تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,100,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,207,592 |
طرد از میدان آموزش و بازتولید نابرابری جنسیتی: تحلیل روایت زنان روستاهای شهرستان دهگلان | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 6، دوره 18، شماره 1، فروردین 1399، صفحه 105-129 اصل مقاله (235.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2020.294971.1007772 | ||
نویسندگان | ||
حسین دانش مهر* 1؛ کمال خالق پناه1؛ سهیلا زندی سرابسوره2 | ||
1استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان | ||
2کارشناسی ارشد جامعهشناسی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به دنبال روایتهای زنان روستایی از نابرابری جنسیتی در میدان آموزش است، این مقاله ضمن تفسیر موقعیتهای فرودستی آنان، به کاوش در روایت زنان از وضعیت مناسبات آموزشـ جنسیت و عوامل برسازندة طرد از میدان آموزش و نابرابری جنسیتی در میدان آموزش میپردازد. برای این منظور از دستگاه نظری پییر بوردیو بهعنوان راهنمای کار و صورتبندی مفاهیم بهره جستهایم. این پژوهش در سنتِ روشیِ کیفی صورت گرفته و از روش تحلیل روایت مضمونی برای کشف و استخراج مقولات استفاده شده است که در آن ابزارهای مشاهدة مشارکتی و مصاحبة عمیق جهت گردآوری دادههای مورد نیاز به کار گرفته شده است. میدان پژوهش حاضر مناطق روستایی شهرستان دهگلان است که با منطق نمونهگیری کیفی و هدفمند علاوه بر نمونهگیری از فضا (روستاهای بزرگ، متوسط و کوچک) نمونهگیری هدفمند و نظری نیز از سوژههای مورد مطالعه به عمل آمده که برمبنای آن با 32 نفر از زنان 15 تا 35 ساله در 6 سکونتگاه روستایی با رعایت حداکثر تنوع مصاحبههای عمیق به عمل آمد. دادههای حاصل از روایت در قالب 78 تم اولیه، 36 خردهتم، 8 تم اصلی و یک تم نهایی کدگذاری و صورتبندی شدند. تمهای اصلی حاصل از روایتها عبارتاند از: جامعهپذیری جنسیتی، مکانیسم تعمیق نابرابری اجتماعی، فقر مادی، فقر فرهنگی، عدم دسترسی به مراکز آموزشی، ازدواج زودرس دختران، محدودیت زنان در ورود به عرصههای عمومی و بازتولید ساختار اجتماعی. مقولة نهایی نیز آموزش بهمثابة یک میدان تولید نابرابری جنسیتی در مناطق روستایی است که داستان روایتهای متکثر زنان حول آن شکل گرفته و بدان معنا بخشیدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ بازتولید؛ تحلیل روایت؛ زنان روستایی؛ نابرابری اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exclusion from the Education and Reproduction of Gender Inequality: A Narratives Analysis of Women's In Dehgolan Villages | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Daneshmehr1؛ Kamal Khaleghpanah1؛ Soheyla Zandi Sarabsoure2 | ||
1Assistant Professor, Department of Sociology, Kurdistan University | ||
2Master of Sociology | ||
چکیده [English] | ||
The present study seeks to address rural women's narratives of gender inequality in field education. This study, while interpreting their subordinate positions, explores women's narratives of the status of education-gender relations and the factors that make up the field of education and gender inequality in education. To this end, we use Pierre Bourdieu's theoretical apparatus as a guide to the formulation of concepts. This research has used the tradition of qualitative method and the thematic narrative analysis method to discover and extract categories in which participatory observation tools and in-depth interviews were used to collect the required data. The field of study is rural areas of Dehgolan with qualitative and purposeful sampling logic in addition to space sampling (large, medium and small villages). It conducted in-depth interviews with 32 women aged 15-35 years in 6 rural settlements. The narrative data were coded and formatted into 78 initial themes, 36 sub-themes, 8 main themes, and one final theme. The main themes of the narratives are: gender socialization, deepening mechanisms of social inequality, material poverty, cultural poverty, inaccessibility of educational centers, early marriage of girls, restriction of women from entering the public sphere and reproduction. The final issue is education as a field of production of gender inequality in rural areas, which has shaped the narrative of the multiple features of women. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, reproduction, narrative analysis, rural women, social inequality | ||
