تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,223,073 |
« تجربهاندوزی ناهمگون در بستر موافق »: فرایند جامعهپذیری حرفهای در بین بازیگرانِ غیرآکادمیکِ تئاتر در شهر تهران | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 12، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 180-196 اصل مقاله (496.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2020.78617 | ||
نویسندگان | ||
امین صبوری* 1؛ قربانعلی سبکتکینریزی2 | ||
1کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران | ||
2استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران | ||
چکیده | ||
جامعهپذیری در گروههای حرفهای یکی از انواع جامعهپذیری است که به فرایند یادگیری نقشها، ارزشها، هنجارها و مهارتهای مربوط به حرفه یا گروه اجتماعی اشاره دارد. هدف این مطالعه، کشف فرایند جامعهپذیری حرفهای در بین بازیگران غیرآکادمیکِ تئاتر در شهر تهران، بهمثابه یک گروه حرفهای است؛ کشف و شناسایی فرایندهایی که طی آن، فرد مبتدی، به عضوِ حرفهایِ گروهِ بازیگرانِ تئاتر تبدیل میشود. تحقق این هدف از طریق فهم و شناسایی «داستان بازیگر شدن» مصاحبهشوندگان تحت هدایتِ روشِ گرانددتئوری دنبال شده است. از مجموعةمقولات بستری/شرایطی، «بستر موافق» بهعنوان مقولةهسته انتزاع، و از میان مقولات فرایندی/تعاملی، مقولة«تجربهاندوزی ناهمگون» بهعنوان مقوله هسته انتخاب شد. از ترکیب این دو مقوله، مقولةمرکزی نهایی به دست آمد: «تجربهاندوزی ناهمگون در بستر موافق». این مقوله نمایانگر یک جامعهپذیری غیرمنسجم و غیرنیتمند است که یک حرکت اُفتانوخیزان تا حرفهایشدن را نشان میدهد. عملکرد این فرایند عمدتاً از طریق یادگیریهای پراکنده از دانش و مهارتِ افراد باتجربهتر، و مواجهه با پدیدههای حاوی ظرفیت آموزشی است که بر سر راه بازیگران غیرآکادمیک قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه پذیری؛ جامعه پذیری حرفه ای؛ بازیگری تجربی؛ بازیگری حرفه ای؛ بازیگران غیرآکادمیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Heterogeneous Gaining Experiment in the Context of Agreement: Professional Socialization Process of Non-academic Theater Actors and Actresses in the City of Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Amin Saboori1؛ Ghorbanali Saboktakin rizi2 | ||
1Master of Social Science, Department of Sociology, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Sociology, Department of Sociology, Kharizmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Socialization in professional groups is one of different types of sociability which refers to the process of learning roles, values, norms and skills related to profession or a social group. The aim of this study is to discover the professional socialization process of non-academic theater actors in the city of Tehran as a professional team. It also attempts to recognize the process through which a novice actor becomes a professional team member. Achieving this goal is followed through understanding "The story of becoming an actor" of interviewees under conducting Grounded Theory. Of all conditional/contextual categories, "the context of agreement" as core abstraction and among procedural/interactive categories, "experimenting heterogeneous" as a core category are employed. From the combination of these two categories, the ultimate central category was obtained: “Gaining experiment in the context of heterogeneous agreement”. This category represents a non-coherent and non-intended socialization which shows a falling and rising action towards professionalization. This process mainly happens through scattered experiences gained from more experienced people who appear on the way of non-academic casts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
