تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,473 |
تعداد مقالات | 69,969 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,749,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,899,155 |
بررسی تاثیر الگوهای ذهنی بر ترغیب تمایل به کار گروهی در طراحان صنعتی و ارتقا کیفی طراحی، نمونه ی موردی؛ طراحی تجهیزات پزشکی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 5-14 اصل مقاله (626.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2020.286028.666281 | ||
نویسندگان | ||
بهرام ایپکی* 1؛ مرتضی پورعوض2؛ یزدان موحدی3 | ||
1گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه طراحی صنعتی، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
3استادیار، دانشکده چندرسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر چهار الگوی ذهنی هدف گرایی، وحدت گرایی، عملکردگرایی و ثبات گرایی بر میزان تمایل طراحان صنعتی به کارگروهی و ارتقا طراحی بود. بدین ترتیب یک پرسشنامه از 54 نفر دانشجویان کارشناسی ارشد طراحی صنعتی که با روش نمونه گیری هدفمند شناسایی شده و شرایط مطالعه را داشتند به عمل آمد. نتایج باSPSS21 تحلیل شدند. یافته ها با توجه به نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که از بین چهار الگو بجز هدف گرایی، الگوهای ذهنی وحدت گرایی و عملکردگرایی در سطح معنی داری زیر 05/. تمایل به کار گروهی در دانشجویان طراحی رابطه مستقیم داشته است و همچنین الگوی ذهنی ثبات گرایی با ضریب همبستگی 372/. و عدد معناداری 006/. به عنوان مدل ذهنی غالب شناخته شد. در مرحله دوم مطالعه در یک کارگاه آموزشی طراحی تجهیزات پزشکی بصورت پیش از آموزش و پس از آمورش الگوهای ذهنی در قالب طراحی یک وسیله انتقال بیمار در یک گروه تمرکز 7 نفره راستی آزمایی شد. نتایج مقایسه تحلیل ریخت شناسی دو طراحی پیش از آموزش و پس از آموزش با توجه به زمانبدی کوتاه کارگاه همچنان اختلافات کیفی بالایی داشت. نتایج نشان داد با تمرکز بر تقویت الگوهای ذهنی طراحان صنعتی، علاوه بر افزایش تمایل به کارگروهی، نتایج طراحی نیز میتواند قابل قبولتر ارائه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی صنعتی؛ کارگروهی؛ خلاقیت مشترک؛ مدل ذهنی؛ آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study of the mental model impact on teamwork tendency in industrial designers and Improve the Design Quality, Case Study: Medical Device Design | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahram Ipaki1؛ Morteza Pouravaz2؛ Yazdan Movahedi3 | ||
1MSc of Industrial Design, Faculty of Design, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, IRAN | ||
2Master Student of Industrial Design, Faculty of Design, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, IRAN | ||
3Assistant Professor, Faculty of Multimedia, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, IRAN | ||
چکیده [English] | ||
Design activity typically refers to a specific set of creative processes and tasks that work by the designers to improve a complex problem and usually provide a principal gateway to them. This process can be performed with the help of one or several people. However, recently the critical trend of co-creation in design has been instantly recognized as an undeniable approach that enhances the quality, speed, and precision of design and ideas. As the term "co-creation" It means creativity in team-working in which a team collaboration to solve a problem or valuable present a brilliant idea. Considering the importance of this issue in the academic environment, and due to the ill effects of this type of activity on learning and education, there has been considerable attention by individuals, especially students and researchers. Properly considering the theoretical foundations, this study seeks to explain this critical question, what endure the relationship between mental models and their impact on the tendency of industrial designers to team-working and progressively improve the design quality? This study was to investigate the cause and effect of the four mental models included: Goel-oriented, Unitarianism, Functionalism, and Stable-oriented on the tendency to industrial designers in team-working and cross-validation in the design workshop. This academic research is a correlation type of descriptive-analytic study. The statistical population was formed through a targeted sampling of all industrial design master students in all IRANIAN state universities between 2017 to 2019 and, also their bachelor's degree was in industrial design. Consequently, we designed mixing questionnaires, and 54 designers that had these study conditions were examined. The measurable results were analyzed by SPSS 21. Consistent findings of this study showed that among the four mental models, except for the Goal-oriented mental model with a significance level of 0/407, mental models of Unitarianism and Functionalism were significantly less than 0.05 in Team-working Students and they retained a direct relationship with them. Also, the Stable-oriented mental model with a correlation coefficient of 0/372 and a significant number of 0/006 at the level of 0/01 was significant and considered as the dominant model among the four mental models. In the second phase, the study was validated in a 7-day focus group design workshop on pre-training and post-training mental models in the form of a patient transfer device. Comparison of morphological analysis Results of pre-training and post-training designs concerning the short time of the workshop still indicated a notable qualitative difference. The results showed that by focusing on reinforcing the mental patterns of industrial designers, in addition to increasing the tendency to teamwork, the design quality could be more acceptable. The mental patterns and individual thoughts are also considered as effective factors in the formation of teamwork, especially among students. According to the results, academic managers and Teachers can concentrate on the mental models of Unitarianism, Functionalism, and Stable-oriented. This will increase collaboration between industrial design students and leads to an increase in professional industrial designers’ co-creation and their willingness to teamwork. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Industrial design, Team working, Co-Creation, Mental model, Education | ||
