![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,946 |
تحلیلی بر نظریه خودآگاهی در جنگل جهان زیرین کلاریسا پینکولا استس مطالعه موردی انیمیشن قلعه متحرک هاول (۲۰۰۵) اثر هایائو میازاکی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 8، دوره 25، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 71-81 اصل مقاله (7.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2020.296026.615403 | ||
نویسندگان | ||
سید علیرضا س گلپایگانی* 1؛ منصور حسامی2؛ فاطمه حسینی شکیب3 | ||
1دانشجوی دوره دکترا پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی و ریاست دانشکده هنر دانشگاه الزهرا | ||
3استادیار دانشگاه هنر، دانشکده سینما و تئاتر | ||
چکیده | ||
الگوی «اسطورهی یگانه» یا صورت تغییر یافتهی آن الگوی سفر قهرمان، الگویی بسیار شناخته شده میان نویسندگان و فیلمنامه نویسان است و بسیاری از آثار بزرگ جهان بر اساس این الگو نوشته شده یا بر آن منطبقند. این مقاله قصد دارد کمبودها و ناکاملیهای الگوی جوزف کمپبل برای قهرمانان زن را مورد بررسی قرارداده و پس از بررسی مدلهای مختلف سفر قهرمان زن، با معرفی الگوی «خودآگاهی در جنگل جهان زیرین» استس (۱۳۹۸) به تحلیل سفر قهرمان زن انیمیشن قلعهی متحرک هاول (میازاکی-۲۰۰۴) بر اساس این الگو بپردازد. با مقایسه الگوی سفر قهرمان کمپبل و الگوی زن وحشی استس تلاش میشود به سوالات اصلی پژوهش درباره تفاوتهای ظاهری و فراتر از آن تفاوتهای معنایی و رویکردهای متمایز در جهانبینی دو الگو پاسخ داده شود. این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و مشخص میکند که گرچه مسیر رشد قهرمان زن داستان، سوفی، در این انیمیشن با الگوی استس همخوانی دارد، میازاکی در روایت خود این الگو را برای قهرمان مرد تغییر داده و با عمیقتر کردن سفر قهرمان مرد و ترکیب آن با الگوی سفر قهرمان کمپبل، غنای کار را افزایش داده و در مقایسه با مدلهای انیمیشن غربی، مدل متفاوت، پیچیدهتر و جذابتری هم از قهرمان زن و هم از قهرمان مرد برساختهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
سفر قهرمان زن؛ خودآگاهی در جنگل جهان زیرین؛ قلعهی متحرک هاول؛ هایائو میازاکی؛ کلاریسا پینکولا استس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of Clarissa Pinkola Estés Theory of ‘the Underground Forest Consciousness’’ The case of Hayao Miyazaki’s Howl's Moving Castle (2005) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Alireza S Golpayegani1؛ Mansour Hessami2؛ fatemeh Hosseini-Shakib3 | ||
1PHD student of art research, Isfahan University of Arts | ||
2Alzahra University Art Faculty | ||
3Assistant Professor/PhD in Animation Studies Tehran Art University Faculty of Cinema and Theatre | ||
چکیده [English] | ||
Joseph Campbell's "monomyth" or its adaptation in Vogler's book The Writer's Journey is a common known framework of a hero's journey among all contemporary writers and screenwriters, and there are a great number of works which are written based on this structure and can be argued that the writer had, instinctively and unbeknownst to himself, followed this model. The purpose of this essay is to analyze and pinpoint the deficiencies and shortcomings of Campbell's monomyth in regard to the female heroin and her journey, explaining that according to female psychologists and feminist theorists how this structure ignores women and their quests for wholeness and growth, to introduce and study different theories regarding the "Heroin's Journey" and explore Clarissa Pincola Estes' "La Selva Subterránea: Initiation in the Underground Forest" theory in order to analyze Hayao Miyazaki's Howl's Moving Castle (2004) according to Estes' structure and insight. Following the comparison of Joseph Campbell's monomyth and Estes' wild woman archetype, this essay strives to answer questions about these theories superficial and semantic differences, the diversity between their distinct approaches in defining the world and women's role and position in these worlds. As this essay is a descriptive-analytical essay, it argues that Howl's Moving Castle heroine journey follows Estes' "La Selva Subterránea Initiation in the Underground Forest" theory. The heroine of the story, Sophie, goes through all the stages which consists of the bargain without knowing, the dismemberment, the wandering, finding love in the underworld, the harrowing of the soul, the realm of the wild woman, and the wild bride and bridegroom. These stages are depicted in her transition from a dull and depressed girl with no desire to a wild woman who acknowledges her power and beauty, breaks her own and her friends’ curse, rescues the king and finally finds her true love. Miyazaki with his unique storytelling had