![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,668 |
مسئله وجود در فلسفة کندی | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 53، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 243-257 اصل مقاله (199.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2020.283691.523123 | ||
نویسنده | ||
علی مطهری* | ||
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در فلسفۀ کندی، به عنوان اولین فیلسوف مسلمان، مسئلۀ وجود به سبک مخصوص به خود مطرح بوده است. لفظ «وجود» در فلسفۀ کندی کم به کار رفته و به جای آن بیشتر از کلمۀ «کَون» یا «أیس» در مقابل «لیس» و یا از کلمه «إنّیه» استفاده شده است؛ البته گاهی نیز کلمۀ «وجود» در آثار کندی به معنی ادراک و وجدان به کار رفته است. کندی میان شیء و ذات آن تفکیک میکند و این بیشباهت به تفکیک میان وجود و ماهیت بین متأخرین نیست. همچنین، از مجموع سخنان او در بابِ حقیقتِ خداوند، مسئلۀ آفرینش و جعل و به خصوص تحلیلِ حقیقت وحدت چنین برمیآید که وی اصالت و واقعیت داشتن را از آنِ وجود میداند و ذات و ماهیت را امری اعتباری میشمارد؛ به همین خاطر میتوان او را پیش از فارابی و بوعلی نخستین فیلسوفِ وجودیِ جهان اسلام دانست، اگرچه در آن زمان اصالت وجود یا ماهیت به عنوان یک مسئله مطرح نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ کون؛ أیس؛ إنّیه؛ شیئیت؛ ذات؛ واقعیت؛ اصالت؛ ماهیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Problem of Existence in Al-Kindi’s Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Motahari | ||
Assistant Professor in Islamic Philosophy, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Tehran, | ||
چکیده [English] | ||
Al-kindi, the first muslim philosopher, has raised the problem of "existence" in the manner of his own. In Al-kindi's works, the term of existence is used infrequently, and instead of it, the term of "cawn" or "ays" in contradiction with "lays" or "enniah" often is employed. In Al-kindi's writings, of course, the term of existence sometimes means perception and conscience. He distinguishes between thing and its essence, and this distinction bear resemblance to the distinction which late-comers draws between existence and essence. According to the total of his writings, it seems that Al-kindi considers thingness and existence as the real and authentic, and that he regards the essence as the abstract, unreal, and mental construct. Although, during the time of Al-kindi, the problem of the reality of existence or essence, as a problem, yet had not become propounded. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Al-Kindi, existence, kawn, ays, enniah, thingness, essence | ||
مراجع | ||
[1] ابن القفطی، جمال الدین ابوالحسن علی بن یوسف (1999م). تاریخ الحکما و هو مختصر الزوزنی من کتاب اخبار العلما باخبار الحکما: سلسله الفلسفه الاسلامیه، نشر یولیوس لبرت، متا. [2] ابن الندیم (1871-1872). الفهرست: تاریخ العلوم و تصنیفها فی العالم الاسلامی (1،2،3)، تحقیق: جوستاف فلوجل، لایبتسک، متا. [3] بدوی، عبدالرحمن (1984م). موسوعه الفلسفه، الطبعه الاولی، الجزء الثانی، بیروت، المؤسسه العربیه للدراسات و النشر. [4] پینس، س (1376). اصالت علم اسلامی در چه بود؟، ترجمه: بهناز هاشمی پور، تهران، معارف. [5] جهامی، جیرار (2002م). موسوعه مصطلحات الکندی و الفارابی، بیروت، مکتبه لبنان ناشرون. [6] شریف، میرمحمد (1362). تاریخ فلسفه در اسلام، تهیه، گردآوری و ترجمه فارسی زیر نظر: نصرالله پورجوادی، ج 1، تهران، مرکز نشر دانشگاهی. [7] طرابیشی، جورج (1997م). معجم الفلاسفه، بیروت، دار الطلیعه للطباعه و النشر، الطبعه الثانیه، کانون الاول. [8] عبدالرزاق پاشا، مصطفی (1364ف/1945م). فیلسوف العرب و المعلم الثانی، قاهره، دار احیا الکتب العربیه. [9] کربن، هانری (1373). تاریخ فلسفه اسلامی، تهران، کویر. [10] کندی، ابویوسف یعقوب بن اسحاق (الجزء الاول ۱۳۶۹ ق/ ۱۹۵۰ م، الجزء الثانی ۱۳۷۲ق/ ۱۹۵۳ م). رسائل الکندی الفلسفیه، تحقیق: محمد عبدالهادی ابوریده، قاهره، دارالفکر العربی. [11] کندی، یعقوب بن اسحاق (1978م). رسائل الکندی الفلسفیه، مقدمه، تصحیح و تعلیق محمد ابوریده، قاهره، دارالفکر العربی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 515 |