
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,279,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,132,337 |
امکان تدبر موضوعی در قرآن کریم برای عموم مردم | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 6، دوره 52، شماره 1، فروردین 1398، صفحه 117-136 اصل مقاله (298.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2020.280753.669284 | ||
نویسندگان | ||
علی رضا لک زایی* 1؛ ابوالقاسم عاصی مذنب2؛ محمدرضا شایق3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد یزد | ||
2استادیارگروه قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی یزد | ||
3استادیارگروه قرآن و حدیث دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
خداوند برای هدایت همۀ اقشار مردم تنها یک قرآن نازل کرده و همگان را مکلف به تدبر در آیات آن اعم از ترتیبی یا موضوعی نموده است. برخی محققان تحقیق و تدبر موضوعی در قرآن را مختص عالمان و مفسران ذکر کردهاند. این پژوهش با جستوجو در روایات معصومان(ع) به ذومراتب بودن معارف قرآن اشاره کرده است؛ سپس دلایل قابل فهم بودن ظاهر قرآن کریم برای همگان را برشمرده و با درنظر داشتن هدف از نزول قرآن ـ هدایت عموم مردم ـ و عام بودن وظیفۀ تدبر در قرآن، انجام تدبر موضوعی توسط افراد غیرمتخصص را ـ با کسب مقدمات لازم ـ امکانپذیر میداند. ارتباط مستمر و انس با آیات قرآن موجب افزایش اطلاعات دایرهالمعارفیِ قرآنیِ قاری میگردد و وی را قادر میسازد با مدد گرفتن از نرمافزارهای قرآنی و جستوجوی کلیدواژه و جستوجوی موضوعی در معاجم الفاظ و اَعلام، در ظاهر قرآن کریم تدبر موضوعی داشته باشد. آموزش و ترویج روش صحیح تدبر موضوعی به عموم، انجام این فریضۀ همگانی را تسهیل مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
امکان تدبر موضوعی؛ انس با قرآن؛ تدبر موضوعی؛ عموم مردم؛ فهم قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Possibility of Thematic Reflection on the Holy Qur’an by All Individuals | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Lakzaee1؛ Abolghasem Asie Mozneb2؛ mohammad reza shayegh3 | ||
1PhD Candidate, Qur'an and Hadith Sciences, Islamic Azad University of Yazd | ||
2Assistant Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, Islamic Azad University of Yazd | ||
3Assistant Professor, Department of Qur'an and Hadith Sciences, University of Yazd. | ||
چکیده [English] | ||
God has revealed only one Qur’an to guide the whole people of the world, obliging them to contemplate in the Qur’anic verses, whether it be thematic or in accordance with the revelation order. Some researchers believe that the thematic reflection and research of the Qur’an is exclusively the duty of specialized scholars and exegetes. Examining the traditions of the Imams (PBUTH), the present paper points to the multi levels of the Qur’anic teachings and then enumerates the evidences of the understandability of the Qur’an by every individual. It verifies the possibility of thematic reflection on the Qur’anic verses by a non-expert, regarding the goal of the Qur’an revelation, namely guiding the general public, and the duty of all to contemplate in its verses. Constant close connection to Qur’anic verses by the reciter increases his/her encyclopedic knowledge and enables him/her to benefit from thematic contemplation of appearance of the Qur’an, by the aid of Qur’anic soft wares, as well as keywords and thematic searches in Qur’anic lexicons. Promotion of proper thematic reflection among the general public will facilitate the implementation of this universal duty. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Thematic Reflection, Close Connection to the Qur’an, Possibility of Thematic Contemplation, Understanding of the Qur’an, General Public | ||
