تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,464 |
تعداد مقالات | 69,859 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,312,422 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,592,205 |
تحلیل و بررسی ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمی اسماء مستأثر | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 52، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 243-259 اصل مقاله (256.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2020.290964.629996 | ||
نویسندگان | ||
حمید رضا خادمی* 1؛ رضا حصاری2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام، پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علومانسانی، «سمت» تهران | ||
2دانشجوی دکتری رشتۀ فلسفۀ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم | ||
چکیده | ||
نظریات مختلف و گوناگونی دربارۀ ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمی اسماء مستأثر وجود دارد. برخی عارفان همانند فرغانی اسماء مستأثر را همان ذات احدیّت میدانند. برخی بر اساس روایات موجود معتقدند اسماء مستأثر از اسماء خداوند است که حقتعالی آنها را مخصوص ذات خود میداند. عرفا و حکما درموردِ این اسماء ویژگیها و احکامی را بیان کردهاند که ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمی در این میان، مسئلهای مهم و اساسی است. برخی عرفا مانند فرغانی به عدم ظهور خارجی این اسماء حکم کردهاند و نسبت به ظهور علمی آنها سخنی نگفتهاند. در این میان، ابنعربی گرچه این اسماء را زیرمجموعۀ اسماء ذات میداند؛ اما او را میتوان با توجه به عباراتش، در زمرۀ منکران ظهور خارجی این اسماء دانست. برخی دیگر همچون امامخمینی به ظهور علمی و خارجی آنها قائلاند. در این میان افرادی همانند علامه طباطبایی تنها به ظهور علمی چنین اسمائی اعتقاد دارند. در این مقاله ابتدا اسماء مستأثر تعریف میشوند، سپس دربارۀ ویژگیها و درنهایت، ظهور یا عدم ظهور خارجی و علمیِ این اسماء تحلیل بررسی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
احدیّت؛ اسماء مستأثر؛ ظهور؛ وجه خاصّ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study and Analysis of the external and scientific appearance or absence of the names mostathir | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Reza khademi1؛ reza hesari2 | ||
1Assistant profesoor in the Institute for Research and Development in the Humanities (SAMT) IRAN | ||
2. P.H.D student. Baghr al olum university | ||
چکیده [English] | ||
There are various theories about the external and scientific appearance or absence of. Some mystics, like Fergani, regard the name mostathir as the first determination. According to existing traditions, some believe that the names mostathir are from the names of God that He considers them to be exclusive to His essence. Mystics and sages have expressed characteristics and rules about these names, and the external and scientific appearance or absence of them is an important and fundamental issue. Some mystics, such as Ferghani, have insisted non-appearance of these names and have not spoken about their scientific appearance. Others, like Imam Khomeini, believe in their external and scientific appearance. Meanwhile, somee like Allameh Tabatabai only believe in the scientific emergence of such names.People like Tabatabai, meanwhile, only believe in the scientific appearance of such names.In this article, first the name mostathir are defined, then the characteristics and finally the external and scientific appearance of these names are analyzed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effective names, appearance, Oneness, the first determination, a special-mode | ||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم. [2]. ابنعربی، محییالدین (1405). الفتوحات المکّیّة. بیروت، دار الصادر. [3]. آشتیانی، سید جلالالدین (1370). شرح مقّدمۀ قیصری. تهران، امیرکبیر. [4]. ــــــــــــــــــ (1380). شرح مقدّمۀ قیصری. قم، بوستان کتاب. [5]. آشتیانی، میرزا مهدی (1394). معراج نامه. تصحیح و مقدّمه: منوچهر صدوقی سها، تهران، مولی. [6]. امینینژاد، علی (1390). حکمت عرفانی: تحریری از درسهای عرفان نظری استاد سید یداللّه یزدانپناه. قم، مؤسّسۀ آموزشی پژوهشی امامخمینی. [7]. جوادی آملی، عبداللّه (1394). تحریر ایقاظ النائمین. قم، اسراء. [8]. جیلی، عبدالکریم (1418). الإنسان الکامل. محقق و مصحّح: ابو عبدالرحمن صلاحبن محمّد بن عویضه، بیروت، دار الکتب العلمیّة. [9]. حسنزاده آملی، حسن (1387). دروس شرح فصوص الحکم. قم، بوستان کتاب. [10]. ــــــــــــــــــــ (1386). مآثر آثار. قم، انتشارات الف لام میم. [11]. خمینی، سید روحاللّه (1410). تعلیقه بر شرح فصوص الحکم. تهران، مؤسّسۀ پاسدار اسلام. [12]. ــــــــــــــــــــ (1374). شرح دعای سحر. ترجمه: سید احمد فهری، تهران، اطلاعات. [13]. صائنالدین، علیبن ترکه (1360). التمهید فی شرح قواعد التوحید. تصحیح و مقدّمه: سید جلالالدین آشتیانی، تهران، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی. [14]. طباطبایی، سید محمدحسین (1365). الرسائل التوحیدیّة. بنیاد علمی و فکری استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی با همکاری نمایشگاه و نشر کتاب. [15]. فرغانی، سعیدالدین (1390). منتهی المدارک. تحقیق و تصحیح: وسام الخطاوی، قم، آیت اشراق. [16]. قونوی، صدرالدین (1381). إعجاز البیان فی تفسیر أمّ القرآن. تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی. [17]. ــــــــــــــــــــ (1388). مصباح الأنس. تحقیق: محمّد خواجوی، تهران، مولی. [18]. قیصری، داود (1381). مجموعه رسائل قیصری. تصحیح و تحقیق: سید جلالالدین آشتیانی، تهران، مؤسّسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران. [19]. ــــــــــــــ (1386). شرح فصوص الحکم. تصحیح: سید جلالالدین آشتیانی، تهران، علمی و فرهنگی. [20]. ــــــــــــــ (1394). شرح فصوص الحکم. تحقیق: حسن حسنزاده آملی، قم، بوستان کتاب. [21]. کلینی، محمدبنیعقوب (1407). اصول کافی. مصحّح: علی اکبر غفّاری و محمّد آخوندی، تهران، دار الکتب الإسلامیّة. [22]. مجلسی، محمدباقر (1403). بحار الأنوار الجامعه لددر أخبار الأئمة الأطهار. بیروت، دار إحیاء التراث العربی. [23] محمدی گیلانی، محمد (1376). اسم مستأثر در وصیت امامخمینی. تهران، مؤسّسۀ تنظیم و نشر آثار امامخمینی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 406 |