تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,401 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,222,950 |
بررسی نقد برخی از فقها به نسبت حق و خلق در وحدت وجود | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 63-78 اصل مقاله (219.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2020.303124.630069 | ||
نویسندگان | ||
حسین سهیلی1؛ قدرت الله خیاطیان* 2؛ عظیم حمزئیان3؛ حمید مسجد سرایی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته عرفان و تصوف دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار گروه عرفان و تصوف دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
3استادیار گروه عرفان و تصوف دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
4دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
پس از طرح وحدت وجود در عرفان نظری، همواره برخی از فقها به نسبت حق با خلق در این نظریه نقد وارد کردند. به باور آنها، تمایزی میان حق و خلق در وحدت وجود نیست و این امر با توجه به تمایز ذاتی حق و خلق در منابع دینی غیر قابل پذیرش میباشد. بررسی دیدگاه عرفا نشان میدهد که آنها به عینیت محض میان حق و خلق قائل نیستند و در آثارشان، دستِکم، از دو تمایز مقامی و احاطی سخن به میان آمده است. خصوصیت هر دو نوع تمایز این است که بهجایِ طرح تمایز در دو وجود، آن را در قلمرو یک وجود تبیین میکند و به همین علت، گریز از عینیت در آنها ممکن نیست؛ بنابراین، دو تمایز عرفانی مذکور نقد فقها را که بر اساس تمایز وجودی حق و خلق شکل گرفته، مرتفع نمیسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمایز؛ رابطۀ حق با خلق؛ عینیت؛ نقد فقها؛ وحدت وجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the critique of some jurists on the relationship between God and creation in the unity of existence | ||
نویسندگان [English] | ||
hossin soheili1؛ Ghodratollah Khayatian2؛ azim hamzeian3؛ Hamid H.Masjedsaraie4 | ||
1. PHD student in Sufism and Sufism, Semnan University, Semnan, Iran | ||
2Associate Professor of Sufism and Sufism Department, Semnan University, Semnan, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Mysticism and Sufism, Semnan University, Semnan, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Semnan University, Semnan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
After proposing the unity of existence in theoretical mysticism, some jurists have always criticized the relationship between God and creation in this theory. According to them, in the unity of existence, there is no distinction between God and creation, and this is unacceptable due to the inherent distinction between God and creation in religious sources. An examination of the mystics' point of view shows that they do not believe in the pure objectivity between God and creation, and in their works there is at least two distinctions between ventricular and peripheral. The characteristic of both types of distinction is that instead of proposing a distinction in two beings, it explains it in the realm of one being, and therefore it is not possible to escape objectivity in it. Therefore, these two mystical distinctions do not remove the critique of jurists, which is based on the existential distinction between God and creation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critique jurists, Unity of Existence, Relationship between God and creation, Objectivity, Distinction | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
[1]. قرآن کریم [2]. ابنعربی، محمدبنعلی، (بیتا)، الفتوحات المکیة، بیروت: دار صادر. [3]. ابنمنظور، (1412ق.)، لسان العرب، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی. [4]. بهبهانی، محمدجعفر، (1413 ق.)، فضایح الصوفیة، تحقیق مؤسسۀ علامه مجدد وحید بهبهانی، قم: انتشارات انصاریان. [5]. ترکه اصفهانی، علیبنمحمد (1381ش.)، تمهید القواعد، حواشی محمد رضا قمشهای و محمود قمی، مقدمه و تصحیح و تعلیق سید جلالالدین آشتیانی، قم: مؤسسۀ بوستان کتاب. [6]. جوادی آملی، عبدالله (1383ش.)، تسنیم: تفسیر قرآن کریم، جلد ششم، ویرایش علی اسلامی، قم: مرکز نشر اسراء. [7]. حسنزاده آملی، حسن (1362ش.)، رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، تهران: فجر. [8]. حسینی طهرانی، سید محمدحسین، (1417ق.)، توحید علمی و عینی در مکاتیب حکمی و عرفانی، انتشارات علامه طباطبایی. [9]. خراسانی، جواد، (بیتا)، البدعة و التحرف، بیجا. [10]. سیدان، جعفر، (1388ش.)، سنخیت، عینیت یا تباین، مشهد: پارسیران. [11]. طریحی، فخرالدین، (1362ش.)، مجمع البحرین، تحقیق احمد حسینی، تهران: انتشارات کتابفروشی مرتضوی. [12]. قیصری، داوود، (1375ش.)، شرح فصوص الحکم، به کوشش سید جلالالدین آشتیانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. [13]. کرمانشاهی، محمدعلی، (1412 ق.)، خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه، تحقیق مهدی رجائی، چاپ اول، موسسۀ انصاریان. [14]. مروارید، حسنعلی، (1383ش.)، مبدأ و معاد در مکتب اهلبیت(ع)، ترجمه ابوالقاسم تَجری گلستانی، قم: موسسۀ انتشارات دارالعلم. [15]. مکارم شیرازی، ناصر، (1390ش.)، تفسیر نمونه، چاپ سیونهم، تهران: دار الکتب الاسلامیه. [16]. میرزا علیاکبر مصلایی یزدی و سید جواد مدرسی یزدی، (1375ش.)، نقدی بر مثنوی، قم: انتشارات انصاریان. [17]. میرزای قمی، ابوالقاسم، (1390ش.)، سه رساله در نقد عرفان، مقدمه و تصحیح و تحقیق حسین لطیفی و سید علی جبار گلباغی ماسوله، چاپ سوم، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. [18]. نسفی، عزیز الدین (1362ش.)، مجموعه رسائل مشهور به الانسان الکامل، با تصحیح و مقدمه ماریژان موله، تهران: طهوری. [19]. یزدانپناه، سید ید الله، (1388ش.)، مبانی و اصول عرفان نظری، نگارش سید عطاء انزلی، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امامخمینی(ره). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 645 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 502 |