socialization, professional socialization, experimental acting, professional acting, non-academic actors | ||
مراجع | ||
2 .ارونسون،الیوت.روانشناسیاجتماعی. تهران:رشد،2896. 1 .استراوس،انسلموجودیتکربین.مبانیپژوهشکیفی/فنونومراحلتولیدنظریهزمینهای. با ترجمهابراهیمافشار.تهران:نی،2882. 8 .بیرو،آلن.فرهنگعلوماجتماعی. باترجمهباقرساروخانی.تهران:کیهان،2877. 4 .ترنر،جاناتاناچ.مفاهیموکاربردهایجامعهشناسی. باترجمهمحمدفوالدیومحمدعزیز بختیاری.قم:موسسهآموزشیوپژوهشیامامخمینی،2879. 7 .دینمحمدی،محمدرضا.رفیعی،فروغ.پیروی،حمیدومهرداد،ندا.»تحلیلمفهوماجتماعیشدن حرفهایدرپرستاری:رویکردتکاملیراجرز«.مجلهدانشکدهپرستاریوماماییدانشگاهعلوم پزشکیتهران)حیات(،2898:28. 6 .رابرتسون،یان.درآمدیبرجامعه. باترجمهحسینبهروان.مشهد،2871. 7 .صدیقاورعی،غالمرضا،احمدفرزانه،مهدیهباقریوشیوامحمدی.مبانیجامعهشناسی:مفاهیمو گزارههایپایه. مشهد:پژوهشگاهحوزهودانشگاه،2889. 9 .علیاحمدی،علیرضا،ونهایی،وحیدسعید.منتخبیازکتابتوصیفیجامعازروشهایتحقیق. تهران:تولیددانش,2897. 8 .فراهانی،حجتاهللوعریضی،حمیدرضا .روشهایپیشرفتهپژوهشدرعلومانسانی)رویکردی کاربردی(. اصفهان:جهاددانشگاهیواحداصفهان،2894. 20 .فلیک،اووه.درآمدیبرتحقیقکیفی. باترجمههادیجلیلی.تهران:نشرنی,2882. 22 .کوش،دنی.مفهومفرهنگدرعلوماجتماعی. باترجمهفریدونوحیدا.تهران:سروش)انتشارات صداوسیما(, 2892. 21 .کوئن،بروس.درآمدیبهجامعهشناسی. باترجمهمحسنثالثی.تهران:توتیا,2897. 28 .کیاالشکی,عالءالدین.»آموزشهنردرآیینهیپژوهش«.رشدآموزش 9,شماره1( 2898:)2. 24 .گولد،جولیوسوویلیامالکولب.فرهنگعلوماجتماعی. تدوینتوسطمحمدجوادزاهدی.با ترجمهباقرپرهام.تهران:مازیار،2881. 27 .محسنی،منوچهر.جامعهشناسیعمومی. تهران:کتابخانهطهوری,2894. »تجربهاندوزیناهمگوندربسترموافق«فرایندجامعهپذیریحرفهایدربین... 211 26 .محمدپور،احمد.بازسازیمعناییپیامدهاینوسازی. شیراز:داشگاهشیراز,2897. 27 .منصوریان،یزدان.گرانددتئوریچیستوچهکاربردیدارد؟. اصفهان:دانشگاهاصفهان,2897. 18. Arnold, EC, and KU Boggs. Interpersonal Relationships E-Book: Professional Communication Skills for Nurses. Elsevier Health Sciences, 2019. 19. Berns, Roberta M. Child, Family, School, Community:Socialization and Support. California: Nelson Education, 2012. 20. Bozich Keith, CL, and DN Schmeiser. "Activities designed to socialize students into nursing." Nurse educator 28, no. 2 (2003): 55-57. 21. Brinkerhoff, DB, LK White, and ST Ortega. "Essentials of sociology." Cengage Learning, 2013. 22. Chitty, kk, and B. P Black. "Professional Nursing: Concepts and challenges." St. Louis. Elsevier. Chornick, NL, & Wendt, AL (1997). NCLEX-RN: From job analysis study to examination. Journal of Nursing Education, 36(8), 378-382. 36, no. 8 (2005). 23. Ferreira, C. M, and S Serpa. "Socialization: A key concept in social sciences." International E-Journal of Advances in Social Sciences 5, no. 14 (2019): 599-605. 24. Höppner, G. "Rethinking socialization research through the lens of new materialism." Frontiers in Sociology 2 (2017): 13. 25. Howkins, EJ, and A Ewens. "How students experience professional socialisation." International journal of nursing studies, 36(1), (Int J Nurs Stud) 36, no. 1 (1999): 41-49. 26. Johnson, Jeffry. Selecting Ethnographic Informants. Vol. 22. London: SAGE Publication, Incorporated, 1990. 27. Kendall, DIANA. "Sociology in Our Times." Cengage Learning (Thomson Learning, Inc), 2012. 28. Mariet, J. "Professional socialization models in nursing." International Journal of Nursing Education 8, no. 3 (2016): 143-148. 29. Messersmith, A. Becoming a nurse: The role of communication in professional socialization. Kansas: Doctoral dissertation, University of Kansas, 2008. 30. Mooney, M. "Professional socialization: the key to survival as a newly qualified nurse." Int J Nurs Pract, 2007: 75-80. 31. Moradi, Y, F Mollazadeh, H Jamshidi, T Tayefeh, M. R Zaker, and F Karbasi. "Outcomes of professional socialization in nursing: A systematic review." Journal of Pharmaceutical Sciences and Research 9, no. 12 (2017): 2468-2472. 32. Nesler, MS, MB Hanner, V Melburg, and S McGowan. "Professional socialization of baccalaureate nursing students: can students in distance nursing programs become socialized?" Journal of nursing education 40, no. 7 (2001): 293-302. 33. Neuman, Lawerenc. Social Research Approaches. Third. London: Allyn and Bacon, 2000. 34. Page, G. Professional socialization of valuation students: what the literature says. Bangkok: in Proceedings 10th Pacific Rim Real Estate Society Conference,, 2004. 35. Price, SL. "Becoming a nurse: a meta-study of early professional socialization and career choice in nursing." Journal of advanced nursing 65, no. 1 (2009): 11-19. 36. Saigushev, N. Y, O. A Vedeneeva, and Y Melekhova. "Socialization of Students’ Personality in the Process of Polytechnic Education." In International Scientific Conference" Far East Con (Atlantis Press), 2020: 1414-1419. 37. Serpa, S. "A reflection on sociology of education." International Journal of Social Science Studies 6, no. 3 (2018): 33-39. 38. Shinyashiki, GT, IA Mendes, MA Trevizan, and RA Day. "Professional socialization: students becoming nurses." Revista latino-americana de enfermagem (Rev Lat Am Enfermagem.) 14, no. 4 (2006): 601-607. جامعهشناسیهنروادبیات،دوره21،شمارهاول،بهاروتابستان2911 211 39. Smetana, J. G, J Robinson, and W. M Rote. "Socialization in adolescence." In J. E. Grusec & P. D. Hastings (Eds.), Handbook of socialization: Theory and research (Guilford Press), 2015: 60-84. 40. Teschendorf, B, and M Nemshick. "Faculty roles in professional socialization." Journal of Physical Therapy Education 15, no. 1 (2001): 4. 41. Tradewell, G. "Rites of passage. Adaptation of nursing graduates to a hospital setting." Journal of nursing staff development: JNSD 12, no. 4 (1996): 183-189. 42. Waugaman, WR, and DJ Lohrer. "From nurse to nurse anesthetist: the influence of age and gender on professional socialization and career commitment of advanced practice nurses." Journal of Professional Nursing 16, no. 1 (2000): 47-56. 43. Weidman, JC, DJ Twale, and EL Stein. "Socialization of graduate and professional students in higher education: A perilous passage?" ASHE ERIC Higher Education Report (CA: Jossey Bass) 28, no. 3 (2001). 44. Weis, D, and MJ Schank. "Professional values: key to professional development." Journal of professional nursing 18, no. 5 (2002): 271-275. 45. Wolf, L. A study of socialization of accelerated BSN graduates. Doctoral dissertation, Kent State University, 2007. 46. Young, ME, DL Stuenkel, and K Bawel-Brinkley. "Strategies for easing the role transformation of graduate nurses." Journal for Nurses in Professional Development 24, no. 3 (2008): 105-110. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 664 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |