تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,097,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,233 |
وادی نانوشته؛ چگونگی تقابل صورت و معنی در منظومۀ عرفانی منطقالطیر | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 53، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 207-227 اصل مقاله (261.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2020.307637.630099 | ||
نویسندگان | ||
محمود مهرآوران* 1؛ بهاالدین اسکندری2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم، | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
عطار در منطقالطیر از هفت وادی نام میبرد؛ اما یک وادی نانوشته وجود دارد و آن گذشتن از صورت و رسیدن به معنی است. این موضوع بهصورتِ تقابل این دو در کل منطق الطیر به شکلی نانوشته و نامنسجم منعکس شده است. در سخن عطار، صورت در مفهوم مجاز، کثرتها، ظاهر، دنیا و وابستگیهای به آن دیده میشود و معنی نیز در مفهوم وحدت، باطن، روح، تعالی و رسیدن به حقیقت میآید. حکایت این مرغان را هم در شکل و قالب و هم در محتوا و معنا میتوان گذر از صورت به معنی دانست؛ زیرا عطار از قالب داستانی تمثیلی بهره برده و در متن هم خواننده و سالکِ راه را به گذر از ظواهر و صورتها و توجه به معنی فرامیخواند. وی راه گذر از صورت و رسیدن به عالم معنی را در بریدن از وابستگیها، داشتن همت و انصاف و درمجموع در طلب و عشق و فنا میبیند. | ||
کلیدواژهها | ||
سلوک؛ صورت؛ عرفان؛ عطار؛ معنی؛ منطق الطیر؛ وادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Unwritten valley""Confrontation of Form and Meaning in the Mystical Poetry of the Mantiq Al-Tayr" | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmoud mehravaran1؛ bahaeddin Eskandari2 | ||
1Associate professor, The department of Persian language and literature, University of Qom | ||
2. Associate professor, The department of Persian language and literature, University of Qom, | ||
چکیده [English] | ||
Attar mentions seven valleys in the Mantiq Al-Tair, but there is one unwritten valley, that is passing from the form to the meaning. In Attar's words, the form is seen in the permissible concept, the pluralities, the appearance, the world and the dependencies on it, and the meaning is also seen in the concept of unity, inwardness, soul, transcendence and attainment of truth. The story of these birds can be considered as passing through the form. Because Attar uses the form of an allegorical story and in the text, he calls the reader and the seeker of the way through appearances and forms and paying attention to the meaning. He sees the way through the face and reaching the world of meaning in cutting off attachments, having effort and justice, and in general in seeking, love and annihilation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mantiq Al-Tayr, mysticism, spiritual wayfaring, valley, form, meaning | ||
مراجع | ||
[1]. پورجوادی، نصرالله. (1374). شعر و شرع، تهران: اساطیر. [2]. پورنامداریان، تقی. (1382). دیدار با سیمرغ، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. [3]. حافظ شیرازی. (1370). دیوان اشعار، بر اساس نسخه غنی و قزوینی، به اهتمام منصور موحدزاده، تهران: انتشارات پژوهش. [4]. رحیمیان، سعید. (1388). مبانی عرفان نظری، تهران: سمت. [5]. ریتر، هلموت. (1388). دریای جان، ترجمۀ مهرآفاق بایبوردی، تهران: انتشارات الهدی. [6]. زرین کوب، عبدالحسین. (1383). صدای بال سیمرغ، تهران: انتشارات سخن. [7]. سعدی، مصلحالدین. (1388) . کلیات، تهران: انتشارات ماهرنگ. [8]. سنایی، مجدودبنآدم. (1379)، مکاتیب، به اهتمام نذیر احمد، تهران: بنیاد موقوفات افشار. [9]. شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1380). زبور پارسی، تهران: انتشارات آگه. [10]. عطار نیشابوری، فریدالدین. (1388). تذکره الاولیاء، تصحیح و توضیح محمد استعلامی، چاپ هفتم، تهران: زوار. [11]. ــــــــــــــ . (1388). الهی نامه، تصحیح و توضیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ پنجم، تهران: سخن. [12]. ــــــــــــــ . (1390). منطق الطیر، تصحیح و توضیح محمود عابدی، تقی پورنامداریان، تهران: سمت. [13]. ــــــــــــــ . (1383). منطق الطیر، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ اول، تهران: سخن. [14]. ــــــــــــــ . (1397). مصیبتنامه، تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ هفتم، تهران: سخن. [15]. عینالقضات. (1377). تمهیدات، تصحیح عفیف عسیران، تهران: انتشارات منوچهری. [16]. فروزانفر، بدیعالزمان. (1389). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار عطار نیشابوری، تهران: زوار. [17]. فنایی اشکوری، محمد. (1391). «دو ساحت ظاهر و باطن در جهانبینی جلالالدین مولوی» مجله معرفت، سال بیست و یکم، شمارۀ 177، صص 13-28. [18]. قُشیری، ابوالقاسم. (1383). رسالۀ قشیریه، ترجمه ابوعلی حسنبناحمد عثمانی، تهران: علمی و فرهنگی. [19]. مولوی. (1372-1378). مثنوی معنوی، با شرح جامع کریم زمانی، تهران: انتشارات اطلاعات. [20]. هُجویری، علیبنعثمان. (1384). کشف المحجوب، تصحیح و توضیح محمود عابدی، تهران: سروش.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 377 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 459 |