تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,837 |
الگوهای ذهنی اعضای هیئت علمی درباره پیامدهای سیاست رشد کمی دانشجویان: مطالعهای براساس روش کیو | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 1، 1399، صفحه 107-125 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2020.76993 | ||
نویسندگان | ||
حسن داناییفرد1؛ زینب مولوی* 2 | ||
1استاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار مدیریت دولتی مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر قم | ||
چکیده | ||
در ایران سونامی رشد بیرویه کمی دانشجویان در سالهای پس از انقلاب به ویژه سالهای اخیر، پیامدهای متعددی در سطح جامعه داشته است. هدف این مقاله شناسایی پیامدهای رشد کمی دانشجویان در ایران از دیدگاه اعضای هیئت علمی است. به این منظوربااستفاده از روششناسی کیو،ذهنیتهای مختلف اعضای هیئت علمی نسبت به این موضوع تحلیل و بررسی شد. پژوهش حاضر با رویکرد اکتشافی به روش پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه بود و نمونهگیری به روش در دسترس انجام گرفت. برای تحقق هدف پژوهش، پس از مطالعه متون نظری تحقیق و انجامدادن ده مصاحبه باخبرگان آگاه و متخصص در حوزه موضوع پژوهش و با معیار اشباع نظری دادهها، و ارسال ایمیل به اعضای هیئت علمی، پس از خلاصهسازی و بررسی گزارههای حاصله،38 گزاره به عنوان پیامد رشد کمی دانشجویان شناسایی و اولویتبندی شد.درنهایت، نتایج نشان داد دو دیدگاه یا الگوی ذهنی متمایز نسبت به پیامدهای رشد کمی دانشجویان وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی ذهنی؛ آموزش عالی؛ رشد کمی دانشجویان؛ کیفیت آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mental Patterns of Students’ Quantitative Growth Policy Outcomes: The Study Based On Q Methodology | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Danaee Fard1؛ Zeinab Molavi2 | ||
1Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management & Economic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Public Administration, Tolou-e- Mehr Non-profit Institute of Higher Education, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important foundations of sustainable development is to educate efficient manpower which is vital for developing countries like Iran. However, the tsunami of unprecedented qualitative growth of student upon Islamic revolution especially in recent years has brought paramount consequences in the society. Present paper attempt to identify the consequences of students’ qualitative growth by using Q methodology. In present paper, upon reviewing the relevant literature as well as conducting 10 interviews with elites and sending email to faculties of universities and summarizing/investigating the relevant data, 38 items were recognized as consequences. They were prioritized by participants. The instrument was interview. Ultimately, the mindsets of participants were divided into two mental patterns (paradigms) base on the findings of Q factor analysis; in other words, research findings indicate that there are two different mental paradigms or insights on the consequences of quantitative growth in universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mental Patterns, Higher Education, Students’ Quantitative Growth, Higher Education Qualitative | ||
مراجع | ||
1 - آراسته، حمیدرضا، 1384، تکامل آموزش عالی، تحولات تاریخی و مشکلات پیش روی کشورهای در حال توسعه. رهیافت، شماره 36، صفحات، 15-5. 2 - بازرگان، عباس، 1394، استانداردهای آموزش عالی: از آرمان تا واقعیت. نامه آموزش عالی، سال 8، شماره 30، صفحات 11-23. 3 - خوشگویانفرد، علیرضا، 1386. روششناسی کیو. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، تهران. 4 - شهرکیپور، حسن و جمالی، شادی، 1390، تأثیر ارزیابی درونی بر کیفیت آموزشی و شناسایی نقاط قوت و ضعف گروه آموزشی. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، پردیس دانشکدههای فنی، اردیبهشت ماه 1390. 5 - عباسی، محمدرضا و شیرهپزآرانی، علیاصغر، 1390، سیاستگذاری کیفیت آموزش عالی: چالشها و چشماندازها. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، پردیس دانشکدههای فنی، اردیبهشت ماه 1390. 6 - فریدونی، سمیه، 1396، گسترش کمّی آموزش عالی با تأکید بر پیامدهای اجتماعی نظریهای دادهبنیاد. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره 23، شماره 4، صفحات 96-69. 7 - قارون، معصومه، 1393، سیاستهای گسترش آموزش عالی در سالهای اخیر: توسعه ظرفیت یا اتلاف منابع. فرایند مدیریت و توسعه، دوره 27، شماره 2، صفحات 28-3. 8 - قدیمی، اسماعیل، 1392، آسیبشناسی آموزش در ایران: رویکردی انتقادی به شکلگیری، رشد و مناسبات نهادی، ساختاری وکارکردی. علوم اجتماعی، شماره 69، صفحات 29-19. 9 - مرتاض هجری، سارا و جلیلی، محمد، 1395، روند رشد کمی تحصیلات تکمیلی کشور در مقایسه با جهان طی ده سال. کنگره ملی آموزش عالی ایران. 10 - نادری، ابوالقاسم و اسماعیلنیا، ندا، 1390، بینالمللیشدن آموزش عالی و ارتقای کیفیت دانشگاهی. پنجمین همایش ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی، دانشگاه تهران، اردیبهشتماه 1390. 11 - نورشاهی، نسرین، 1372، جایگاه آموزش عالی در مقایسه با 26 کشور جهان. تهران: فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 4، صفحات 182-139. 12- Brown, S.R., 1996, Q Methodology and Qualitative research. Qualitative Health Research, 6(4), pp.561-567. 13- Corr, S., 2001, An Introduction to Q Methodology, a Research Technique. British Journal ofOccupational Therapy, 4(6), pp. 293-297. 14- Dhamdhere, N. S., 2015, Importance of knowledge management in higher educational institutes. Turkish Online Journal of Distance Education, 16 (1), pp.162 -183. 15- Donner, J. ,2001, Using Q-sort in Participatory Processes: An Introduction to the Methodology. Social Development Paper, 36(4), pp.24-49. 16- Kyllonen, P.C., 2012, The importance of higher education and the role of non-cognitive attributes in college success. Pensamiento Educativo, 49(2), pp.84-100. 17- McKeown, B.F.; Thomas, D., 1988, Q Methodology, Sage Publication Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 469 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 598 |