تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,487 |
Humanism Criticism | ||
Contemporary Researches on Islamic Revolution | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، شهریور 2020، صفحه 45-66 اصل مقاله (331.19 K) | ||
نوع مقاله: Science - Research | ||
نویسندگان | ||
Ali Asgariyazdi* 1؛ Abbas Mousavi Hashemi2 | ||
1Associate Professor, Department of Theoretical Foundations of Islam, Tehran University, Tehran, IRAN. | ||
2Ph.D. Student, Theoretical Foundations of Islam, Tehran University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده | ||
Humanism in modern western civilization is a fundamental idea. Underlying root, perhaps, in contradiction of the contemporary West with the Iran Islamic Revolution hidden in the humanistic nature of modernity, since the modern west pivotal view in all dimensions of life is humanistic, and human-like rather than God-oriented one. To this aim, a critical method used. Humanism has two meanings: first, the humans’ rights, kept and their dignity and then, attach prime importance to humans on all grounds. Based on the first, it reduces the possibility of humanism criticism and will display only as an indisputable fact in the past and the present. Humanism term employment of the outside its life domain, along with appendixes such as Islamic, etc. is unnecessary and even forged and incorrect. Concerning the second interpretation, humanism can cultivate from two aspects. First, from the viewpoint of intra thought school and then, from the perspective of inter thought school. Fundamental self-contradiction (either in theory dimension or in practice dimension), is the most basic fault that has made the human-oriented thought school facing crises. The unjust extension of humanism to the outside of its life forms the most basic inter critique of thought school. | ||
کلیدواژهها | ||
Humanism؛ Human-Oriented Attitude؛ God-oriented Attitude؛ Individualism؛ Secular Humanism؛ Religious Humanism | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اومانیسم در سنجه نقد | ||
نویسندگان [English] | ||
علی عسگری یزدی1؛ عباس موسوی هاشمی2 | ||
1دانشیار، گروه مبانی نظری اسلام، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، مبانی نظری اسلام، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
اومانیسم بنیادیترین ایده تمدن مدرن غرب است. شاید اساسیترین ریشه تضاد غرب مدرن با انقلاب اسلامی ایران در ماهیت اومانیستی مدرنیته پنهان باشد؛ زیرا نگاه محوری غرب مدرن در همه ابعاد زندگی انسانگرایانه و انساندوستانه است نه خداگرا. این مقاله به همین دلیل سکولار است. بنابراین، با تشریح اومانیسم، این مقاله نظر انتقادی نسبت به آن خواهد داشت. با مرور انسانگرایی، دو مفهوم نمایش داده میشود: گاه به معنای این است که حقوق انسانها به رسمیت شناخته میشود، حفظ میشود و کرامت آنها مورد توجه قرار نمیگیرد و گاهی به معنای تعلق اهمیت اصلی به انسان در هر زمینهای است. تفسیر اول احتمال انتقاد از اومانیسم را کاهش میدهد و فقط به عنوان یک واقعیت بیرونی در گذشته و زمان حال، انسان را به نمایش میگذارد. بر این اساس، استفاده از اصطلاح اومانیسم در خارج از حیطه زندگی خود و همراه با ضمائم مانند اسلامی و غیره غیر ضروری و حتی جعلی و نادرست است. در تعبیر دوم ، اومانیسم از دو جنبه قابل پرورش است. اول از نظر مکتب فکری داخل و دوم از دیدگاه مکتب فکری. خود تضاد درونی (چه در بعد تئوری و چه در بعد عملی) ، اساسیترین تقصیری است که مکتب فکری انسانمحور را با بحران مواجه کرده است. گسترش ناعادلانه اومانیسم به خارج از زندگی آن نیز اساسیترین انتقاد مکتب فکری را تشکیل میدهد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
اومانیسم, انسانگرایی, خداگرایی, فردگرایی, اومانیسم سکولار, اومانیسم دینی | ||
مراجع | ||
The Holy Quran
Nahj al balagha
Ahmadi, B. (1998). The Puzzle of Modernity. Tehran: Markaz Publications.
Amadi, A. (1987). The Ghurar al Hikam wa Durar al-Kalim. Qom: Office of Islamic Propagations Publications.
Baumer, F. (2006). Main Streams of the Western Thought. (K. Guten, Trans). Tehran: Hekmat Publications.
Bayat, A. and a Group of Writers (2013). Glossary of Terms. Tehran: SAMT Publication.
Bidel, A. (2005). Divan Bidel Dehlavi. Corrected by Khalilolah Khalili. Tehran: Simaye Danesh Publications.
Brown, C. (2005). Philosophy and the Christian Faith. (T. Mikailian, Trans). Tehran: Scientific and Cultural Publications.
Carrel, A. (n.d.). Man the Unknown. (E. Shakibapour, Trans). Tehran: Shahriyar Publications.
Cassirer, E. (1994). A Treatise on Human: An Introduction to the Philosophy of Culture. (B. Naderzadeh, Trans). Tehran: Human Sciences and Cultural Studies Research Institute.
Crawford, R. (2016). The Triangle of God, Human and World, (A Dialogue between Science and Religions). (H. Abduli Mehrjerdi, Trans). Qom: Adyan Publications.
Davari Ardakani, R. (2016). Humanism is not Merely a View. Tehran: A Speech in the Meeting on Contemplation over Humanism, West Studies and Science. Research Institute, Reza Davari Ardakani Online Base, (www.rezadavari.ir).
Durant, w. (2006). The Pleasures of Philosophy: a Survey of Human Life & Desting. (A. Zaryab, Trans). Tehran: Elmi and Farhangi Publications.
Edwords, F. (2017). What is Humanism? www.AmericanHumanist.Org (A.H.A.).
Guénon, R. (2009). Crisis of the Modern World. (Z. Dehshiri, Trans). Tehran: Amirkabir Publications.
Hajati, A. (2008). Age of Imam Khomeini. Qom: Bustan-e Ketab.
Hemmati, H. (2005). Knowledge on Theology. Qom: University of Religions and Denominations Publications.
Herbert, H. (1996). "Islam and Western Science-Stricken." (M. Shahsavan, Trans). Ministry of Culture and Islamic Guidance Quarterly. Vol. 19, no. 22, pp. 60-72.
Jasemi, M; Jasemi, B. (1978). Dictionary of Political Sciences. Tehran: Gutenberg Publications, The second volume.
Macquary, J. (1988). Existentialism. (M. Hanaei Kashani, Trans). Tehran: Hermes.
Majlesi, M. (1995). Bihar al Anvar. Qom: Dar al Kotob al Eslamiyeh, Second volume.
Meshkat, A. et ai. (2011). Glossary of Terms. Tehran: samt Publications.
Mohammadi Rayshahri, M. (2008). Humanism from the Perspective of the Quran and Tradition. Qom: Dar al Hadith Publications.
Mousavi Hashemi, A. (2014). "Secularism from an Idea to Realism." International Congress on Religious Culture and Idea. Qom: Orientation Center for Cultural Engineering, Public Culture Council, Bushehr Province. pp. 157-170.
Rahmati, H. (2009). "Descartes and Reverse Ladder of Dialogues between Descartes Philosophy and Humanism of Renascence." Researches of Theological Philosophy Quarterly. Qom University. Vol. 11, no. 41, pp. 261-286.
Sartre, J. (1982). Existentialism and Humanism. (M. Rahimi, Trans). Tehran: Morvarid Publications.
Sheikh Bahaei, M. (2008). Divan Sheikh Bahaei. Corrected by Saeed Nafisi. Tehran: Zarin Publications.
Steelwater, E. (1998). Humanism in Encyclopedia of Applied Ethics. Vol. 2. Ruth Chadwick (Ed). UK, USA: Academic Press.
Talati, M. (2016). An Introduction to Humanism in the West. Qom: Islamic Science and Culture Research Institute.
Zarshenas, S. (2004). Cultural-Political Glossary. Tehran: Ketab-e Sobh-e Aval. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,200 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,410 |