مراجع | ||
دانایی فرد, حسن., جندقی, غلامرضا., الوانی, مهدی., نیک فتار, طیبه. (1389). الگوهای ذهنی خبرگان در مورد چالش های دولت افقی در ایران. چشم انداز مدیریت دولتی, 2(1), صص 24-29 فرحی, رضا., محمودی, امیررضا., زارعی راهور, امیر حسین., افخمی اردکانی, مهدی. (1389). طراحی معیارهای اثربخشی کار گروهی (با رویکرد TQM و QCC) مطالعه موردی: پژوهشگاه صنعت نفت. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت, 1(3),صص 70-39 قاسمی, سعید. (1392). اصول کار تیمی. مشهد، ایران: انتشارات قدس رضوی. کرمی, مرتضی., محمدزاده, اعظم., افشاری, معصومه. (1391). تأثیر روش تدریس مشارکتی بر گروهگرایی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در شهر مشهد. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 9(33) , صص 105-193 لاجوردی, سمانه., رحیم نیا, فریبرز., مرتضوی, سعید., کردنائیج,اسدالله. (1395). کاربرد روش کیو در شناخت الگوهای ذهنی: ارزش گذاری عوامل بهرهوری منابع انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی. پژوهش های مدیریت عمومی, 9(31), صص 28-25. منتظری, محمد., مهروکیلی, سیدرحمان. (1395). بررسی رابطه بین الگوهای ذهنی کارکنان و توانمندسازی آنها در دانشگاه علوم پزشکی شهر یزد. طلوع بهداشت, 15(6),صص 70-61 Badke-Schaub, P., Neumann, A., Lauche, K., & Mohammed, S. (2007). Mental models in design teams: a valid approach to performance in design collaboration? CoDesign, 3(1), 5-20. Retrieved from https://doi.org/10.1080/15710880601170768. doi:10.1080/15710880601170768 Brantley, W. A. (2009). The effect of mental models on creating organizational alignment around a change vision Walden University. Burtscher, M. J. M., Tanja (2012). Team mental models and their potential to improve teamwork and safety: A review and implications for future research in healthcare. Safety Science, 50(5), 1344-1354. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ssci.2011.12.033 Chang, Y.-S., Lin, H.-C., Chien, Y.-H., & Yen, W.-H. (2018). Effects of creative components and creative behavior on design creativity. Thinking Skills and Creativity, 29, 23-31. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1871187118300695. doi:https://doi.org/10.1016/j.tsc.2018.05.007 Coursey, L. E., Paulus, P. B., Williams, B. C., & Kenworthy, J. B. (2018). Chapter 14 - The Role of Individual Differences in Group and Team Creativity. In R. Reiter-Palmon, V. L. Kennel, & J. C. Kaufman (Eds.), Individual Creativity in the Workplace (pp. 311-338): Academic Press. Druskat, V. U., & Pescosolido, A. T. (2002). The Content of Effective Teamwork Mental Models in Self-Managing Teams: Ownership, Learning and Heedful Interrelating. Human Relations, 55(3), 283-314. Retrieved from https://doi.org/10.1177/0018726702553001. doi:10.1177/0018726702553001 Ensici, A., Badke-Schaub, P., Bayazıt, N., & Lauche, K. (2013). Used and rejected decisions in design teamwork. CoDesign, 9(2), 113-131. Retrieved from https://doi.org/10.1080/15710882.2013.782411. doi:10.1080/15710882.2013.782411 Evans, N. J., & Jarvis, P. A. (1986). The Group Attitude Scale: A Measure of Attraction to Group. Small Group Behavior, 17(2), 203-216. Retrieved from https://doi.org/10.1177/104649648601700205. doi:10.1177/104649648601700205 Hartson, R., & Pyla, P. (2019). Chapter 15 - Mental Models and Conceptual Design. In R. Hartson & P. Pyla (Eds.), The UX Book (Second Edition) (pp. 327-340). Boston: Morgan Kaufmann. Neumann, A., Badke-Schaub, P., & Lauche, K. (2006). A FRAMEWORK FOR MEASURING TEAM MENTAL MODELS IN DESIGN. Paper presented at the the 9th International Design Conference,, Dubrovnik, Croatia. Oppl, S. (2016). Towards Scaffolding Collaborative Articulation and Alignment of Mental Models. Procedia Computer Science, 99, 125-145. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050916322517. doi:https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.106 Sanders, E. B. N., & Stappers, P. J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. CoDesign, 4(1), 5-18. Retrieved from https://doi.org/10.1080/15710880701875068. doi:10.1080/15710880701875068 Sinnott, R., & Towler, G. (2020). Chapter 1 - Introduction to Design. In R. Sinnott & G. Towler (Eds.), Chemical Engineering Design (Sixth Edition) (pp. 1-45): Butterworth-Heinemann. Taffe, S. (2018). Generate don’t evaluate: how can codesign benefit communication designers? CoDesign, 14(4), 345-365. Retrieved from https://doi.org/10.1080/15710882.2017.1399144. doi:10.1080/15710882.2017.1399144 URL2: www.youtube.com/watch?v=awoV5Wj9lys
Van Mechelen, M., Laenen, A., Zaman, B., Willems, B., & Abeele, V. V. (2019). Collaborative Design Thinking (CoDeT): A co-design approach for high child-to-adult ratios. International Journal of Human-Computer Studies, 130, 179-195. Retrieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1071581919300837. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2019.06.013 Yoram Wind, Colin Crook, & Gunther, R. (2005). THE POWER OF IMPOSSIBLE THINKING. United States of America: FT Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 576 |