moved beyond Estes' King's journey in her "La Selva Subterránea: Initiation in the Underground Forest" theory and changes the path of Howl or King of the underworld in Estes' theory. It is discussed that in his change of narrative during the adaptation process, from Dianna Wynne Jones novel to his animation script, Miyazaki has combined Estes' king's Journey with Joseph Campbell's monomyth and thus has enriched and deepened Howl's Journey. Miyazaki's Howl goes through the three main stages of the monomyth (the departure or separation, the initiation and the return), and with Sophie as the one who calls him to adventure, the one who is his mentor, ally, goddess, they put an end to an aimless war and find true love. Additionally, Howl returns with the elixir, and becomes the wild bridegroom, which is connected to Sophie’s journey. He is a groom that has followed his love and after enduring so much hardships and escaping from the clutches of the natural predator of the psyche has become a man worthy of his wild bride. Thus Miyazaki, creates a new narrative structure and tells a story which is more complicated than his western counterparts, with more powerful and deeper characters that transform and evolve in a different and more beautiful way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Heroin's Journey, Initiation in the Underground Forest, Howl's moving Castle, Hayao Miyazaki, Clarissa Pincola Estes | ||
مراجع | ||
استس، کلاریسا پینکولا (۱۳۹۸)، زنانی که با گرگها میدوند، افسانهها و قصههایی دربارهی کهنالگوی زن وحشی، سیمین موحد: مترجم، نشر پیکان، تهران. کمپبل، جوزف (۱۳۹۵)، قهرمان هزار چهره، (شادی خسروپناه: مترجم)، نشر گل آفتاب، مشهد. گلمزاری، وجیهه و شیخ مهدی، علی (۱۳۹۴)، تلفیق تک اسطورهی سفر قهرمان و کهنالگوی زن وحشی در انیمیشن ژاپنی شهر اشباح (۲۰۰۱)، دوفصلنامهی علمی پژوهشی دانشگاه هنر، شماره ۱۰، صص۷۹-۹۳. مرداک، مورین (۱۳۹۶)، ژرفای زن بودن: نقشه سفر قهرمانانهی زنان، (سحرخیراندیش: مترجم)، ناشر مولف، تهران، قابل دسترسی در: فیدیبو، ۵ آذر ۹۸ ووگلر، کریستوفر (۱۳۸۶)، ساختار اسطورهای در فیلمنامه، انتشارات نیلوفر، تهران. ویتیلا، استوارت (۱۳۹۲)، اسطوره و سینما، کشف ساختار اسطورهای در۵۰ فیلم به یادماندنی، هرمس، تهران. یاحقی، محمد جعفر؛ قائمی، فرزاد و اسمعلیپور، مریم (۱۳۹۶)، مطالعهی برخی از افسانههای ایرانی با تکیه بر الگوی خودآگاهی در جنگل جهان زیرین استس، فرهنگ و ادبیات عامه، شماره ۱۶، صص ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. Britannica (2019), King Arthur, viewed December 1, 2019, Available at: ???????
Cavallaro, Dani (2006) The Anime Art of Hayao Miyazaki, McFarland & Company, Publishers: Jefferson, North Carolina and London.
Emerson, David (2009), Innocence as a Super-power: Little girl's on the Hero's Journey, Mythlore:A Journal of J.R.R.Talkien, C.S Lewis, Charles Williams, and Mythopoeic Literature, Vol. 28, No. 1, Article 9 Available at: https://dc.swosu.edu/mythlore/vol28/iss1/9.
Jones, Diana Wynne (1986), Howl's Moving Castle, Greenwillow books: Methuen, London.
Kimmich, Matt (2007), Animating the Fantastic: Hayao Miyazaki's Adaptation of Dyanna Wynne Jones's Howl's moving Castle, in Lesley Strainer and James R. Keller (ed), Fantasy Fiction into films Essays, McFarland & Company, Publishers: Jefferson, North Carolina and London.
Scally, Deborah A (2009), Anime meet Middle Earth: Feminization of Hero in Tolkei's Lord of the Rings and Miyazaki's Princess Mononoke, in Gypsey Elaine Teague (ed.), Presentation of the 29th Annual SW/Texas Regional Meeting of Popular Culture and American Culture association: Gender, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle.
Scally, Deborah A (2013), Chihiro's Journey: Re-Imaging the Heroic Quest in the Anime of Hayao Miyazaki, PhD Thesis, University of Texas, Dallas.
Shore, Lesley Anne (2013), The Anima in Animation: MIYAZAKI HEROINES AND POST-PATRIARCHAL CONSCIOUSNESS, PhD thesis, Pacifica Graduate Institute, Carpinteria.
Vieira, Catarina & Kunz, Sara (2018), Howl’s Moving Castle: Perspectives from Literature to Film, In CONFIA 2018 Proceedings - International Conference on Illustration & Animation, Esposende, Portugal, 13-15 July 2018. (11 p. ). [Barcelos]: IPCA.
Wu, Cheng-In (2016), Hayao Miyazaki's Mythic Poetics: Experiencing the Narrative Persuasions, Spirited Away, Howl's Moving Castle and Ponyo, Animation: An Interdisciplinary Journal, Vol 11, pp.198-203 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,398 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 970 |