تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,049 |
کاربست سواد رسانهای دینی در مواجهه با آسیبهای فضای مجازی بهعنوان یک مسئلۀ مستحدثه | ||
مجله علمی "پژوهشهای فقهی" | ||
مقاله 2، دوره 17، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 29-46 اصل مقاله (773.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jorr.2020.255178.1008021 | ||
نویسندگان | ||
سید مرتضی اسمعیلی طبا1؛ محمد سلطانی فر* 2؛ علی اکبر فرهنگی3 | ||
1دانشجوی مقطع دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
2دانشیار و مدیر گروه ارتباطات دانشکدۀ علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش برآنیم که بهکمک روش مطالعات اسنادی و نظریات کارشناسان مرتبط و با استفاده از مصادیق و نمونههای آموزههای دینیِ و تطبیق آن با آسیبهای موجود در فضای رسانههای نوین بهعنوان یکی از مصادیق مسائل مستحدثه، فتح بابی برای انجام دادن پژوهشهای جامعتر و در نهایت ارائۀ مدل آموزش سواد رسانهای دینی باشد. در این پژوهش مشخص شد که در زمینۀ هر سه نقش مخاطبان رسانههای جدید (تولید، مصرف و بازنشر پیامهای رسانهای) در آموزههای دینی ما (آیات قران کریم، احادیث و سیرۀ معصومین(ع)، احکام فقهی و تعلیمات اخلاقی) مصادیق فراوانی که مخاطبان را در مواجهۀ صحیح با این رسانهها راهنمایی میکند، وجود دارد که با استفاده از ابزارهای گوناگون رسانهای میتوان از آنها برای ارتقای سواد رسانهای مخاطبان کمک گرفت. از جمله اصطلاحات قرآنی، روایی، فقهی و اخلاقی که در این پژوهش بررسی مصداقی شدهاند، میتوان به: افک، مرجفون، خراصون، اشاعۀ فحشا، امر به معروف و نهی از منکر، غفلت، ظن حرام، مسئول بودن گوش و چشم و دل و حرمت آبروی مؤمن اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزههای دینی؛ رسانههای نوین؛ سواد رسانهای؛ سواد رسانهای دینی؛ مسائل مستحدثه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of Media Literacy in Confrontation with Cyber Space Harms as an Emerging Issue | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Morteza Esma'ili Taba1؛ Mohammad Soltanifar2؛ 'Ali Akbar Farhangi3 | ||
1Ph.D Student of Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Communication, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Media Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Using documentation studies, experts’ views, and examples and models of religious teachings and adapting them with the existent harms in the modern cyber space as an instance of the emerging issues, the present research aims to open the doors for carrying out more comprehensive research and finally to propose a media literacy education model based on religious studies. The research found that there are abundant instances and guidelines in Islamic religious teachings (including Quran verses, hadiths and practices of Shi'a Imams (A.S.), jurisprudential rules, and ethical doctrines) for all of three possible roles of modern media audiences including creation, consumption and sharing which can be used along with multiple modern media tools in order to guide the audiences in the correct direction and to promote their media literary education level. Efc, morjefoon, kharrasoon, expansion of prostitution, promotion of good and prevention of evil, negligence, unlawful suspicion, responsibility of the ears, eyes, and the heart, and the believer’s honor are among a number of examples of Quranic, traditional, jurisprudential, and ethical terminologies analyzed in this research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Religious Teachings, Emerging Issue, Media Literacy, Modern Media, Religious Media Literacy | ||
مراجع | ||
ـ قرآن کریم.
References10. Hore Ameli,M(1996). Vasaeloshieh.QOM:Alolbeyt Puplishing(in Persian)
11. Ibne Babevaih,M(2003).Kamalodin v Tamamonemah.Qom:Jamkaran Puplishing(in Persian)
12. Ibneshobe,H(2003). Tohafologhool,Qom: Jamkaran Puplishing(in Persian)
13. Khalil,A(1989). Ketabolain.Qom:Darolhejreh Puplishing(in Arabic)
14. Koleini,M(1990). Kafee.Tehran:Eslamieh Puplishing(in Persian)
15. Majlesi,Bagher(1986). Behar Alanvar.Tehran:Eslamieh puplishing(in Persian)
16. Makhrem Shirazi,N(2001). Nemooneh Qoran Interpretation.Tehran : eslamieh Puplishing(in Persian)
17. Maki Ameli,M(1993). Alghavaed valfavaed.Mashad:Ferdosi Puplishing(in Persian)
18. Mansoori,K.(2017). Figh and Media.qom:Mostafa Puplishing.(In Persian)
19. Potter,j(2012).Media Literacy Theory.Tehran:Simaye Shargh Puplishing(in Persian)
20. Shafiei Mazansdarani,M(2000). Rumor in Qoran.Payame Hoze,25(in Persian)
21. Shokr Khah,Y(1992). Commiunication Studies Dictionary.Tehran:Centure of Media Studies Puplishing(in Persian)
22. Soltanifar,M(2008). Tehran Student Internet Literacy Condition Analysis.SID.(in Persian)
23. Toffler,e(1980). Third wave.Tehran: Elm Puplishing(in Persian)
24. Tooyserkani,M(1981). Laali Alakhbar.QOM:Darolelm Puplishing(in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 797 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 557 |