسلام دانسته و آنرا نشانۀ عدم فعالیت، گوشهگیری و عدم تمایل پیامبر(ص)، به رویارویی با مشکلات موجود در انجام رسالت نبوی دانسته است. پژوهش حاضر با سه روش نقد محتوایی، منبعی و روشی به ارزیابی و تحلیل دیدگاه و مستندات روبین پرداخته و با تبیین حقایق تاریخ اسلام، معنی واژگان و حدیث «انا النذیر العریان»، ادعای او را متأثر از رجوع تکبعدی به منابع، عدم اعتبارسنجی آنها، و بیان نظرات شخصی بهجای نظرات مفسران مسلمان میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیینهای مذمتی؛ رسول پوشانیده؛ عصمت پیامبر(ص)؛ مدثر؛ مزمل؛ یوری روبین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critique of Uri Rubin’s Interpretation of “al-Muzzammil” and “al- Muddaththir” in His Article: The Shrouded Messenger (On the Interpretation of al- Muzzammil and al-Muddaththir) | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad sobhani yamchi1؛ Ahad Davari Chelaghaee2؛ Fatemeh Moharrami3 | ||
1Assistant Professor, Department of Qur’anic Interpretation and Sciences, University of Sciences and Teachings of the Holy Qur’an. | ||
2PhD in Comparative Interpretation, Scientific member of University of Sciences and Teachings of the Holy Qur’an, Maragheh Branch. | ||
3PhD Candidate of Qur’an and Hadith Sciences, Allameh Tabataba’i University. | ||
چکیده [English] | ||
Uri Rubin, the professor emeritus of Tel Aviv University, has published numerous books and articles on the early Islamic period with a focus on the Holy Quran, its interpretation, and prophetic biography and hadiths, of which is his paper “The Shrouded Messenger (On the Interpretation of al-Muzzammil and al-Muddaththir”, in EQ. In this writing, Rubin classifies the interpretations on the titles “al-Muzzammil” and “al-Mudaththir” as three categories: first, the “Neutral Explanations” that explain the semantic meanings of the terms without mentioning the reason for using them; second, “the Commendation Explanations” that the terms have been considered as praiseworthy and respectable for the holy prophet; third, “the Reproachful Explanations” that indicate the ignorance or inability of the holy prophet while performing his responsibilities and regard the shrouded mode as a reflection of pre-Islamic priests. The latter indicate to the holy prophet’s inaction, isolation, and lack of interest to face with the obstacles against his prophetic responsibilities. Making a critique on three aspects of content, source, and method, the present research investigates Rubin’s viewpoints and evidences. In addition, regarding facts of the Islamic history and the explanation of the meaning of the terms and the hadith of “'ana al-nadhīr al-‘uryān”, it is proved that his claims originate from the fact that he has referred to the sources in a one-dimensional manner, without validating them, and putting forward his own personal views instead of Muslim scholars’ interpretations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reproachful Explanations, Shrouded Messenger, Infallibility of the Prophet, al-Muddaththir, al-Muzzammil, Uri Rubin | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم. [2]. آلوسی، محمودبنعبدالله (1405). روحالمعانی فی تفسیرالقـرآنالعظیم و السبعالمثانی. جلد 12 و 15، چهارم، نـشر دار احـیاءالتراثالعربی. [3]. ابنابیداود سجستانی، عبدالله (2004). کتاب المصاحف. سوریه، دمشق، دارالتکوین للنشر و التوزیع. [4]. ابناثیر جزری، مبارکبنمحمد (1367). النهایه فی غریبالحدیث و الأثر. تحقیق و تصحیح: محمود محمد طناحی، قم، مؤسسۀ مطبوعاتی اسماعیلیان. [5]. ابنسعد، محمدبنسعد (1405). الطبقات الکبری. لبنان، بیروت، دار بیروت. [6]. ابنعادل، عمربنعلی (1419). اللباب فی علومالکتاب. لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه، منشورات محمدعلی بیضون. [7]. ابنعربی، ابیبکر محمدبنعبدالله (1408). احکام القرآن. محقق: محمد علی بجاوی، لبنان، بیروت، دارالجیل. [8]. ابنعاشور، محمدطاهر (1420). التحریر و التنویر المعروف بتفسیر ابن عاشور. لبنان، بیروت، مؤسسه التاریخالعربی. [9]. ابنفارس، احمدبنفارس (؟). معجم مقاییساللغه. محقق: هارون عبدالسلام محمد، ج 2 و 3، قم، مکتبالاعلام اسلامی. [10]. ابنمظفر، احمدبنمحمد (1430). مباحثالتفسیر لابنالمظفر (و هو استدراکات و تعلیقات علی تفسیر الکشف و البیان للثعلبی). مملکهالعربیهالسعودیه، کنوز اِشبیلیا. [11]. ابنکثیر، اسماعیل (1419). تفسیر القرآنالعظیم. محقق: محمد حسین شمس الدین، لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه، منشورات محمدعلی بیضون. [12]. ابنمنظور، محمدبنمکرم (1417). لسانالعرب. لبنان، بیروت، دارالفکر. [13]. ابوحیان اندلسی، محمدبنیوسف (1420). البحرالمحیط فی التفسیر. مجلدات 4، 11، 13، 14، لبنان، بیروت، دارالفکر. [14]. ازهری، ابو منصور محمدبناحمد (؟). تهذیباللغه. لبنان، بیروت، داراحیاء التراثالعربی. [15]. بخاری، محمدبناسماعیل (؟). صحیحالبخاری. مصر، قاهره، موقع وزارهالاوقافالمصریه. [16]. بغوی شافعی، حسینبنمسعود (1420). تفسیر البغوی المسمی معالمالتنزیل. لبنان، بیروت، داراحیاء التراثالعربی. [17]. بلاذری، احمدبنیحیی (1959). انسابالأشراف. تحقیق: محمد حمیدالله، مصر، قاهره، دارالمعارف. [18]. بلنسی، محمدبنعلی (1411). تفسیر مبهماتالقرآنالموسوم بصله الجمع و عائد التذییل لموصول کتابیالاعلام و التکمیل. تحقیق: حنیف قاسمی، ج 2 و 3، لبنان، بیروت، دارالغرب اسلامی. [19]. بیضاوی، عبداللهبنعمر (1418). انوارالتنزیل و اسرارالتأویل المعروف بتفسیر البیضاوی. لبنان، بیروت، داراحیاء التراثالعربی. [20]. ثعلبی، احمدبنمحمد (1422). الکشف و البیان المعروف تفسیر الثعلبی. محقق: ابی محمد ابن عاشور، ج 2 و 5، لبنان، بیروت، دارإحیاء التراثالعربی. [21]. جواهری، سیدمحمدحسن (1385). پرسمان علوم قرآنی. قم، دفتر تبلیغات اسلامی، بوستان کتاب. [22]. حسینی زبیدی، محمدبنمحمد (1414). تاجالعروس من جواهرالقاموس. لبنان، بیروت، دارالفکر. [23]. حقی، اسماعیلبنمصطفی (؟). تفسیر روح البیان. لبنان، بـیروت، دارالفـکر. [24]. خطیب، عبدالکریم (1424). التفسیر القرآنی للقرآن. لبنان، بیروت، دارالفکرالعربی. [25]. رامیار، محمود (1369). تاریخ قرآن. تهران، دوم، امیرکبیر. [26]. رضایی هفتادر، حسن؛ ولیزاده، مرتضی (1394). «آسیب شناسی پژوهش روبین دربارۀ حضرت محمد(ص)». معرفت، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، شمارۀ 211، تیرماه 1394، ص123-143. [27]. زرقانی، محمد عبدالعظیم (؟). مناهلالعرفان فی علومالقرآن. (؟)، مطبعه عیسیالبانی الحلبی و شرکاه. [28]. زمخشری، محمودبنعمر (1417). الفائق فی غریبالحدیث. لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [29]. ــــــــــــ (1407). الکشاف عن حقائق غوامضالتنزیل و عیونالاقاویل فی وجوه التاویل. محقق: مصطفی حسن احمد، لبنان، بیروت، دارالکتابالعربی. [30]. سمرقندی، نصربنمحمد (؟). تفسیر السمرقندی المسمی بحرالعلوم. محقق: عمر عمروی، لبنان، بیروت، دارالفکر. [31]. سمعانی، منصوربنمحمد (1418). تفسیرالقرآن. مملکه العربیهالسعودیه، الریاض، دارالوطن. [32]. سهیلی، عبدالرحمنبنعبدالله (695). التعریف و الأعلام فیما ابهم فی القرآن من الاسماء و الإعلام. لبنان، بیروت، نسخۀ خطی. [33]. سیوطی، جلالالدین (؟). الاتقان فی علوم القرآن. (؟)، دارالکتبالعربی. [34]. شوکانی، محمدبنعلی (1414). فتح القدیر الجامع بین فنی الروایه و الدرایه من علم التفسیر. لبنان، بیروت، دارابنکثیر-دارالکلمالطیب. [35]. صاحببنعباد، اسماعیل (؟). المحیط فیاللغه. لبنان، بیروت، عالمالکتب. [36]. طباطبایی حکیم، محمدسعید (1391). کاوشی در اصول عقاید. تهران، اول، نشر مشعر. [37]. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1417). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه. [38]. طبرانی، سلیمانبناحمد (2008). التفسیرالکبیر ؛ لتفسیرالقرآنالعظیم. جلد 18 و 20، اردن، دارالکتابالثقافی. [39]. طبرسی، فـضلبـنحسن (1395). مجمعالبیان فی تفسیرالقرآن. ده جـلد در پنج مجلد، تهران، پنـجم، المکتبهالاسـلامیه. [40]. طبری، محمدبنجریر (1412). جامع البیان فی تفسیرالقرآن. مجلدات 7، 10، 26، لبنان، بیروت، دار المعرفه. [41]. طریحی، فخرالدینبنمحمد (1375). مجمعالبحرین. محقق: احمد حسینی اشکور، تهران، مکتبهالمرتضویه. [42]. طوسی، محمدبنحسن (؟). التبیان فی تفسیرالقرآن. لبنان، بیروت، دار احیاءالتراثالعربی. [43]. عدوی، مصطفی (1945). سلسله التفسیر لمصطفی العدوی. (؟)، مرقم آلیا. [44]. غفار، عبدالرسول (1415). المیسر فی علوم القرآن. لبنان، بیروت، دار و مکتبهالرسولالاکرم. [45]. فخررازی، محمدبنعمر (1420). التفسیر الکبیر؛مفاتیحالغیب. لبنان، بیروت، دار احیاء التراثالعربی. [46]. فراهیدی، خلیلبناحمد (1409). کتابالعین. قم، دارالهجره. [47]. فیروزآبادی، محمدبنیعقوب (؟). القاموسالمحیط. بیروت، دارالکتبالعلمیه. [48]. فیاضبخش، محمدتقی (1389). ترجمان وحی. ج 2 و 3، (؟)، (؟). [49]. قاسمی، محمدجمالالدین (1418). التفسیر القاسمی محاسنالتاویل. محقق: محمد باسل عیون سور، لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه، منشورات محمدعلی بیضون. [50]. قرطبی، محمدبناحمد (1364). الجامع لأحکام القرآن. تهران، ناصرخسرو. [51]. قندوزی، سلیمانبنابراهیم (1416). ینابیعالموده لذوی القربی. (؟). دارالأسوه. [52]. مجلسی، محمدباقر (1404). بحار الأنوار الجامعه لدرر اخبار ائمه الاطهار. بیروت، مؤسسهالوفاء. [53]. معارف، مجید (1394). شناخت قرآن؛ دفتر اول؛ قرآن و خاورشناسان، به کوشش: محمد نعمتی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی نبأ. [54]. ــــــــــ ، حسام امامی دانالو (1395). «تحلیل انتقادی نظریۀ اری ربین دربارۀ آیۀ نخست سورۀ المسد». پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، شمارۀ 9، پاییز و زمستان 1395، صص 63ـ80. [55]. ــــــــــــ ، سمیهسادات اعتصامی (1389). «بررسی مقالۀ محمد(ص)». قرآن پژوهی خاورشناسان، دورۀ 5، شمارۀ 9، پاییز و زمستان 1389، صص 11-44. [56]. معرفت، محمدهادی (1388). التمهید فی علومالقرآن. قم، دوم، مؤسسۀ فرهنگی انتشاراتی التمهید. [57]. مطهری، مرتضی (1389). مجموعۀ آثار. جلد 28؛ بخش سوم تفسیر، تهران، صدرا. [58]. مقریزی، احمدبنعلی (1420). امتاعالأسماع بما للنبی منالاحوال و الموال و الحفده و المتاع. لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [59]. مکارم شیرازی، ناصر با همکاری جمعی از نویسندگان (1371). تفسیر نمونه. تهران، دهم، دارالکتبالاسلامیه. [60]. میبدی، احمدبنمحمد (1371). کشفالاسرار و عدهالابرار معروف به تفسیر خواجه عبدالله انصاری. به اهتمام: علی اضعر حکمت، تهران، امیرکبیر. [61]. یوری، روبین (1379). رسول پوشانیده (تفسیر کلمات مزمل و مدثر). مترجم: مرتضی کریمینیا، شمارۀ 27،بینات، صص 16-28. [62]. Buhl, F.) 1961), Das Leben Muhammeds, tr. by H. Schaeder, Heidelberg. [63]. Halperin، D. J. (1976), The Ibn Sayyad traditions..., Journal of the American orientalSociety, 96 PP. 213 - 225. [64]. Noldeke, Th., (1909) Geschichte des Qurans, umgearbeitet von F. Schwally, leipzig. [65]. Watt, W. M. (1968), Muhammad at Mecca, Oxford . | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 548 |