![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,708,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,942,600 |
دیوید لاند؛ دوئالیزم قوی و زندگی پس از مرگ | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 18، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 71-97 اصل مقاله (670.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2020.296524.1005726 | ||
نویسندگان | ||
زینب امیری* 1؛ عبدالرسول کشفی2؛ امیرعباس علیزمانی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه فلسفۀ دین، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش بر مبنای تفسیر و دفاع از دیدگاه دیوید لاند، به بررسی دوئالیزم قوی یا دوئالیزم جزییات در جهت اثبات حیات پس از مرگ میپردازیم. مهمترین مانع در این مسیر مسئلۀ علیت و تبیین نحوۀ تعامل دو جوهر جزیی بهکلی متفاوت است، لذا با دلایل فلسفی و پدیدارشناسانه نشان میدهیم که مبنای این تعامل، تقدم امر ذهنی و ویژگیهای ذاتیِ علّیِ تقلیلناپذیر دو جوهر است که از طریق بدنمندی، دسترسی علّی به هم دارند. «خود» که جوهری غیرفیزیکی است، هیچ وابستگی و ابتنای وجودی به جوهر فیزیکی بدن ندارد، لذا با قطع رابطۀ علّی بعد از مرگ همچنان میتواند وجود داشته باشد. تمرکز پژوهش صرفاً بر نشاندادن معقولیت و معناداری و بررسی وقوع دوئالیزم یادشده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که چه علیت را به نظم طبیعت تقلیل دهیم چه آن را تبادل علّیِ نیروها و قابلیتهای تقلیلناپذیر دو جوهر بدانیم، تردیدی در معقولیت و معناداری آن نیست. لذا نظر به تجرد «خود» و ویژگیهای علّی ـ عاملی آن، بهترین تبیین بر شهود گریزناپذیر و مستقیم ما از اعمال ارادیمان آن است که بگوییم آنچه در این شهود بهنظر رسیده واقعیت دارد و علیت دوئالیستی در عمل رخ میدهد. اگر دلایل ما پذیرفتنی باشند، میتوانند در جهت اثبات حیات پس از مرگ بهکار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
حیات پس از مرگ؛ خود؛ دوئالیزم قوی؛ دیوید لاند؛ علیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
David Lund: The Strong Dualism and the Afterlife | ||
نویسندگان [English] | ||
Zainab Amiri1؛ Abdolrasoul Kashfi2؛ Amir Abbas Alizamani2 | ||
1PhD Student, Department of Philosophy of Religion, Faculty of Theology, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Theology, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Relying on the interpretation and defense of David Lund’s viewpoint, this study examines the strong dualism or the dualism of particulars to prove afterlife. The biggest obstacle in this regard is the concept of causality and the specification of the way the two particular and universal substances interact. Therefore, using philosophical and phenomenological argumentations, we demonstrate that the basis of this interaction is the priority of the subjective matter and the essential, causal, unreducable features of the two substances that have causal access to each other through embodiment. “Self” as a non-physical substance has no essential dependence and reliance on the physical substance of the body; therefore, it can survive after it cuts its causal relationship with it at the time of death. This study focuses merely on showing the logicality, meaningfulness, and occurrence of the foregoing dualism. The findings of the study indicate that no matter if we reduce causality to the natural system or deem it as the causal interaction of uneducable forces and potentials of the two substances, there would be no doubt in its logicality and meaningfulness. Therefore, due to the abstractness of “self” and its causal-causative features, the best explanation for our inevitable and direct insight of our volitional acts is to say that what is seen in this insight is real and the dual causality occurs in practice. If our argumentations are correct, they might be used to prove afterlife. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Afterlife, David Lund, Strong dualism, Self, Causality | ||
مراجع | ||
10. ------------------------- (2003). Making Sense of It All. Upper Saddle River,NJ: Pearson Education.
11. ------------------------- (2014). "Materialism, Dualism, and the Conscious Self." In Contemporary dualism : A Defense, edited by Andrea Lavazza and Howard Robinson, 56-78. Routledge.
12. ------------------------- (1994). Perception, Mind and Personal Identity: A Critique of Materialism. Lanham,MD: University Press of America.
13. ------------------------- (2009). Persons, Souls and Death. North Carolina: McFarland.
14. ------------------------- (2005). The Conscious Self: The Immaterial Center of subjective states. Amherst,NY: Humanity Books.
15. Sosa, Ernest. (1984). "Mind-Body Interaction and Supervenient Causation." Midwest Studies in Philosophy (John Wiley and Sons) 9 (1): 271-281.
16. Taliaferro, C. (2018). Substance Dualism: A Defense. In J. J. Loose, A. J. Menuge, & J. Moreland (Eds.), The Blackwell Companion to Substance Dualism (pp. 43-60). NJ: Wiley Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 361 |