مراجع | ||
[1]. قرآنکریم. [2]. الهیزاده، محمدحسین (1393). درسنامۀ تدبر موضوعی قرآن، مبادی، مبانی، روش و نمونه. مشهد، انتشارات مؤسسۀ فرهنگی تدبر در قرآن و سیره. [3]. ابنتیمیه، احمدبنعبدالحلیم (1409). مقدمه فی اصول التفسیر. لبنان، بیروت، دار مکتبهالحیاه. [4]. ابنجزیالکلبی، محمدبنأحمد (1415). التسهیل لعلوم التنزیل. تحقیق: محمدسالم هاشم، لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [5]. ابنشعبه حرانی، حسنبنعلی(1404ق). تحفالعقول. تصحیح: علیاکبر غفاری، چاپ دوم، قم، جامعۀ مدرسین. [6]. احمدی، حبیبالله (1381). پژوهشی در علوم قرآن. چاپ چهارم، قم، فاطیما. [7]. آلموسی، علی (1430). التدبر الموضوعی فی القرآنالکریم. لبنان، بیروت، دار کمیل للطباعه و النشر. [8]. جلیلی، سیدهدایت (1372). روششناسی تفاسیر موضوعی قرآن. تهران، انتشارات کویر. [9]. جوادی آملی، عبداللّه (1378). تسنیم تفسیر قرآن کریم. جلد1، قم، مرکز نشر اسراء. [10]. حریری، محمدیوسف (1384). فرهنگ اصطلاحات قرآنی. چاپ دوم، قم، هجرت. [11]. حرعاملی، محمدبنحسن (1409). وسائلالشیعه. قم، مؤسسۀ آلالبیت(ع). [12]. حکیم، سیدمحمدباقر (1417). علوم القرآن. چاپ سوم، قم، مجمع الفکرالاسلامی. [13]. الخضری، محمودراغب (2016). منهج التدبر الموضوعی المعاصر للقرآن الکریم. السعودیه، الریاض، مکتبهالتوبه. [14]. خمینی، سیدروحالله (1387). آدابالصلاه، آداب نماز. چاپ پانزدهم، تهران، مؤسسۀتنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره). [15]. الذهبی، محمدحسین(؟). التفسیر و المفسرون. جلد1، لبنان، بیروت، دار احیاءالتراثالعربی. [16]. رجبی، محمود (1388). «تفسیر موضوعی قرآن از منظر استاد محمدتقی مصباح». قرآن شناخت، قم، شمارۀ دوم، پاییز و زمستان، صص 111ـ146. [17]. ــــــــــــــ (1383). روش تفسیر قرآن. قم، پژوهشکدۀ حوزه و دانشگاه. [18]. سعیدی روشن، محمدباقر (1383). تحلیل زبان قرآن و روششناسی فهم آن. تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، مؤسسۀ پژوهشی حوزه و دانشگاه. [19]. شحاته، عبدالله (2001). علوم التفسیر. قاهره، مصر، دارالشروق. [20]. صدر، محمدباقر (1395). پژوهشهای قرآنی، تفسیر موضوعی قرآن کریم، درسهای علوم قرآن، مقالات قرآنی. ترجمۀ سیدجلال میرآقایی، قم، دارالصدر. [21]. صدوق، محمدبنعلیبنبابویه (1378). عیون أخبار الرضا(ع). تهران، نشر جهان. [22]. ـــــــــ (1406). ثوابالأعمال و عقابالأعمال. چاپ دوم، قم، دارالشریفالرضی للنشر. [23]. طباطبایی، محمدحسین (1372). قرآن در اسلام. چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامی. [24]. طبرسی، احمدبنعلی (1403). الإحتجاج علی أهلاللجاج. تصحیح محمدباقر خرسانی، جلد 1، مشهد، نشر مرتضی. [25]. طریحی، فخرالدینبنمحمد (1375). مجمعالبحرین. جلد 6، چاپ سوم، تهران، مرتضوی. [26]. العروسیالحویزی، عبدعلیبنجمعه (1415). تفسیر نورالثقلین. تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، جلد 5، چاپ چهارم، قم، اسماعیلیان. [27]. علویمهر، حسین (1384). آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران. قم، مرکز جهانی