![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,557 |
تعداد مقالات | 70,769 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,778,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,977,377 |
مدرنیتۀ اروپامحور و سیاسی شدن سنت در جوامع مسلمان | ||
فصلنامه سیاست | ||
دوره 50، شماره 3، آذر 1399، صفحه 803-825 اصل مقاله (241.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2020.275031.1007378 | ||
نویسندگان | ||
فرامرز تقی لو* 1؛ رضا خدابنده لو2 | ||
1دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
غلبه یافتن گفتمان اسلام سیاسی در جدال گفتمانی با مدرنیتۀ اروپامحور موجب فهمی از سنت شده است که میتوان آن را بیشتر بهواسطۀ دغدغههای سیاسی وپیوند آن با منابع «قدرت» فهمید. بدینمعنی که اسلام سیاسی از یک سو سنت را بهمثابۀ اصول مرجعی لحاظ میکند که برای ارزیابی انتقادی گذشته و امروز و ساختن آینده باید به آن بازگشت و از سوی دیگر، دعوت به سنت را بهعنوان واکنشی در برابر چالشهای سلطۀ غربی و دفاع از هویت خود بر میسازد. معنادهی به سنت در اسلام سیاسی بهمنظور سازماندهی به یک نظم اجتماعی خودی و طرد دیگر نظمهای اجتماعی است که مشخصاً از اروپامحوری منبعث شدهاند. این ساختار را میتوان سیاسی شدن سنت در عصر مدرن نامید. بر این اساس، برساخت سنت و انسجام عناصر آن را باید با توجه به شکلگیری فهم مدرن از آن، تابعی از روابط قدرت و حوزة تخاصمات گفتمانی درنظر گرفت که بهواسطة آن جریان سنت در مقام یک عامل هویتبخش به خود و تمایزآفریندر مقابل دیگری ظاهر میشود. پژوهش حاضر با تکیه بر روش تحلیل گفتمانی و با فرض اینکه تولید معنا و اندیشه در تثبیت قدرت ضروری است، بازنمایی و برساخت سنت در اسلام سیاسی را تابعی از روابط قدرت دانسته و در تقابل با گفتمان اروپامحوری تحلیل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اروپامحوری؛ اسلام سیاسی؛ سنت؛ سیاسی شدن؛ گفتمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Eurocenteric Modernity and the Politicization of Tradition in Islamic Societies | ||
نویسندگان [English] | ||
Faramarz Taghilou1؛ Reza Khodabandeloo2 | ||
1Faculty Member/University of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
The hegemony of the discourse of political Islam in contradiction with an eurocenteric discourse led to an understanding of tradition that can be defined by projective or political concerns relating to the power sources to take advance. Hence, political Islam resort to tradition as reference base that should act as a criteria to criticize the past and present and also making the future. Furthermore, resort to tradition act as an interaction against the western challenges and defense of self-identity. Meaning tradition in political Islam has been necessary to organize a particular social order and rejection of other eurocenteric rival social orders. This structure is the politicization of tradition under the effect of eurocentric discourse via the political Islam. As a result in a discoursive and anti-essentialist method of research, we in this article want to argue that the production of meaning and idea is always necessary for obtaining and establishing power. Representation and construction of tradition in political Islam is itself affected by power relations in contradiction to eurocentric discourse. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Eurocenterism, Tradition, Political Islam, Politicization, Discourse | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
18. لاکلائو، ارنست و شانتال موفه (1392). هژمونی و استراتژی سوسیالیستی، بهسوی سیاست دمکراتیک رادیکال، ترجمۀ محمدرضایی، تهران: ثالث.
ب) خارجی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 477 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 358 |