مراجع | ||
[1] استراوس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (۱۳۹۴). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای، ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نی. [2] اعزازی، شهلا (1382). جامعهشناسی خانواده با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، چ 2، تهران: روشنگران و مطالعات زنان. [3] اعظمآزاده، منصوره؛ رضایی، انیس (1389). «نابرابری جنسیتی آموزشی در بخش درودفرامان کرمانشاه»، مجلة مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، س 8، ش 2، ص 7ـ23. [4] ایلیچ، ایوان (1393). مدرسهزدایی از جامعه، ترجمة الهه ضرغام، تهران: رشد. [5] بوردیو، پییر (1392). نظریة کنش؛ دلایل علمی و انتخاب عقلانی، ترجمة مرتضی مردیها، تهران: فلسفه، نقش و نگار. [6] ــــــــــ (1395). تمایز، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: ثالث. [7] جنکینز، ریچارد (1385). پییر بوردیو، ترجمة حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، تهران: نی. [8] رابرتسون، یان (1377). درآمدی بر جامعه (با تأکید بر نظریههای کارکردگرایی، ستیز و کنش متقابل نمادین)، ترجمة حسین بهروان، مشهد: آستان قدس رضوی. [9] زاهدی مازندرانی، جواد (1384). «فقر روستایی، روند و اندازهگیری آن در ایران (تبیین روشها و نقد رویکردها)»، فصلنامة رفاه اجتماعی، س 4، ش 17، ص 435ـ495. [10] زنجانیزاده، هما (1386). «تحلیل رابطة آموزش و پرورش و نابرابریهای جنسیتی»، فصلنامة تعلیم و تربیت، س3، ش3، ص 55ـ70. [11] سرشماری عمومی نفوس و مسکن، 1395. [12] سیدمن، استیون (1392). کشاکش آرا در جامعهشناسی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نی. [13] شادیطلب، ژاله (1381). توسعه و چالشهای زنان ایران، تهران: قطره. [14] شایگان، داریوش (1381). افسونزدگی جدید؛ هویت چهلتکه و تفکر سیار، ترجمة فاطمه ولیانی، تهران: فرزانروز. [15] ضرابی، اصغر؛ شاهیوندی، احمد (1389). «تحلیلی بر پراکندگی شاخصهای توسعة اقتصادی در استانهای ایران»، مجلة جغرافیا و برنامهریزی محیطی، س2، ش38، ص 17ـ32. [16] طلوعی، وحید؛ خالقپناه، کمال (1387). «روایتشناسی و تحلیل روایت»، مجلة خوانش، ش9، ص 45ـ51. [17] عبدالهزاده، نسیم؛ بلندهمتان، کیوان؛ محمد امجد، زبردست (1397). «تحلیل روایت زنان از نابرابری جنسیتی در میدان آموزش (مورد مطالعه زنان مناطق حاشیهای نایسر شهر سنندج)»، فصلنامة برنامهریزی رفاه و توسعة اجتماعی، س9، ش 36، ص 175ـ208. [18] کرامپتون، رزماری (1398). طبقه و قشربندی اجتماعی، ترجمة هوشنگ نایبی، تهران: نی. [19] کمالی، افسانه (1383). «زنان فقر مضاعف»، فصلنامة علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، س3، ش12، ص 271ـ302. [20] گیدنز، آنتونی (1387). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نی. [21] محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی، ضد روش، ج 2، تهران: جامعهشناسان. [22] نعمتیان، ساره؛ نوغانی، محسن؛ اصغرپور ماسوله، احمدرضا (1394). «چیستی و چرایی روش تحلیل روایت»، سومین کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی. [23] هابرماس، یورگن (1389). بازخوانی هابرماس (درآمدی بر آرا، اندیشهها و نظریههای یورگن هابرماس)، ترجمة حسینعلی نوذری، تهران: چشمه. [24] Andres, L. & Adamuti, M. (2007). “Educational Expectations parental Social class”, Gender and postsecondary Attainment. Youth and Society, VOL 39. [25] Fronzosi, R. (1998). “Narrative Analysis for Why (and how) Sociologists”,Vol. 24. [26] Nidhi Kotwal, N. & Sheetal, R. (2007). “Causes of School Dropouts anong Rural Girls in Kathua District”. Journal of Human Ecology, 22 (1): PP 57-59. [27] Yu. Weihsin, and Kyo So. (2016). “Gender, Sib ship, Structure, and Educational Inequality in Taiwan: son preference Revisited”, Journals of marriage and family, 68 (4): PP 1057-1068. [28] Mills, Carmen. Gale, Trevor. (2007). “Researching social inequalities in education: towards a Bourdieuian methodology”, Journals of Qualitative Studies in Education, 20 (4): PP 433-447. [29] Mohan, Brij. (2011). “Development, Poverty of Culture, and Social Policy”, New York: Palgrave Macmillan, 218p. [30] UNFPA. (2006). “Ending Child Marriage: A Guide For Global Action”, International Planned Parenthood Federation and the Forum on Marriage and the Rights of Women and Girls, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 755 |