تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,088,669 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,191,635 |
"مطالعه تاثیر عکاسی بر نقاشی های بنای صارم الدوله کرمانشاه در دوره ناصرالدین شاه قاجار " | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 2، اسفند 1398، صفحه 129-159 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2020.77842 | ||
نویسندگان | ||
الهه پنجه باشی* 1؛ مهناز حسن پور2 | ||
1استادیار دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) | ||
2کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
بنای صارم الدوله از مهمترین بناهای قاجاری واقع در شهر تاریخی کرمانشاه می باشد، این بنا متعلق به شاهزاده صارم الدوله فرزند ارشد عماد الدوله حاکم کرمانشاه می باشد . خانه صارم الدوله علاوه بر معماری اصیل ایرانی دارای نقاشیهای دیواری زیبایی در اتاق پنچ دری واقع در ضلع غربی می باشد. این نقوش دیواری دارای موضوعات حماسی، عاشقانه و تزیینی می باشد که در قابهایی با تزیینات فراوان تلفیقی از هنر ایرانی و اروپایی تصویر شده است. عوامل بسیاری از جمله عوامل اجتماعی در شکل گیری این آثار نقش داشته است که یکی از مهمترین آنها ورود دوربین عکاسی به ایران در دوره قاجار است که بر همه جنبه های فرهنگ و اجتماعی و هنری دوره ناصری تاثیر گذار بوده است . مفروض پژوهش حاضر مطالعه تاثیر عکاسی بر نقاشی دوره قاجار به عنوان یک پدیده اجتماعی و مطالعه تاثیر آن بر نقاشی های بنای صارم الدوله می باشد . در این دوران عوامل اجتماعی متعددی از جمله ارتباط ایران با اروپا ، سه سفر ناصر الدین شاه به اروپا ، رواج روزنامه های مصور و مهمتر از همه ورود دوربین عکاسی به ایران از زمینه های تحولات فرهنگی دوره قاجار می باشد که بر نقاشی دوران قاجار تاثیر گذار بوده است. نقاشی های بنای صارم الدوله هم به عنوان یک امارت درباری که دارای عکاسخانه بوده و دختر عماد الدوله به عنوان نخستین زن عکاس ایرانی مطرح شده است متاثر از این موضوع می باشد . | ||
کلیدواژهها | ||
قاجار؛ صارم الدوله؛ عکاسی؛ نقاشی؛ نقاشی دیواری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the Effect of Photography on Paintings of Sarem al-Dawlah Building in Kermanshah during the Nassereddin Shah Qajar Period" | ||
نویسندگان [English] | ||
Elaheh Panjehbashi1؛ mahnaz hassanpour2 | ||
1Assistant Professer at Alzahra University | ||
2Master of Painting, Al-Zahra University | ||
چکیده [English] | ||
Saram al-Dawlah is one of the most important Qajar monuments located in the historic city of Kermanshah. It belongs to Prince Sarem al-Dawlah, the eldest son of Imad al-Dawlah, built during the Qajar period and during the reign of Nasser al-Din Shah. In addition to the original Iranian architecture, the Sarem al-Dawlah house has beautiful murals in the west-facing five-door room. These murals have epic, romantic and decorative themes that are framed with a rich mix of Iranian and European art. Many factors, including social factors, have contributed to the formation of these works, one of the most important being the introduction of a photographic camera into Iran during the Qajar era that influenced all aspects of Nasserian culture and art. The hypothesis of the present study is to study the effect of photography on the Qajar period and its effect on Sarem al-Dawlah. During this period, various social factors such as contact with Europe, Nasser al-Din Shah's three trips to Europe, the proliferation of pictorial newspapers, and the introduction of photography into Iran were among the major cultural developments of the Qajar period that influenced Qajar painting. The paintings of the Sarem al-Dawlah building are also affected by this as a courtyard emirate, all of the room murals in the Sarem al-Dawlah building have been worked in a blend of Iranian-European style, indicating the impact of these developments. In the search for this issue, the key issues of photography and iconography in the Qajar court are first discussed and then the impact of photography on the paintings. The content of this study is qualitative and is based on a descriptive-analytical methodology and a library collection method. The results indicate that photography is one of the most important influences on the art of iconography. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qajar, Sarem al-Dawlah, photography, graffiti, court iconography | ||
مراجع | ||
1 .آژند، یعقوب)1172 ،)هنرنگارگریایران ، ج.2 ، تهران: سمت. 2 .ادامووا،ا.ت.)1181 ،)نگارههایایرانیگنجینة ارمیتاژ، ترجمة زهره فیضی، تهران: فرهنگستان هنر. 1 .آراسته، محمد)1171 ،)جامعهشناسی هنری، کنفرانس ملی تحقیق و توسعه درمهندسی عمران، معماریو شهرسازینوین، تهران: مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما تهران. 1 .استاین، دانا)1118 ،)سرآغاز عکاسیدرایران،ترجمة: ابراهیم هاشمی، تهران: اسپرک. 5 .انصاری، حمیدرضا، حیدری، عرفان)1179،)تأملی بر تأثیرات فرهنگ و جامعة ایران در میانة عصرقاجار بر دیوارنگاری به گواه دیوارنگاریهای عمارت صارمالدوله کرمانشاه، نشریة هنرهای تجسمی، شمارة1 ،دورة 21. 1 .افشار، ایرج)1191 ،)گنجینة عکسهایایران همراه تاریخچة ورود عکاسیبه ایران، تهران: نشر فرهنگ ایران. 9 .افشار،ایرج)1772 ،)گنجینةعکسهایایران وتاریخچة ورود عکاسیبه ایران،تهران: نشر فرهنگ ایران. 8- .افشارمهاجر،کامران)1171،)هنرمند ایرانیومدرنیسم،تهران: دانشگاه هنر. 7 .انگلیس، دیوید، و هاگسون، جان)1175 ،)جامعهشناسی هنر)شیوههای دیدن(، ترجمة جمال محمدی، تهران: نشر نی. 11- .میراث فرهنگی کرمانشاه)1197 ،)اسناد مکتوب میراث فرهنگی کرمانشاه، کرمانشاه: میراث فرهنگی. 11 .ذکا، یحیی)1191 ،)تاریخ عکاسیو عکاسیپیشگام در ایران، تهران: علمی و فرهنگی. 12 .راودراد، اعظم)1181 ،)تعریف هنر ازدیدگاه جامعهشناسی، درمجموعه مقاالت اولین هماندیشی جامعهشناسیهنر، گردآوری: سیروس یگانه، تهران: فرهنگستان هنر. 11 .رامین، علی)1189 ،)مبانیجامعهشناسی، تهران: نشر نی. 11 .سهیلی، جمالالدین؛ و قنبرلوزاده، احمد )1171، )بررسیعلل دگرگونیکالبدیبازارتهران دردورة دوم قاجار، گیالن: همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی اسالمی. 15 .سالک، داوود)1171 ،)زندگیپرماجرایناصرالدینشاه،سلطان صاحبقران، تهران: معیار علم. 11 .شیروانلو، فیروز)1119 ،)محدوده و گسترة جامعهشناسیهنر و ادبیات، تهران: توس. 19 .طهماسبپور، محمدرضا)1181 ،)ناصرالدینشاه عکاس،تهران: نشرتاریخ ایران. 18 .طهماسبپور، محمدرضا)1185،)ایتالیاییها وعکاسیدرایران،تهران: نشرقو. 17 .طهماسبپور، محمدرضا)1189 ،)ناصرالدینشاه عکاس، تهران: نشر تاریخ ایران. 21 .طبری، احسان)1151،)فروپاشینظام سنتیو زایش سرمایهداریدر ایران، بی جا: بی نا. 21 .عبدیفر، نرگس)1172 ،)هنر و معماری در دورة قاجاریه، تهران: راشدین. 22- .فلور، ویلم، چکلوسکیپیتر و اختیار، مریم )1181 ،)نقاشیو نقاشان دوران قاجار،ترجمـة یعقـوب آژند، تهران: ایل شاهسون بغدادی. مطالعةتأثیرعکاسیبرنقاشیهایبنایصارمالدولةکرمانشاهدر... 113 21 .فلور، ویلم)1171 ،)نقاشیدیواریدر دورة قاجار، ترجمة علیرضا بهارلو، تهران: پیکره. 21 .قانعی، سعید)1189 ،))ناصرالدینشاه قاجار، تهران: ساحل. 25 .معماریان، غالمحسین)1195 ،)آشناییبا معماریمسکونیایران ، تهران: سروش دانش. 21 .ولف، جنت)1187 ،)زیباییشناسی و جامعهشناسی هنر، ترجمة بابک محقق، تهران: فرهنگستان هنر. 27. RoyalPersianPainting(TheQajarEpoch1785-1925),(1998),BroklinMuseumOfArt. 28. https://www.pinterest.com/pin/804033339697830622 29. -https://www.pinterest.com/pin/487725834629805929/ 30. https://www.pinterest.com/pin/278238083210266412/ 31. https://www.reddit.com/r/HistoryPorn/comments/1cnqay/two_women_from_naser_aldin_s hah_qajars_harem/ 32. https://seemorgh.com/culture/history-and-civilization/history-and-civilization-ofiran/407745 33. https://www.pinterest.com/pin/430234570633910690/ 34. http://persiansinla.com 35. http://sofrehkhune.com/portal/ 36. www.teresafidalgo.net/truth-of- princess- qajar. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 815 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 733 |