علوم اسلامی. [28]. علوینژاد، سیدحیدر (1385). «ظاهر و باطن قرآن در گسترۀ روایات». پژوهشهای قرآنی، مشهد، شماره پنجم و ششم، بهار و تابستان، ص 138ـ171. [29]. فیضکاشانی، محمدمحسنبنشاهمرتضی (1406). الوافی. جلد 9، کتابخانۀ امام أمیرالمؤمنین علی(ع)، اصفهان. [30]. قائمینیا، علیرضا (1389). بیولوژی نصّ: نشانهشناسی و تفسیر قرآن. تهران، فرهنگ و اندیشۀ اسلامی. [31]. کلینی، محمدبنیعقوببناسحاق (1407). الکافی. چاپ چهارم، تهران، دارالکتبالإسلامیه. [32]. لسانی فشارکی، محمدعلی؛ غفاری، مهدی (1390). آموزش زبان قرآن. قم، اسراء. [33]. ــــــــــ ؛ مرادی زنجانی، حسین (1396). روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم. چاپ چهارم، قم، بوستان کتاب. [34]. لکزایی، علیرضا؛ محمدی آشنانی، علی (1394). «گسترۀ تدبر در قرآن مجید». اولین کنگرۀ بینالمللی علوم قرآن و حدیث، ایران، تهران، 11/11/زمستان. ص 30ـ42. [35]. مجلسی، محمدباقربنمحمدتقی (1403). بحار الأنوارالجامعه لدرر أخبار الأئمهالأطهار. جلد 89، چاپ دوم، بیروت، لبنان، دار إحیاءالتراثالعربی. [36]. ـــــــ (1364). کتاب الروضه در مبانی اخلاق؛ ترجمۀ جلد74 بحارالانوار. مترجم: سید عبدالحسین رضایی، چاپ دوم، تهران، اسلامیه. [37]. ـــــــ (1406). ملاذالأخیار فی فهم تهذیبالأخبار. قم، کتابخانۀ آیتالله مرعشی نجفی. [38]. مدرسی، سیدمحمدتقی (1419). من هدیالقرآنتفسیر سور الحمد ـ البقره ـ آلعمران. جلد1، تهران، دار محبیالحسین. [39]. مرادی زنجانی، حسین؛ لسانی فشارکی، محمدعلی (1386). روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم. چاپ دوم، زنجان، قلم مهر. [40]. مسعودیپور، سعید؛ سپهری، مهدی (1394). «روش شناسی تحقیق موضوعی در قرآن کریم برای پژوهشهای میانرشتهای». پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، تهران، شمارۀ اول، بهار و تابستان، صص 79-98. [41]. مسعودی، عبدالهادی (1393). آسیب شناسی حدیث. چاپ دوم، تهران، سمت. [42]. مشکینی، علی (1381). ترجمۀ قرآن، چاپ دوم، قم، الهادی. [43]. مصباح یزدی، محمدتقی (1380). قرآنشناسی؛ معارف قرآن. جلد 2، چاپ دوم، قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره). [44]. مصطفوی، حسن (1430). التحقیق فی کلماتالقرآنالکریم. جلد 1، چاپ سوم، لبنان، بیروت، دارالکتبالعلمیه. [45]. معرفت، محمدهادی (1379). «آزادی در قرآن». بازتاب اندیشه، قم، شمارۀ 1 و 2، فروردین و اردیبهشت، ص40ـ42. [46]. ــــــــــ (1379). تفسیر و مفسران. جلد 1، مترجم: علی خیاط و علی نصیری، قم، مؤسسۀ فرهنگی التمهید. [47]. ــــــــــــ (1386). التمهید فی علومالقرآن. جلد 5، قم، مؤسسۀ فرهنگی التمهید. [48]. معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی (متوسط). جلد 1، چاپ نهم، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر. [49]. مفید، محمدبنمحمدالنعمانالعکبریالبغدادی (1413). الإختصاص. تحقیق و تصحیح: علیاکبر غفاری و محمود محرمی زرندی، قم، المؤتمر العالمی لالفیهالشیخالمفید. [50]. مقامی، مهدی (1396). تدبر در قرآن در بیان حضرت آیت الله خامنهای. مشهد، مؤسسۀ فرهنگی تدبر در قرآن و سیره. [51]. میرباقری، محسن (1385). ظاهر قرآن باطن قرآن. تهران، محمد. [52]. نقیپورفر، ولیالله (1381). پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن. چاپ چهارم، تهران، اسوه. [53]. نکونام، جعفر (1378). «عرفی بودن زبان قرآن»، صحیفۀ مبین، تهران، شمارۀ 20، پاییز، صص 13ـ25. [54]. یداللهپور، بهروز (1383). مبانی و سیر تاریخی تفسیر موضوعی قرآن. قم، دارالعلم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 582 |