![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,708,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,942,097 |
نقد دیدگاه گسست توحیدی قرآن از منظر حکمت صدرایی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 18، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 23-43 اصل مقاله (556.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2020.283077.1005670 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی سجادی1؛ محمد جواد عنایتی راد* 2؛ وحیده فخار نوغانی3؛ سید حسین سید موسوی4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استادیار، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
4دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
نورمن گیسلر اعتقاد دارد که دلیل گذار خدای ادیان ابراهیمی از هیأت تثلیثی به بلندای احدیت و صمدیت در قرآن، نفوذ اندیشۀ فلوطینی در آن بوده و همین امر سبب پیدایش گسست و ناپیوستگی توحیدی میان کتاب مقدس و قرآن شده است. وی از یکسو اندیشۀ بساطت مطلق ذات الهی را اندیشهای فلوطینی و وارداتی در قالب واژگان احد و الصمد به قرآن میداند و از سوی دیگر رابطۀ صفات و ذات را ناگزیر از وقوع کثرت و نفی بساطت مطلق پنداشته است. در این مقاله ابعاد انتقادهای گیسلر از منظر حکمت صدرایی بررسی و بهجای ادعای وارد کردن یا تحمیل بساطت بر آیات قرآن بر استنباط بساطت ذات الهی از طریق تحلیل فلسفی صفات الهی، همچون غنای مطلق، کمال مطلق، عدم محدودیت و زوالناپذیری ذات الهی، به نفی همۀ انواع ترکیب من جمله ترکیب صفات و ذات و اثبات بساطت ذات الهی تأکید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل فلسفی صفات؛ حکمت صدرایی؛ مبنای قرآنی بساطت؛ نفی ترکیب ذات؛ نورمن گیسلر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Critique of the Theory of the Monotheistic Break of Qur’an From the Perspective of Sadrian Theosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mahdi Sajjadi1؛ Mohammad Javad Enayati Rad2؛ Vahideh Fakhar Noghani3؛ Seyyed Hossain Seyyad Mosavi4 | ||
1PhD Student, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
3Assistant Professor, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
4Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Norman Geisler believes that the reason for the transition of the God of the Abrahamic religions from the Trinity to the height of Oneness and All-Richness in the Qur'an is the influence of Plotinus' thought on it. This has led to the emergence of a monotheistic gap between the Bible and the Qur'an. On the one hand, he believes that the thought of the absolute simplicity of divine essence comes from Plotinus and is imported to the Qur’ān in the form of Aḥad and Al-Samad words, and on the other hand, he believes that the relation between attributes and essence is inevitably implied by the occurrence of plurality and the negation of absolute simplicity. In this paper, the dimensions of Geisler's critique have been examined from the perspective of Sadrian theosophy. Instead of the claim for the importing or imposing simplicity concept onto the qur’ānic verses, the inference of the simplicity of the divine essence is done through a philosophical analysis of divine attributes such as absolute richness, absolute perfection, non-limitation and non-destructibility of the divine essence, all kinds of combinations (including the combination of the attributes and essence) are rejected, and the simplicity of the divine essence is emphasized. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical analysis of attributes, Negation of the compoundedness of the essence, the Qur'anic basis of simplicity, Norman Gisler, Sadraian theosophy | ||
مراجع | ||
ـ قرآن کریم.
10. سبحانی، جعفر (زمستان1391). توحید صفاتی، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کلام اسلامی، سال 21، شمارۀ 84: 7 - 24. 11. سبزواری، هادی (1383). اسرار الحکم، تصحیح کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی. 12. شهرستانی، محمدبن عبدالکریم (1364). الملل و النحل، تحقیق محمد بدران، جلد 1، قم: الشریف الرضی. 13. صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1361). تفسیر القرآن الکریم، جلد 4، قم: بیدار. 14. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1360). اسرار الآیات (تحقیق خواجوی)، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ اسلامی. 15. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ (1417 ق). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة (مقدمۀ عربی)، جلد 2، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی. 16. ــــــــــــــــــــــــــــ (1981 م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة (با حاشیۀ علامه طباطبایی)، جلد 2 و 6، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی. 17. ـــــــــــــــــــــــــــ (1363). مفاتیح الغیب، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ ایران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 18. طباطبایی، محمد حسین (1390 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، جلد 20، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات. 19. ـــــــــــــــــــــــ (1416ق). نهایة الحکمة، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی. 20. عبودیت، عبدالرسول (1387). درآمدی به نظام حکمت صدرایی، جلد 2، قم: مؤسسۀ امام خمینی. 21. فراهیدی، خلیلبن احمد (1409 ق). کتاب العین، جلد 7، قم: نشر هجرت. 22. کاپلستون، فردریک چارلز (1392). تاریخ یونان و روم، جلالالدین مجتبوی، جلد 1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی سروش. 23. کاکایی، قاسم (1385). وحدت وجود به روایت ابنعربی و اکهارت، تهران: هرمس. 24. مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، جلد 1 و 6، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 25. ملکیان، مصطفی (1389). تاریخ فلسفة غرب، جلد 2، قم: پژوهشکدة حوزه و دانشگاه.
27. نولدکه، تئودور (2004). تاریخ القرآن، ترجمۀ د. جورج تأمر، چ اول، بیروت: بینا. 28. Geisler, N. L., & Saleeb, A (2002). Answering Islam: The crescent in light of the cross, Michigan, Grand Rapids Baker Books.
29. http://al-quran.info/#home.
30. Rosé, Valentine (1883). Deutsche Literatur Zeitung, Berlin. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 378 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |