![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,929,256 |
ایجاد نظام حقوقی ریلی واحد، گامی ضروری در جهت توسعۀ حملونقل های بینالمللی کالا | ||
مجله علمی "حقوق خصوصی" | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 2، مهر 1398، صفحه 195-223 اصل مقاله (782.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jolt.2020.298849.1006826 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحسین شیروی* 1؛ علیرضا ابراهیمی2 | ||
1استاد گروه حقوق، دانشکدة حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2کارشناسارشد حقوق تجارت بینالملل، دانشکدة حقوق، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که به لطف رشد تکنولوژیهای نوین و دیجیتالی شدن امور روزبهروز در حال کوچکتر شدن است. به سبب گسترش روزافزون تجارت و تبادل بینالمللی کالا در این فضا، وجود نظامهای مختلف حقوقی در مسیر یک قرارداد حملونقل کالا موجب مشکلاتی از جمله پیدایش چندین قرارداد حمل جزئی، ابهام در حقوق، تعهدات و مسئولیتهای افراد مرتبط با حمل، افزایش ترافیک در مرزها، بالا رفتن هزینهها، طولانی شدن زمان حمل، و در نهایت کاهش بهرهوری خواهد شد. یک راهحل مؤثر برای توسعة حملونقل بینالمللی برقراری یک نظام حقوقی واحد و هماهنگ است که هدف آن شروع و به پایان رساندن حملونقل فقط با یک قرارداد و سند حمل و تحت حاکمیت یک قانون مشخص باشد. در حوزة حملونقل ریلی فرامرزی کالا با دو نظام عمدة حقوقی مواجهیم: کنوانسیون SMGS و قواعد CIM. تلاشهای بسیاری برای یکسانسازی این دو مقررات در حال انجام گرفتن است؛ از جمله تهیة «پیشنویس قانون متحدالشکل ریلی». با این حال، به نظر میرسد اکنون زمینه و بستر لازم برای تصویب یک کنوانسیون جدید به منظور یکسانسازی مقررات این حوزه وجود ندارد. بنابراین، بهتر است تا فراهم شدن چنین بستری از ابزارهای قراردادی داوطلبانه، مثل بارنامة مشترک CIM/SMGS، قراردادهای استاندارد، و امثال آن در جهت هماهنگسازی هر چه بیشتر مقررات این حوزه استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق حملونقل ریلی بار؛ حملونقل ریلی کالا؛ کنوانسیون SMGS؛ مقررات متحدالشکل CIM؛ یکسانسازی و هماهنگسازی حقوقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Establishment of Unified Railway Legal System; A Necessary Step towards Development of International Transportation of Goods | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdolhossein Shiravi1؛ Alireza Ebrahimi2 | ||
1Professor, Faculty of Law, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2LLM of International Trade Law, Faculty of Law, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Due to the growth of modern technologies and digitization, nowadays we live in a world shrinking day by day. In this situation, due to the increasing expansion of international trade and international exchange of goods, the existence of different legal systems on the route of a freight transportation contract causes problems such as the emergence of several partial contracts, the ambiguity of the rights, obligations and responsibilities of the persons concerned in contract, the increase in traffic at the borders, the rise in costs, the prolonging of shipping time and eventually the decrease of efficiency. An effective solution for the development of international transportation is the establishment of a unified and coherent legal system whose purpose is to start and end a transport with only one contract and document under the rule of a specific law. In the field of transboundary rail transportation of goods there are two major legal systems: the SMGS Convention and the CIM Rules. Many efforts have been made to harmonize these two provisions, including the "draft of Unified Railway Law". It seems, however, that currently there is not required ground and preparations for adoption a new convention to unify provisions of this area. It is therefore advisable, until the formation of such ground, to use voluntary contractual tools such as "CIM/SMGS common consignment note", Standard Contracts and the like to further harmonize the provisions of this area. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Rail Transportation Law of Freight, Legal Unification and Harmonization, Rail Transportation of Goods, SMGS Convention, CIM Uniform Rules | ||
مراجع | ||
10.ــــــــــــــــــ (1398).حقوق تجارت بینالملل، چ 9، ویراست 3، تهران، سمت. 11.شیروی، عبدالحسین؛ اعظم انصاری (1391). «هماهنگسازی در حقوق تجارت بینالملل: تحلیل حقوقی مادة 3 موافقتنامة اعمال اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی»،دانشنامة حقوق اقتصادی، 1، صص 80ـ 119. 12.شیروی، عبدالحسین؛ محمدحسین وکیلیمقدم (1393). «ضمانت اجرای فراحقوقی و جایگاه آن در حقوق نرم»، دانشنامة حقوق اقتصادی. 13.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1394). «حقوق نرم»، مطالعات حقوق تطبیقی، 1(6)، صص 251ـ 276. 14.عابدیان، میر حسین؛ منا احمدی (1391). «مفهوم حقوق نرم و مزایای آن در نظام حقوق تجارت بینالملل»، تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، صص 119ـ 171. 15.عاشوری، حسین (1395). «کریدورهای ریلی ایران، مسیر اتصال آسیا به اروپا»، بازیابی از دنیای اقتصاد: https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-1064036 16. عرفانی، توفیق (1384).مسئولیت مدنی حملونقل زمینی (جادهـ ریل)، تهران، آریان. 17.فرهنگ، م. (1371).فرهنگ بزرگ علوم اقتصادی، تهران، البرز. 18.کردبچه، مژگان؛ آزاده پورصدامی (1396). «آشنایی با سازمان بینالدول حملونقل بینالمللی با راهآهن OTIF»،راهآهن، صص 11ـ 16. 19.مرزهای ریلی ایران (1393). وبسایت تیننیوز: available at: https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-7576 20.مکملی، محمدکاظم (1377). تاریخ جامع راهآهن، تهران، روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران. 21.نژندیمنش، هیبتالله؛ سمانه، للهگانی (1394). «قانون حاکم بر قراردادهای حملونقل چندوجهی بینالمللی کالا»، پژوهش حقوق عمومی، سال 16(46)، صص. 155ـ 190.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633 |